• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare PennyLane
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 940
Sv: Om natten

TILL SWAT O JENKA

TS ville ju sova om nätterna o då gav jag förslaget att inte ge vatten senare än 6 för att hon skulle slippa ha en hund som vill ut o kossa. det. Nu är ju TS hund en liten liten valp .......

Ni kanske ska anmäla mej till jordbruksverket direkt då mina hundar inte får vatten under natten. Glöm inte att anmäla dom som lägger hunden i bur eller kompostgaller oxå.

:eek:

Hej,

Vi har en 8 veckors valp som vi har i en hage i vårat sovrum om natten,när hon vaknar och piper går vi upp och tar ut henne.(inte vid minsta pip)
Hon vaknar varannan timme,är det vanligt?
Vi har bara haft henne i några dagar och vi vet att det kan ta tid.

Vi har läst om andra som har sin valp i ett annat rum men de vill inte vi.

Hur får man valpen att sova längre?
Vi låter inte henne äta eller dricka sent.

Tacksam för alla råd och tips!

En 8 veckors valp kan inte hålla sig lika lite som en människobaby. Normalt kissar så små valpar ungefär varannan timme dvs det är inte alls konstigt att den vaknar då. Den ska ha mat 5 gånger per dag och då gärna ett mål sent ungefär som en baby som ska ha nattmat - med det menar jag inte kl 2 på natten utan kanske 20-tiden på kvällen för att inte valpen ska vara hungrig och vakna av den anledningen.

Med tanke på dina frågor tycker jag du dels tar kontakt med uppfödaren för att få mer information om hur en valp fungerar och dels tittar på den video/DVD du förhoppningsvis fick med dig från uppfödaren när du köpte din hund. Det är en informationsfilm från SKK om hur valpar fungerar. Alla har vi någon gång varit nya i hundvärlden och behövt få svar på våra frågor och då kan uppfödaren varra ett bra stöd. Sedan hoppas jag att uppfödaren gav dig en lista över vilka rutiner valpen haft hos uppfödaren, dvs mattider och hur mycket mat den fått. Antalet måltider minskar sedan successivt men den bör få 3 mål om dagen i vart fall tills den är 6-8-10 månader (lite beroende på individ och ras)

Vilket fruktansvärt onödigt svar! :mad:
Jag kommer inte anmäla dej eller någon annan för varken detta eller burförvaring!

Men jag undrade hur du tänkte som inte ger hundarna vätska på så många timmar, speciellt med tanke på hur varm sommaren varit!?

Om nu dina hundar sover i sovrummet är det väl inte svårare än att du tar in en skål dit?

Mina vuxna individer klarar sej säkert galant utan vatten hela nätterna, men varför skulle jag vilja utsätta dem för det?
En vuxen hund som inte klarar att hålla sej en hel natt pga att den har tillgång till vatten skulle JAG låta undersöka hos vet, då det för mej inte är riktigt "friskt".

/Swat

Hur jag tänker? Jo en frisk hund klarar sej ypperligt utan vatten några timmar om natten. Sen vill jag inte ha vatten drättande i sovrummet. (flatt som verkligen slabbar)

Dom dricker aldrig det första dom gör när dörren öppnas o dom får tillgång till vatten.

För att förtydliga så är dom kanske utan vatten mellan 23 o 7. Inget dom lider av.

Att dom inte får vatten på natten beror INTE på att dom ska kunna hålla sej för det har dom absolut inga problem med. Utan för att jag inte vill ha vattenslabb i sovrummet o risk att galenpannan hamnar i vattenskålen o häller ut den.

TS vill förmodligen inte sova på natten om det kostar valpen hälsan. Visst, nu kanske jag överdriver lite men att ta bort vattnet kl 6 innebär över 12 timmar utan vatten på de flesta. På en liten valp som lätt blir uttorkad.

Så du rekomenderar en ny oerfaren valpägare att ta bort vattnet från kl 18 till morgonen när inte ens dina vuxna hundar är utan vatten så länge?

Hur som helst så behöver nog valpen mat senare än 18 och behöver då även vatten till/med maten...

Måste väl själv vara en extremt dålig hundägare. Min valp fick inte mat efter kl 18.

Måste väl själv vara en extremt dålig hundägare. Min valp fick inte mat efter kl 18.

Jaha ja det beror väl kanske på hur man utfodrar, jag fick matsedel från uppfödaren när vi hämtade våran valp och då var det fyra utfodringstillfällen per dag, första fick han runt 06 på morgonen och den sista vid 22... Varken att ge mer eller oftare hade fungerat på våran lilla skrutt i början. Nu är han sex månader och han hade nog klarat sig med att äta senast kl 18 om han hade varit tvungen, men för oss passar det bättre att äta sista gången runt 20/21 tiden på kvällen, men det är ju det som passar bäst i våran familj.
Vatten har han fri tillgång på dygnet runt, och har haft så från början.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Annique
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)... 2
Svar
30
· Visningar
3 271
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 993
Senast: Amha
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 551
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka