Om ni bara visste...

kolblakkur

Trådstartare
... hur bra djurskyddsinspektörer och deras kollegor kan vara ibland.

I förrgår ringde jag en kommun och gjorde en anmälan om vanvård av hästar. Grov vanvård. Tjejen som var ansvarig för ärendet blev förfärad - och åkte ut med sin kollega samma dag då de ansåg att det lät väldigt akut :)

Idag ringde de - de skickar in beslutet idag eller imorgon. De har redan varit där ute två gånger sedan i förrgår.

Resultatet?
Ägaren kommer få ha max tre hästar kvar och de ska kolla till dem 2-3 gånger om året :bump: Dessa tre hästar är utvalda att få stanna, eftersom de var i bra skick. Resterande på minst nio hästar ska lämna gården snarast, vissa riktigt snart. Dock kanske inte alla lämnar gården levande, en är redan borta :(

Ibland vill man bara krama folk genom telefonen!!! :love:

Nu ska de bara hitta nya hem/tillfälliga hem, vilket inte verkar vara det lättaste :crazy:

Sv: Om ni bara visste...

Jag ringde också en kommun för längesedan, två dagar senare kontaktade de mig och sa att hästen inte var i så vanvårdat skick att den togs ifrån ägaren, men att de åker ut några gånger per år och tittar till det.
Helt fantastiska människor!

heja dig! :banana:skönt att se folk som faktiskt gör saker och inte bara säger!

Hur funkar det förresten med omplacering och så, får jag som mottagare av häst betala nåt eller är det gratis?

Skönt att höra att djurskyddet fungerar som det ska! Kul oxå att man får ta del av det här på buke. Heder åt dig som anmälde! :bow:

En fråga bara: Anmälde du anonymt eller inte? Vet att det ibland har varit uppe till diskussion här om man kan/ska vara anonym eller inte.

Ja, anonymt fast de tog mitt namn ifall ägaren ville polisanmäla mig för trakasserier.

Ok, jaa, du får hålla dig i skinnet då! (Även om man skulle vilja :devil: djurägaren)

Kul att höra något possitivt om inspektörerna oftast är det negativa trådar när det handlar om djurskydd.

Dessutom en stor kram till dig som vågade anmäla, tyvärr blundar många för vanvården för att det är enklsat så.

Fast, anmälan kan räknas som trakasserier :) Det var det jag syftade på :) Jag tänker inte trakassera någon.

Jaa, just det, det tänkte jag inte på. Det kanske det kan göra om det inte finns fog för anmälan, det får de ju reda på först efteråt. Men i detta fall var det ju en ren samhällstjänst du gjorde och då ska väl inte djurägaren kunna komma i efterhand och hävda att du trakasserar?

All heder till dig(:bow:) som anmälde och vilka bra djurskyddsinspektören, dagens ros till dem som tog tag i det direkt!!:bow:

Jag har ett ärende om vanvård på gång just nu men kan omöjligt få tag på den i kommunen som har hand om det bara telefonsvarare och en växel som inte är till någon hjälp:mad: men nådde idag en kollega som skulle be henne ringa upp mig. som tur är ärendet redan anmält av veterinär men mer bevisning och vittnen behövs och jag var där och såg allting samt har fotograferat hästen.... Jag vill ge en fång rosor till den veterinären också som såg det jag såg och snabbt kunde avliva hästen, verkligen synd om den hästen kommer aldrig glömma bort det jag såg snyft:cry::( Dem får bara inte komma undan!:mad::cry:

Om de sätter anmälarens namn på pränt någonstans i ärendet så är det offentlig handling och den som har blivit anmäld kan då ta del av detta, om de vill. Om man verkligen vill försäkra sig om att vara helt anonym så ska man inte uppge sitt namn alls.

I min kommun har det ändrats beroende på inspektören, den nuvarande tog emot anonym anmälan, den förra gjorde det inte. En bekant till mig anmälde ett fall och blev uppringd, och utskälld, av den person hon anmält - inte särskilt roligt:(

Bra att det gick snabbt, när fallet verkligen var akut! :bow:
Ibland kan de ju vara riktigt duktiga "inspektörsmupparna".

va? om du säger ditt namn kan det väl inte vara anonymt?:confused: eller är det jag som är helt borta?:crazy:

Säger man sitt namn är man inte anonym. Det går mycket bra att vara anonym när man anmäler, men en del säger hej jag heter xxx och jag vill vara anonym, det är lite svårt att vara anonym då...

va? om du säger ditt namn kan det väl inte vara anonymt?:confused: eller är det jag som är helt borta?:crazy:

Jo. Han som jag anmälde får ej reda på mitt namn. Det skrev mitt namn på ett separat papper, för att hon skulle kunna kontakta mig igen då det fanns en del frågetecken. Så för honom är jag anonym.

Säger man sitt namn är man inte anonym. Det går mycket bra att vara anonym när man anmäler, men en del säger hej jag heter xxx och jag vill vara anonym, det är lite svårt att vara anonym då...

Men det är ju för den anmälde man kan välja att vara anonym :) Inte nödvändigtvis för kommunen.

kanske kapar tråden lite grann nu, men jag måste bara fråga då jag har funderat ett bra tag på detta....OM man nu vill hjälpa till att ta hand om en häst som är vanvårdad, hur bär man sig åt??? alltså, det tas ju omhand mängder av hästar varje år i sverige, och dom måste ju ta vägen någonstans??? dom står väl inte gärna i polishusen tills dom är friska och krya och kan säljas som en "vanlig" ridhäst?
jag bara undrar hur man ska bära sig åt om man är intresserad av att hjälpa en kuse...nån som vet nåt mer konkret än att ringa till kommunen?

:bow::bow::bow:

vart vänder man sig om man vill anmäla misstanke om vanvård?
kommunen? direkt till djurskyddsinspektörerna?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama