Om man inte kommer runt...

nocki

Trådstartare
Jag har ridit en prova på 25 km, nu tänkte jag ta 40 km clearound, men vad händer om man inte kan ta sig runt... är det någon vänlig själ som ställer upp och hämtar i transport då?
Jag är liksom HELT ensam.. inga vänner, inget alls.. haha nä så illa är det inte. Men jag känner INGEN som rider distans eller har intresse av det och jag är tok för gammal för att be mamma...
Hur gör ni andra enstöringar?:(

Sv: Om man inte kommer runt...

Hej!

Jag är också lite av en "ofrivillig enstöring". Har tur och har en snäll man som är med och kör hästen till tävlingen samt "hinkar" lite om jag ber riktigt snällt ;). Åh... nu kanske jag lät otacksam. Det är jag absolut inte! Jag är superglad att han är med när han skulle kunna göra något annat som han faktiskt gillar.

Men tillbaks till din fråga. Jag gjorde så att jag provred distansen hemma i ungefär det tempo som jag skulle bli tvungen att rida CR-klassen i. Det fungerade bra och då anmälde jag mig. I annat fall kan du ju alltid sitta av och gå långsamt med din häst tills den pustat ut och du tar dig hela vägen hem igen.

Själv så debuterade jag två CR förra året och det svåraset på den första CR var den mentala biten för mig. Det kändes långt och "tävlingsmässigt", om du förstår hur jag menar. Den andra CR var svårare för hästen för då var det mycket läskiga saker på ritten, både planerade och oplanerade. Fast själv så upplevde jag den ritten mycket kortare. Lustigt. Så mycket sitter nog i ryttarens huvud tror jag. Förutsatt att hästen är tränad förståss.

haha ja rida sträckan hemma kan ju bli kul.. har bara en runda... och den är kanske 6 km, så det blir MÅNGA varv.... hästen är tränad och jag är ( kunde varit mycke bättre) tränad så jogging på mej är inget problem, men jag tänkte om häste blir halt eller liknande och man inte KAN ta sig i mål!:confused:

Man frågar mamma iallafall. Jag är 31 och har fått hjälp av min hästrädda mamma och min hästokunniga pappa. Det har fungerat aldeles utmärkt.

Hur vinner man en distans? Är det den som rider snabbast eller närmast idealtiden? Det finns en idealtid va? Här uppe i norr finns det typ ingen distanstävling alls, men det låter kul, hade velat prova :) Sorry för trådkap, ni kan ignorera mig om ni inte ids svara :)

Man frågar mamma iallafall. Jag är 31 och har fått hjälp av min hästrädda mamma och min hästokunniga pappa. Det har fungerat aldeles utmärkt.

ja, men sen är det ju det med intresset från föräldrarna... min mamma var evigt tacksam den dagen jag fick mitt körkort, då slängde hon typ bilnycklarna på mig och sa NU är det DIN tur att hämta mej..... och sen fick jag vara "fylletaxi" åt mamma... och köra själv på tävlingar... Jag kan bara inte be henne, då hon har sitt liv och jag mitt, hon har dessutom en man som inte är speciellt intresserad av att hon flänger runt med mej på helgerna...
Men kanske kan muta någon här på buke?

Okej då blir det problem. Min mamma har en annan inställning och tyckte faktiskt det var roligt att vara med :). Mamma tycker hästar är otroligt vackra och härliga djur så hon tar sig förbi sin rädsla för att hjälpa mig och för att hon får se alla dessa underbart vackra varelser :love:
Du kan inte fråga någon stallkompis?
Det är hoplöst när man vill tävla och inte har ett kontaktnät för hinknissar. Innan jag kom på att fråga mamma så hade jag jätteproblem.

Jag har funderat på det där med hinknissar. Hur hittar man långvariga sådana? Kan tänka mig vänner som ställer upp en gång eller två, för att det är häftigt första gången liksom. Men sen då?

Jag har funderat på det där med hinknissar. Hur hittar man långvariga sådana? Kan tänka mig vänner som ställer upp en gång eller två, för att det är häftigt första gången liksom. Men sen då?

ÅH... det vill jag gärna också veta.

Jag har ridit en prova på 25 km, nu tänkte jag ta 40 km clearound, men vad händer om man inte kan ta sig runt... är det någon vänlig själ som ställer upp och hämtar i transport då?
Jag är liksom HELT ensam.. inga vänner, inget alls.. haha nä så illa är det inte. Men jag känner INGEN som rider distans eller har intresse av det och jag är tok för gammal för att be mamma...
Hur gör ni andra enstöringar?:(

Då har du mobilen med dig o ringer sekretariatet. Det kan säkert bli lite väntetid men allt går att ordna. Vänliga funktionärer kan ställa upp. Ev kan du i förebyggande syfte lämna in en extranyckel till bilen så kan du bli hämtad i ditt egna ekipage.
// Linda

Åk med någon ryttare och hinka på en ritt och nästa gång så är det din tur att bli hinkad.

Man lär sig mycket av att få se tävlandet från olika håll. Så kan man "spionera" på andras nissar och lära sig del bra knep. ;)

/Linnea

Åk med någon ryttare och hinka på en ritt och nästa gång så är det din tur att bli hinkad.

Man lär sig mycket av att få se tävlandet från olika håll. Så kan man "spionera" på andras nissar och lära sig del bra knep. ;)

/Linnea

Ja,precis- det är väl bara och fråga ngn klubbkamrat. Så kan man turas om att hinka för varandra!?

//FPL

:love:
Okej då blir det problem. Min mamma har en annan inställning och tyckte faktiskt det var roligt att vara med :). Mamma tycker hästar är otroligt vackra och härliga djur så hon tar sig förbi sin rädsla för att hjälpa mig och för att hon får se alla dessa underbart vackra varelser :love:
Du kan inte fråga någon stallkompis?
Det är hoplöst när man vill tävla och inte har ett kontaktnät för hinknissar. Innan jag kom på att fråga mamma så hade jag jätteproblem.

Har eget stall.... så tja gammelponnyn kanske skulle ställa upp

Men hur är det med kompisarna i den klubb du tävlar för- ingen du skulle kunna lura att hinka där?

FPL

Om vi går tillbaka till din fråga, och struntar i hur man får tag i hinknisse...

När vår klubb arrangerar tävlingar har vi alltid en bil och transport för att kunna rycka ut vid olycksfall. (Har hänt flera gånger).
Däremot skulle jag inte vara helt glad om det enligt TR skulle bli bestä,mt att vi skulle behöva hämta "trötta hästar".
Men blir din häst halt, och du inte har hinknissar eller bekanta som kan hämta upp dig ser vi givetvis till att du kommer tillbaka till tävlingsplatsen. Kanske inte på direkten, men så fort vi lyckats få loss folk.

Men hur är det med kompisarna i den klubb du tävlar för- ingen du skulle kunna lura att hinka där?

FPL

storstads folk.. med snobbiga hästar haha nä du distans är inget den klubben sysslar med, och inte jag iheller sedan i höstas då vi slank in på tanken att prova på och det var kul :banana:
Men att rekrutera andra från klubben har varit totalt omöjligt!:(

Om vi går tillbaka till din fråga, och struntar i hur man får tag i hinknisse...

När vår klubb arrangerar tävlingar har vi alltid en bil och transport för att kunna rycka ut vid olycksfall. (Har hänt flera gånger).
Däremot skulle jag inte vara helt glad om det enligt TR skulle bli bestä,mt att vi skulle behöva hämta "trötta hästar".
Men blir din häst halt, och du inte har hinknissar eller bekanta som kan hämta upp dig ser vi givetvis till att du kommer tillbaka till tävlingsplatsen. Kanske inte på direkten, men så fort vi lyckats få loss folk.

trött lär hästen inte bli... jag menar det får ta den tiden det tar... men halt kan man ju inte hjälpa om den blir... har iof aldrig varit halt.... men men jag vill iaf inte sitta i skogen och vänta på tomten... så flott om man kan ringa om något skulle hända :)

Fråga någon moster, morbror, faster ? vadsomhelst.

Jag har alltid haft med mig min mamma och MORFAR, som då iaf var i 70 årsåldern, och han var väl den som var piggast på att serva :)

Senast ändrad av en moderator:

Fråga någon moster, morbror, faster ? vadsomhelst.

Jag har alltid haft med mig min mamma och MORFAR, som då iaf var i 70 årsåldern, och han var väl den som var piggast på att serva :)

tja... får nog muta någon, men släkten.. det kan jag glömma. De förstår inget, de tycker jag är gammal nog, snart 30... haha

Om man rider en CR (40 el 50 km) finns det en veterinärgrind - om du märker att du/hästen inte kommer att greja andra delen går det att utgå på egen begäran. Om det händer något efter banan, finns det ofta andra ekipage som du kan be om hjälp. Eftersom du får ha mobiltelefon kan du kanske kontakta sekretariatet och tala om vad som hänt.
Om du väljer att bryta (utgå) efter banan, meddela sekretariatet detta annars kommer arrangören vara tvungen att söka efter dig ...

Men som någon annan skrev - träna distansen hemma. Det gjorde jag när jag var aktiv. Och det är så jag gör med mina adepter, tvingar dom att rida sträckan, innan de skall rida första längre distansen.

Jag har själv valt att utgå på en 100 km-ritt, efter 90 km!

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 028
Senast: manda
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 388
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA