Om nästa ryttare står i vägen?

D

DorisDaisy

Min dotter var på ponnytävling igår och hoppade en LC+5 med sin B-ponny. Vid ett hinder stod nästa ryttare som skulle rida, i vägen, och Ebba fick styra runt om henne och runt en stolpe för att kunna ta hindret. Ebbas sluttid var 1,5 sekund längre än vad 1:an fick. Det var bara 1:an och 2:an som blev placerade. Det hade definitivt blivit en placering om inte nästa ryttare stått i vägen. Tänkte på detta först när vi kommit hem men finns det inga regler som gäller i sådana fall? Annars skulle ju konkurrenter kunna hindra varandras ritt på banan.

Sv: Om nästa ryttare står i vägen?

det har hänt mig också när jag tävlade ponny för typ 5 år sedan. (jag var 13år då)
det som jag finner fundersamt är att ingen säger till nästa ryttare eller ger dom lite ban-vett?

det höll nämligen att gå riktigt illa en gång för mig och min ponny, när en ryttare red förbi bakom hindret vi var påväg mot och i sista stund så vänder ryttaren på sin häst!
Jag hann inte styra undan så vi brakade in i den andra hästens huvud.
ingen häst blev skadad förutom att ryttarna fick en smärre chock.

jag trodde bara att hon skulle fortsätta åt det hållet så därför stannade jag aldrig, om jag bara hade vetat att hon skulle vända tillbaka..

så antagligen så finns det inga regler om sådant. och finns det regler så är det nog bara så att ingen domare bryr sig om det.

Har det hänt liknande på storhäst klasserna mån tro?

vi brukar säga åt ryttarna att hålla sig på en viss sida så dom inte är i vägen. tror inte vi har haft problem med att dom har stått i vägen nån gång, varken ponny eller häst.

hade detta hänt mej så hade jag gått till öd och överklagat och krävt att få rida en gång till.

Det händer bland storhästarna också!
Ibland så händer det att ryttaren före tar en annan väg mellan två hinder än man tänkt och vips så är man ivägen även om det inte är med flit.
Ser man att någon är ivägen så är det ju inte fel att skrika AKTA! eller liknande, då hade kanske inte ryttaren vänt tillbaka?!

Kan ju tillägga att dom som varit ivägen för mig flest gånger är funktionärerna, snart rider jag nog över nån!

Senast ändrad:

det är ju synd att det ska vara på det viset.
varför inte blåsa ut ALLA på banan vid ritt och att funktionärerna endast springer in vi en rivning?
tänk vad lite olyckor det skulle ske!

Då hade vi nog inte hunnit med många starter på en dag men visst, det hade blivit lungt och skönt på banan ;)
Tror det hade varit bättre påpeka riskerna/banvett för både ryttare och funktionärer lite mer!

Eller som jag tycker mig se man gör i de riktigt stora tävlingarna, nästa ryttare får inte komma in på banan förrän föregående ryttare gått i mål/hoppar de två sista hindren.

Man hinner lätt med 7-800 hundra ryttare på en tävlingsdag (0900-1900) fördelad på 4 klasser + avd B på reg tävling även om man har 1 min mellan målgång föregående ryttare och startsignal till nästkommande ryttare och den startande inte släpps in på banan förän efter målgång, samt 30 sek att påbörja ritten från startsignal är gett. Är bara att göra klart vad som gäller redan i PM till rytttare samt vid startanmälan, och konsekvent diska ryttare som inte fölger de uppsatta reglerna för tävlingen.

Det hjälper naturligtvis till om banbyggaren är såpass duktig att alla hinder förutom kombinasjoner för högre klasser redan är på plats vid första start på morgonen, och att banpersonalen har gått igenom alla detaljer rörande uppbygnad/ändring av hindren i förväg, så att man slipper vänta på att en ansvarig skal komma och ge anvisningar till varje grupp innan om-/tillbygnad av hinder påbörjas.

Nej, det gör man inte. 700 ekipage tar lite drygt 23 timmar och då har jag inte räknat med någon ombyggnad!

Och problemet att ryttare går in på banan innan de är välkomna där är knappast ett så stort problem att det inte räcker att prata med eventuella ryttare...

Att vi har två ekipage på banan är för att vi vill ha det så, både arrangörer och ryttare! Det bygger såklart på att väntande ekipage är uppmärksamt, men jag tycker helt klart att det är en bra grej.
/Lady_S

Tack för alla svar!

Jag skrev också till Svenska Ridsportförbundets tävlingssektion och undrade och fick till svar att:
"om ngt hindrar en ritt brukar domaren bedöma graden av detta och ev avbrytta ritten. Du kan alltid på tävlingsplats lämna protest inom 30 min efter avslutad klass om man anser att ngt gått fel tillväga."

Så om det skulle hända igen lämnar jag in en protest. Men jag kan ändå tycka att det är underligt att domaren på plats under tävlingen inte reagerade..

Det kan kanske vara så att domaren aldrig uppfattade att din dotter tänkt rida där det andra ekipaget stod och då heller inte uppfattade att hon blev hindrad i sin ritt?
/Lady_S

Jag har fått lära mig (på stor häst) att om ett annat ekipage står ivägen så ska man som ryttare säga till domaren med en gång, dvs när man är inne på banan. Då kan man få rida om. Det finns säkert i TR om man letar.

ungefär vad jag lärt mig också, eller att om man har ridit banan utan att klaga så har man godkänt hur det ser ut, tycker man något är fel så har jag lärt mig att man ska stanna och be om omstart eller liknande, vet dock inte om det är så, men vet en del ÖD som brukar gå på det när man ska lämna in protest. :cool:

Jag blev nyfiken och kollade i TR:

Mom 347 Avbrytande av ritt
Under tävling kan händelser inträffa som utan den tävlandes eget vållande inverkar på resultatet av pågående ritt. Domaren/överdomaren har i sådana fall rätt att medge att den tävlande får möjlighet att på nytt genomföra tävlingen t.ex. genom förnyad start eller förnyad ritt fr.o.m. den plats händelsen inträffade. Felpoäng som ryttaren fått före det att den händelse inträffade som ledde till avbrottet i ritten, belastas alltid ryttare men däremot inte fel som ekipaget får på samma sträcka vid eventuell omridning. Om det icke går att ge ryttaren rättelse ska anmälnings- och startavgifter
återbetalas.

Men det säger ju inte om det ska ske under eller efter ritten.

Det är lite olika beroende på vilken situation det är och det är också upp till domaren och överdomaren att göra bedömningar i varje enskilt fall.

Några exempel:
Om tidtagningen fallerar helt och ekipaget inte har någon tid så borde rimligtvis ryttaren få rida om för att få en tid och belastas bara med felen som den hade vid första försöket.

Om en hund springer in på banan och skrämmer hästen så att den vägrar borde hunden fångas in och ryttaren få rida klart utan att belastas för olydnaden.

Om en murdel ligger på trekvart, ryttaren väljer att hoppa och river, så borde den få behålla sina fyra fel för detta. Ryttaren har nämligen genom att hoppa hindret godkänt det som det var.

Hur det är när ett annat ekipage eller en funktionär är i vägen beror på vilken situation det handlar om (precis som ovanstående fall, egentligen). Borde domaren ha erbjudit din dotter att få rida om? Kanske. Hade hon fått rida om ifall du lämnat in en protest direkt? Kanske. Hade protesten lämnats utan åtgärd? Kanske. Vi kommer aldrig att få veta, men om det händer igen så tycker jag att du ska leta reda på överdomaren och höra vad den har att säga...
/Lady_S

För min egen skull så hade jag slutfört ritten och sedan lämnat in en protest.
Tänk om du avbryter ritten för att protestera men överdomaren inte godkänner protesten.
Då står man där med skägget i brevlådan! :crazy:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 936
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 470
Senast: Ewelina02
·
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 805
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar