om man tappar kontrollen?

Fannih

Trådstartare
usch, kom just från ett ridpass med min pålle som är väldigt känslig.
jag brukar verkligen ha tålamod med honom, för jag vet att han fjantar sig ca 10min i början av varje dressyr/rid/hopp pass men blir sedan jätte härlig och lyssnar.
men idag tappade jag plötsligt tålamodet, skrek åt honom och ryckte honom i munnen, vilket verkligen inte gjorde honom lugnare.
dessutom red jag med betydligt kortare tyglar (blivit tillsagd av ridlärare)
än vanligt. annars brukar jag ha relativt långa mjuka tyglar vilket vi båda trivs bra med, och han går väldigt fint på så sätt.

men vilka skuldkänslor man får!!!!
jag lugnade ner mig efter ca 10 min, å då kom oxå skammen..
men han förstod ju inte "förlåt".."det var inte meningen"

någon som känner igen sig?
hur gör ni då ni inser att ni håller på att tappa tålamodet?

man känner ju sig för jävlig :(

(vet inte om tråden hör hemma här?)

Sv: om man tappar kontrollen?

åh samma här serru! Jag tappar tålamodet på min häst som aldrig vill gå snabbt eller trava när vi är ute själva och på väg bortåt från stallet, jag satt och sparka ashårt och skrek och daska till han på rumpan.. snacka om dåligt samvete..:cry:
men man får helt enkelt försöka behärska sig, slappna av och ta några djupa andetag.. någe bättre tips har jag inte..

ja tyvärr är väl det enda man riktigt kan göra, försööööka att behålla tålamodet.
tyvärr inte alltid så enkelt :S
men antar att det är mänskligt!?

Första tipset är att börja på längre tyglar som du vet fungerar och när han slutat tramsa så kan du korta upp dom och rida som din ridlärare vill.

Börjar man hålla i för hårt i början på en redan spänd häst så blir inte alltid resultatet så lyckat.

Börja tänk på något annat när du känner att du blir irriterad, kanske göra något annat också.
Ibland när jag känner att min buse är lite spänd och börjar krångla så bytar jag övning, kanske galopperar ett varv så att han slappnar av och sen provar man igen. Oftast med mycket bättre resultat!

Första tipset är att börja på längre tyglar som du vet fungerar och när han slutat tramsa så kan du korta upp dom och rida som din ridlärare vill.

Börjar man hålla i för hårt i början på en redan spänd häst så blir inte alltid resultatet så lyckat.

Börja tänk på något annat när du känner att du blir irriterad, kanske göra något annat också.
Ibland när jag känner att min buse är lite spänd och börjar krångla så bytar jag övning, kanske galopperar ett varv så att han slappnar av och sen provar man igen. Oftast med mycket bättre resultat!

Du har skrivit exakt vad jag tänkte skriva :D

Lugn och avspänd fungerar bäst i alla lägen. Det är bara att inse att det är en häst man har att göra med och inte en människa. Jag kör mest eftersom hästen är aktiv inom travet, men de få gånger jag tränar under sadel så är det bara att bli avslappnad i kroppen och mjuk i händerna om något strular. Min häst stegrar sig ibland när jag vill gå nånstans där han inte vill/vågar, men det är bara att vara lugn, vända upp och försöka igen. Har aldrig misslyckats och har aldrig tagit till våld, så man kan sova gott om nätterna :)
Ibland tar det lite tid att komma dit man vill, men det har man igen nästa gång man hamnar i samma situation.

Jag har haft samma problem, har tappat talamodet bade en och tva ganger, men numera ar mycket battre pa att beharska mig...

jag forsoker att vara i en bra sinnesstammning onnan jag borjar hobba med hasten, och tar djupa langa lugna andetag sa man centrerar energin och bara tar det lugnt helt enkelt

lycka till

Håller med om detta!

Annars:
*Räkna till 10
*Räkna till 10 baklänges
*Räkna till 10 på franska
*Räkna till 10 på tyska
*Räkna upp 10 barnprogram (vilket jag aldrig lyckas med, men blir på glatt humör och fnissar:D)

osv:D:p

Senast ändrad:

Vi är ju alla människor och givetvis har man dåliga dagar då man är lättirriterad och kanske lite trött. Har då hästen också en dålig dag kan det bli en riktigt tråkig kombination får båda parter. Mitt bästa tips (som jag själv använder mig av) är helt enkelt att anpassa ridningen efter dagshumöret. Känner jag mig hängig eller sur ser jag till att bara rida kravlöst ut i skogen. Att börja rida dressyr på banan eller liknande vid ett sånt tillfälle ger oftast inget mer än som du säger, dåligt samvete. Bättre att göra det dag 2 eller 3 då lusten eller humöret har kommit tillbaka :)

Gäller givetvis även om man redan börjat dressyra, känner man att tålamodet är på väg bort är det bättre att gå ut från banan och kanske ta en tur ute istället.

Jag brukar tänka på att alla jag ser upp till med hästar är de som lugnt och rutinerat löser problemen de får. Inget skrik eller spark eller bråk, utan bara följer upp och tillrättavisar en gång precis i rätt sekund och sen låtsas som ingenting. Då vill ju jag också lära mig att hantera hästar så.

Sen har jag en rätt ung häst nu som låser sig totalt om man börjar härja och fattar ingenting då.

Har halkat in lite på det spåret av ren frustration några gånger, inte så jag står och skriker och slår, men så jag med styrka försökt få igenom det jag vill, varpå hästen står blick stilla och vet inte vad den ska göra så den gör ingenting. Sen när man tar ett djupt andetag och ber försiktigt som vanligt gör den rätt igen, för det mesta, om den inte glömt vad det betydde igen. ;)

jo så är det nog.
man behöver ju inte hälla bensin på elden med att göra de svåraste övningarna.

sen för min egen del vet jag att det är hemskt viktigt att jag har energi.
att jag inte far å rida på tom mage.
detta kan säkert mina närmaste hålla med om oxå
hungrig fannih = vresig fannih

Har gjort så jag med, det har nog de flesta. Otrolig ångest.

Alla gör misstag och ångesten gå över. Sålänge du lärde dig av det misstaget så är inga broar brända. :) Ibland räcker inte tålamodet till.

Hej
Om man känner att man inte har tålamod en dag är det nog bäst att hoppa av och ställa in hästen i stallet. Det mår båda bäst av.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 985
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka