• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare PennyLane
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 937
P

PennyLane

Hej,

Vi har en 8 veckors valp som vi har i en hage i vårat sovrum om natten,när hon vaknar och piper går vi upp och tar ut henne.(inte vid minsta pip)
Hon vaknar varannan timme,är det vanligt?
Vi har bara haft henne i några dagar och vi vet att det kan ta tid.

Vi har läst om andra som har sin valp i ett annat rum men de vill inte vi.

Hur får man valpen att sova längre?
Vi låter inte henne äta eller dricka sent.

Tacksam för alla råd och tips!

Sv: Om natten

Nej det tycker inte jag är normalt. Jag skulle inte ta upp och ta ut hunden. Om hon är osäker och piper därför skulle jag sätta ner handen eller bara hyscha/"så ja så ja nu sover vi" så att hon "visste" att jag fanns där. Vad gör hon om ni bara ignorerar henne? Tar det lång tid innan hon lugnar sig igen?

Vår nya valp var van att få precis som hon ville och låg och SKREK rätt ut på morgonen i en halvtimme för att hon minsann skulle gå upp NU! (efter att hon blivit rastad, men alldeles för tidigt för att gå upp och börja dagen) Sånt är liksom inte så kul :p

Herregud ni har bara haft henne i några dagar. Låt henne bo in sej lite. Vilken omställning för henne. Ta ut henne om hon piper. Kolla om hon kissar då. Gör hon det inte kan ni efter ett tag ignorera henne.Men tror han piper efter mamma o syskon söker trygghet.
Ge inte vatten efter 6 på kvällen.
Sova längre gör hon självmant när hon är redo för det. Vilket kan ta allt från 1 månad till flera månader. Se till att skaffa henne rutiner. Men i början nu gå ut med henne så ofta det bara går då får ni snart en rumsren hund.

Själv gick jag ut med min varannan timme i början dygnet runt o då var han 4 månader. Sen började han sova längre på nätterna o då ökade jag efter hand tiden innan jag gick ut med honom.

En sak du kan tänka på om ett tag är att låt inte valpen sova massor innan det är sängdax. Säg att du går ut sista rundan vid 23. försök få den att vara vaken någon/några timmar innan. Så den är trött när det är natt.

Vi hade våran valp i en ganska liten bur på natten för att han skulle bli rumsren. I buren kände han sig trygg med en liten filt från mamma. Buren var hans sovplats och därför gjorde han heller aldrig något i den. Han pep en gång tidigt varje morgon den första veckan, så då fick han gå ut och efter ett par veckor var han rumsren och vi ställde upp burdörren och vem gick inte in och la sig i sin lilla bur på kvällen ;) Hagen kanske är aldeles för stor, det kan i allafall vara värt att prova med bur.:bump:

du vet väl att det är olagligt att förvara sin hund i bur?

till ts, våran valp vaknade också på nätterna i början, vi tog ut honom eftersom vi inte ville att han skulle kissa inne om det var därför han gnällde.
sedan gick det längre och längre mellan pipen och tillslut sover han hela nätter :)

Oj, vid 8 veckor är man ju bara pytteliten! Ni kan knappast ha haft valpen mer än några dagar??
Flytta kanske hagen så den finns nära din säng. Om den verkligen kissar varje gång ni tar ut den (eller bajsar) tycker jag den ska få gå ut. Jag tog nog ut vår valp nästan lika ofta när han var liten. Snart sover den successivt allt längre. Gör ingen stor affär av nattrastningarna, inte en massa stoj och prat, bara ut, tyst, och kissa. Beröm lugnt när den kissar eller bajsar ute. Sen in igen. Valpen i hagen, du i sängen. Sucka djupt några gånger när den är orolig, det fungerar som ett lugnande ljud!

Vi vet att hon är liten,vi vet att hon saknar sina syskon,vi vet att det tar tid,vi vet att det är tufft i början!!

Vi är inga experter och kommer nog inte bli det heller när det gäller vår hund!

Vi ville bara ha tips på hur vi kan hjälpa henne.
Hon har en filt från sin mamma i hagen,hon kissar varje gång på natten när vi går ut så då fortsätter vi,kanske ska minska hagen som någon tipsade om.

Alla gör vi olika,vissa har valpar som sover hela nätterna andra inte.

Tack för alla svar!:banana:

Okej, nej jag hade faktiskt ingen aning om det. Jag har sett hur många som helst ha hundar i burar över natten, t.o.m uppfödare. Läste att inte ens under en kortare period är det acceptabelt. Man lär sig något nytt varje dag... Men med buren öppen kan det ju inte räknas, då väljer han själv vart han vill sova.

Om hon kissar varje gång så håller jag med om att hon ska få gå ut. Och håller med om att det inte ska göras någon affär av det.
/KS som är ganska bakis och slut i huvudet :angel:

Ha valpen i famnen nära dig om natten. Ja - i sängen. Vaknar hon så ut o kissa o sen in igen. Hon behöver närhet o trygghet. När hon blir äldre väljer hon själv mer och mer avstånd.

Varför har ni henne inte i sängen? Då får hon närhet och trygghet och vaknar kanske inte lika ofta. Annars så får du tänka på att man aldrig får förvara en hund i en bur om det inte är i samband med tävling/utställning/träning... // Piggeln som sover med 5 hundar i sängen :banana:

Om man inte vill ha hunden i sängen så är det väl dumt att vänja den vid det från början? Jag tycker det är bättre att ha valpen i en komposthage bredvid sängen så att man kan sticka ner handen och klappa och lugna, alternativt att man själv sover på golvet på en madrass i början tills valpen känner sig trygg.

Jag gjorde som så att jag sov på en madrass på golvet med Alfons de första 5 dagarna. De första nätterna hade han behov av kroppskontakt hela tiden och ville ligga tätt, tätt. När han blev tryggare fick han sova i en korg brevid min säng så att jag kunde klappa honom så fort han blev lite orolig. Mitt tips är att ha hunden alldeles brevid sängen så att du kan nå den, då kommer den nog bli tryggare och sova bättre. Det är jobbigt att inte få sova, jag vet;)
Alfons började rätt snabbt med att sova hela natten, dock vaknar han fortfarande i mitt tycke lite för tidigt :D

Som flera redan skrivit så är en åtta veckors valp bara ett litet skrutt! Piper den 6 ggr/natten och kissar varje gång ni går ut så gå ut varje gång valpen piper!

Om valpen blir väldigt "vaken" av dessa rastningar så bär den ut, sätt den på gräset och stå på samma plats - dvs inget promenerande - och så fort den pinkat så lyft upp den bär den in och och lägg er. Undvik allt som gör valpen "extra pigg" - tända lampor, leksaker, promender osv.

Gå dessutom alltid till samma pink-ställe! Allt för att skapa en snabb, nattlig pink-rutin.

Om valpen trots detta har vårt att komma till ro på natten och ni inte vill ha den i sängen, sov på golvet några nätter!

Gör saker och ting så enkelt som ni bara kan! Förr eller senare kommer ni få problem - det får ALLA hundägare - så ju mindre affär ni gör av så mycket som möjligt i valpens liv desto lättare blir det för ALLA.

Lycka till!

/Swat

Ge inte vatten efter 6 på kvällen.

Är jag helt off som alltid fått lära mig att hundar ska ha tillgång till vatten dygnet runt? :confused:

(Inte menat att låta otrevlig eller så, bara en fråga och reagerade just på denna rad..)

Till ts, vår valp hade vi innanför ett kompostgaller de första nätterna, han gnällde några gånger/natt..första nätterna gick vi ut med honom varje(!) gång han gnällde men man hörde ganska snart skillnad på "jag-måste-ut-NU" och "jag-känner-mig-ensam" ;P
Lycka till!

Vi hade vår valp i sängen de första månaderna. Dels för att vi ville fokusera på trygghet och dels för att vi ville sova:). Det var bara de första nätterna han vaknade och då fick han komma ut. Sedan dess sover han nätterna igenom.
När han var knappt 6 månader flyttade vi ner honom till en egen säng brevid husse. Husse låg med handen hos honom de första nätterna tills han somnat. Inget drama, han accepterade detta!

Våra hundar blir uppbjudna i sängen ibland men har sina egna sängplatser. De får vara i soffan för det mesta men inte med leksaker tex.
Funkar finfint!

Är jag helt off som alltid fått lära mig att hundar ska ha tillgång till vatten dygnet runt? :confused:

Nej jag vet att hundar ska ha fri tillgång på vatten. Men en liten valp kan dricka o dricka o dricka o dricka. Vilket medför att den kissar o kissar o kissar. För står du poängen?

Jag som själv inte låter mina hundar dricka på nätterna då dom är inlåsta i mitt sovrum (med mej) o vattnet står i hallen/köket. Gud vilken hemsk människa jag är.:angel:

Till TS om valpen kissar varje gång ni är ute så är det bara att gå ut med den. Var glad att den säger till o inte bara sätter sej o kissar. :bow:

Klockan sex är ju jättetidigt. Inte en chans att jag skulle låta en hund tillbringa mer än halva dygnet utan möjlighet att få i sig vätska. Då får den hellre kissa en extra gång.

Jag förstår tanken med att man OM man får en valp som "leker med vattnet" - begränsar detta tillfälligt under en period.
Men att ha som standard att inte ge sina hundar vatten på 12 (?) timmar?!
Och med tanke på hur sommaren var i år = + 25 grader långt in på nätterna!

Nej... Då får jag hellre masa mej upp med en törstig och pinknödig valp! Än låter den vara utan vätska så länge.

Vätskebrist kan ge både tråkiga och allvarliga långsiktiga effekter på hundens hälsa!

/Swat

Vår valp (nu 7,5månad) Va väldigt orolig på nätterna de första 2veckorna. Vi hade henne i en stor bur brevid sängen. Tror vi va uppe varannan timme.. Hon va ganska ängslig och orolig överlag, så jag tog helt enkelt upp henne hos mej i sängen och vips så sov hon som en liten gris nästan hela natten på min kudde:love: Det är inte förrän nu som hon sover nere hos den andre hunden, det va ett jädra tandgnissel och yl när vi försökte tidigare, hon behövde helt enkelt närhet och trygghet. Så för att få sova själva fick hon helt enkelt ligga hos oss tills för 4dagar sedan.
Nu sover hon gott mellan 22-06 i deras rum. Men det tog som sagt tid, vår andre labbe klarade att sova själv efter 1vecka. Men det är ju olika med olika individer.

/LL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Annique
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)... 2
Svar
30
· Visningar
3 269
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 538
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka