M

maboroshi

Hade tandläkaren ute och tittade på min pånis tänder då han reagerade så konstigt när man tog honom i munnen men de var fina och inge fel på dem. Dock reagerar han kosntigt varje gång han ens fåt ett bett i munnen eller liknande. Däremot suger han så gärna på mitt finger och hand när jag känner efter.. har provat med gummibett, äppelbett mm men han blir helt tokig och har verkligen ont.. hur mjuk jag än försöker vara.. och jag misstänker att fodervärden kan slitit honom i munnen rätt hårt för han har börjat stegra sig och hålla på (något han inte gjorde innan!) Någon som vet vad man kan göra? :( känner mig hjälplös för vill inte att påni har ont :( då får jag ont.

Jag skulle prova rida på hackamore ett tag. Och sen introducera bett i munnen samtidigt som hackamoret, men inte ta i bettet i munnen. Så du bryter den onda cirkeln med att han förväntar sig att bettet ska vara obehagligt.

Eftersom du uteslutit att det verkligen ÄR Något i munnen så är det antagligen smärtminne och att han förväntar sig att det ska göra ont och du måste du bryta den cirkeln.

Jo tänkt att prova hackamoore men undvikit det så länge jag kunnat men har inget val nu.. får se hur han blir att rida då när han e så j-la pigg ute just nu.. lär väl inte kunna hålla honom när han skuttar fram glatt :)

... och du är säker på att det var en SKICKLIG tandläkare som konstaterade att din häst her en frisk mun?

Jag hade en "tandläkare" som inte såg att min häst hade skador i två kindtänder under 5 -8 års tid. När vet. på Ultuna föreslog att skallen skulle öppnas så att bihåleinflammationen kunde dräneras ut den vägen fick jag kontakt med en RIKTIG tandis som efter en endaste blick in i hästens mun konstaterade orsaken till bihåleinflammationen. Efter tre behandlingar var hon frisk.

Prova med ett hack men om problemen kvarstår skall du nog kolla munnen igen.
P

Håller med pialotta!
Om inte tandis hittade ngt fel, kanske just DEN tandis inte var nog skicklig?
Har du möjlighet att visa hästen för annan till, så gör det!

Visst kan hästen ha blivit dragen så mkt i munnen av förra ryttaren att den reagerar som du säger den gör, men MKT oftare så är det ngt knas i munnen på den när den reagerar så! Vilket ju en skicklig tandis kan åtgärda!

Ska få ut en annan tandläkare senare i veckan som jobbat mycket med travare och tävlingshästar som jag fick rekommenderad.. så får vi se vad han säger

Håller helt med Er andra om att byta tandläkare och se. Min häst hade jag i drygt ett år innan jag bestämde mig för att där definitivt var något fel på henne. Då hade hon blivit kontrollerad av både veterinär och tandläkare i munnen och de hade bara hittat lite att raspa. Helt normalt. När vi åkte till klinik och röntgade så var det benröta i hela käkbenet och operation krävdes. De kände det vid visitering i munnen och sen röntgade vi. Så prova byta tandläkare och se om det hjälper.

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 982
Senast: Lager
·
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 332
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat