Om man inte kommer runt...

Sv: Om man inte kommer runt...

Om man rider en CR (40 el 50 km) finns det en veterinärgrind - om du märker att du/hästen inte kommer att greja andra delen går det att utgå på egen begäran. Om det händer något efter banan, finns det ofta andra ekipage som du kan be om hjälp. Eftersom du får ha mobiltelefon kan du kanske kontakta sekretariatet och tala om vad som hänt.
Om du väljer att bryta (utgå) efter banan, meddela sekretariatet detta annars kommer arrangören vara tvungen att söka efter dig ...

Men som någon annan skrev - träna distansen hemma. Det gjorde jag när jag var aktiv. Och det är så jag gör med mina adepter, tvingar dom att rida sträckan, innan de skall rida första längre distansen.

Jag har själv valt att utgå på en 100 km-ritt, efter 90 km!

Vi tränar en del hemma. Men det är inte orken jag är bekymrad över utan eventuella hältor osv... Men som alla skrivit. Mobilen är ju bra att ha , så då ringer jag sekreteriatet.
Tack för alla svar!:)

Jag har funderat på det där med hinknissar. Hur hittar man långvariga sådana? Kan tänka mig vänner som ställer upp en gång eller två, för att det är häftigt första gången liksom. Men sen då?

Låt hinknissarna bli en del av tävlingsmomentet! Se till att de klockar in andra medtävlande på banan och sedan informera dig om hur du ligger till i minuter. Låt dem visa hästen hos veterinären. Gå igenom groomutiner och trimma dem (som et Ferrari-däckbytesteam, typ...) Låt dem fundera ut bättre lösningar på sådant som inte fungerar så bra. Allt för att även groomarna ska känna sitt ansvar för att tävlingen går bättre för varje gång. Då blir det mycket roligare för den som följer med. UNDVIK att låta dina tävlingsnerver gå ut över din hjälpare. BERÖM istället! I början mutade jag med allt möjligt, bönade och bad, bara denna gången också... Nu ser alla fram lika mycket åt att åka iväg - jättekul!

Jag har ridit en prova på 25 km, nu tänkte jag ta 40 km clearound, men vad händer om man inte kan ta sig runt... är det någon vänlig själ som ställer upp och hämtar i transport då?
Jag är liksom HELT ensam.. inga vänner, inget alls.. haha nä så illa är det inte. Men jag känner INGEN som rider distans eller har intresse av det och jag är tok för gammal för att be mamma...
Hur gör ni andra enstöringar?:(

Kan du inte annonsera någonstans? Exempelvis här på Buke, jag tror att det skulle finnas endel intresserade faktiskt. Då kan du ju säkert få tag i både hinknissar och chaffisar, för det lär man väl behöva om man ska ställa upp i större tävlingar med lite längre sträckor.

Jag undrar bara för er andra som har lite mer tävlingar på nacken; möter era medhjälpare upp er vid veterinärgrindarna? Som ni kanske förstår har jag hittills aldrig tävlat men jag är på G :p

Kan du inte annonsera någonstans? Exempelvis här på Buke, jag tror att det skulle finnas endel intresserade faktiskt. Då kan du ju säkert få tag i både hinknissar och chaffisar, för det lär man väl behöva om man ska ställa upp i större tävlingar med lite längre sträckor.

Jag undrar bara för er andra som har lite mer tävlingar på nacken; möter era medhjälpare upp er vid veterinärgrindarna? Som ni kanske förstår har jag hittills aldrig tävlat men jag är på G :p

chaffis? Jag kör själv.... nnars skulle jag ju haft hinknisse...
Men men är det någon här som vill hinka så hojta till :) Goda baguetter och trevligt umgänge utlovas :D

Men släpar du med dig grejerna eller hur får du dem tll grinden då?
Jag tror att det nappar om du skriver här på buke att du är i behov av groomar. Sen tycker jag att du ska byta klubb om de är så inriktade på annat.
Lycka till!

Men släpar du med dig grejerna eller hur får du dem tll grinden då?
Jag tror att det nappar om du skriver här på buke att du är i behov av groomar. Sen tycker jag att du ska byta klubb om de är så inriktade på annat.
Lycka till!

tja det är ju så att jag tävlar hoppning de andra helgerna.. så då tror jag inte "distans vännerna" är speciellt intresserade av att hänga med på sådana tävlingar.. så det är lite svårt.
Jag har ju inte tävlat förut, bara varit med på en pp.
Så jag menar att jag behöver ingen chaffis, jag kan köra dit själv. Vad jag behöver är ju någon som kan hinka om det behövs eller hämta upp vid eventuellt avbrott...
Jag ska bara rida korta korta distanser, så hinka är inte så viktigt för mej, då jag inte pumpar ur hästen direkt + att hon under de 10 år jag haft henne ALDRIG druckit någon annan stans än hemma...
Har ridit massor med jakter på henne, hon har varit helt slut, men dricker inte förrän hon är hemma :(

Välkommen till Ekelundsritten (halmstad).
Nr 1) Klart att du kommer runt!
Nr 2) du klarar 50 km CR
Nr3)Du rider först en runda, sedan vet besiktning där hästen kontrolleras noga. Är den inte ok så får du inte fortsätta och då är du ju redan vid släpet
Nr4) Om det händer något utmed banan så lovar jag att vi (funktionärer) ser till att du och hästen blir hämtade ute på banan!
Se bara till att ha mobil och telenr till sekretariatet!
Nr 5) I den här sporten hjälps man åt- horsemanship och sportsmanship råder!
VARMT VÄLKOMMEN!:banana:

Välkommen till Ekelundsritten (halmstad).
Nr 1) Klart att du kommer runt!
Nr 2) du klarar 50 km CR
Nr3)Du rider först en runda, sedan vet besiktning där hästen kontrolleras noga. Är den inte ok så får du inte fortsätta och då är du ju redan vid släpet
Nr4) Om det händer något utmed banan så lovar jag att vi (funktionärer) ser till att du och hästen blir hämtade ute på banan!
Se bara till att ha mobil och telenr till sekretariatet!
Nr 5) I den här sporten hjälps man åt- horsemanship och sportsmanship råder!
VARMT VÄLKOMMEN!:banana:

Hej var när hur?
Har bott i Harplinge 4 år, så jag kan övernatta där.
Låter jätte kul!!

Jag har hört att man kan blanda apelsinjuice eller äppeljuice i vattnet och att de då dricker bättre (om de tycker om det dvs). Mina hästar tycker om äppeljuice vet jag så jag skulle kunna tänka mig att ge dem juice för att de ska dricka. Men oftast när de inte dricker betyder det ju att de inte vill ha (gäller såklart inte alla). Sen kan det ju vara att hästen inte tycker om vattnet från andra ställen och då kan man ju fundera på att ta med sig en dunk hemifrån så h*n får i sig någon vätska. Och glöm inte: Beröm om den dricker på andra ställen! :)

Haha, fy. Jag är orolig för att mina hinknissar också kommer göra det. Jag ska tävla första gången den 10 maj (Hökensås) och min kompis som har erbjudit sig att grooma har nyligen sagt att han inte kan läsa karta. Hoppas att min bror som också hänger med kommer ihåg nåt från tiden som orienterare :crazy: Aja, det kan väl inte gå värre än åt skogen! :) Tror inte att hästen törstar ihjäl om vi skulle missa varandra en gång, hehe.

Jag ska bara rida korta korta distanser, så hinka är inte så viktigt för mej, då jag inte pumpar ur hästen direkt + att hon under de 10 år jag haft henne ALDRIG druckit någon annan stans än hemma...
Har ridit massor med jakter på henne, hon har varit helt slut, men dricker inte förrän hon är hemma :(

Att låta hästen beta gräs är ett bra sätt att lura i dem vätska. Blaskig mat också.
Hästarna dricker sällan på första slingan i alla fall så rider man bara korta distanser så klarar de sig.
Nu är det ju snart dags!
// Linda

Man frågar mamma iallafall. Jag är 31 och har fått hjälp av min hästrädda mamma och min hästokunniga pappa. Det har fungerat aldeles utmärkt.

TL

nu är jag visserligen "bara" 17år, men...
...jag är ändå glad att jag redan "paxat" (= pratat & fått "ja" av) mamma på PP och tävling, så länge jag ser till att det blir ritter då hon inte jobbar ;)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 028
Senast: manda
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 388
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA