Om man köper valp från Frankrike...

Lena Furberg

Trådstartare
...hur fungerar det då med rabiesvaccinationen? Den är ju en omständig historia som tar tid. Innebär detta att man inte kan ta hem en valp från Frankrike, eller har valpen immunitet från mamman om denna är vaccinerad??? Nån som vet?

Sv: Om man köper valp från Frankrike...

En av mina kompisar fick dispens från jordbruksverket att ta hem en valp ifrån Frankrike.
Orsaken var att hon hade en hanhund hemma, och ville få denna hanvalp så tidigt som möjligt.
Annars så måste valpen vara klar med sitt rabies vaccin.

Då får man kanske fråga,är du sugen på att ta hem en valp därifrån?;)

Är rätt säker på att valpen inte blir immun mot rabies bara för att mamman är vaccinerad.. Är dock inte hundra??

Du kan ansöka om dispens ifall valpen är under 3 månader, ovaccinerad (mot rabies) och har hållts helt isolerad tillsammans med syskon och mamma. Uppfyller man inte de kraven får man vackert vaccinera, vänta 120 dagar, ta blodprovet och hoppas på att hunden har bildat tillräckligt med antikroppar. Vilket innebär att hunden är minst 7 månader.

Ojoj vad ni tänker snabbt...! Joo, jag är frestad, men inte än, kanske när Han är tre fyra år... DÅ! :d

Du kan få dispens om valpen är yngre än 12 veckor gammal. Men kolla upp med flygbolaget innan du säger ja, för många flygbolag transporterar inte valpar som inte fyllt 12 veckor ännu!

Det går för närvarande inte att ta in små valpar från Frankrike. Kopierat från SJVs sida

"Stopp för valpar och kattungar från Frankrike
Rabies har konstateras på en katt i Frankrike, efter att den har blivit biten av en fladdermus. Jordbruksverket kan därför i nuläget inte bevilja valp-eller kattungedispenser från Frankrike. Vi återkommer med mer information så fort vi vet mer"

Jag hjälpte till att importera en beauceron valp från Frankrike i December 2007 och det var inga problem. Det tog lite tid att få alla papper och ordna flyg mm och DYRT blev det men tiken kom till Sverige innan jul. Trist om det nu är stopp för det....

Annars importerade jag min yngsta tik från Tyskland för 1 år sedan och hon var då 8 månader då hon var tvungen att vara rabies vaccinerad och det är det tidigaste du kan få hit en valp. Valpen MÅSTE vaccineras och tas blodprov först innan den kan komma till Sverige. Trist men sant..:mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 586
Senast: Gunnar
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka