Om man tror att hästen är vanvårdad?

M

Miiraa_91

Vad ska man göra då?
Jag åkte förbi en ridskola idag, har inte varit där på ett tag. Stannade till för att säga hej till en kompis.
Iallafall, en av hästarna fick mig att må illa.
H*n har aldrig haft mycket muskler och hull, men nu var det extremt. Ryggraden stod upp högt över "resten", manken var som en planka som stack rätt upp i princip. Rumpan alldeles kantig. INGA muskler någonstans.
Den här hästen är någonstans runt 15-20 år gammal och går med på många lektioner. H*n är kul att rida (var iallafall för länge sedan när jag red där) så många vill rida den.
Det som förvånade mig är att den har fallit ur så mycket nu. Jag stod inte ut någon längre stund att se den. Har svårt att tänka mig att någon sadel kan passa på den ryggen också.
Kan jag göra något?

Sv: Om man tror att hästen är vanvårdad?

Fråga först den hästansvarige på ridskolan vad de har att säga om hästen. Är det inte en rimlig förklaring så går man vidare till kommunens Miljö och Hälsa för att anmäla eventuella missförhållanden.
Rekommenderar dock å det starkaste att först prata med ansvariga på ridskola för att förhöra sig om läget.

Den behöver inte vara vanvårdad, den kan var sjuk eller ha varit sjuk. Det kan ckså vara åldern som tar ut sin rätt.

Det bästa du kan göra är att fråga hur det står till med hästen. Speciellt om de andra hästarna på ridskolan ser bra ut.

Fråga på ridskolan vad som hänt istället, det finns antagligen en anledning. Eller var alla hästar likadana?

Ja, fast om den är sjuk (eller nyligen har varit f.ö.) borde den ju inte gå fullt med lektioner. En häst som ser ut så ska inte ridas alls tycker jag.
De andra hästarna ser inte likadana ut. Det finns väl en eller ett par till som är väldigt tunna, men inte så extremt. De andra är "bara" omusklade och med illa passande sadlar.
Enligt min kompis har den här hästen inte varit sjuk eller skadad, han har gått lektioner hela tiden.

När du pratar med den ansvarige på ridskolan så kan du ju passa på att fråga om det stämmer att hästen gått med på lektioner hela tiden, och vad man i så fall har för förklaring till att den gjort det trots att den ser eländig ut!

Immer

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 864
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 411
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här lektionen stod det Arnica vid mitt namn på listan - ett ganska högt och långt mörkbrunt sto med mycket ögonvita. Förra gången...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama