Om man inte har råd att köpa valp?

Sv: Om man inte har råd att köpa valp?

Jag kräver inte att mina fodervärdar åker på utställning. Däremot ska jag kunna låna dom för ta med dom på utställning eller vad det nu är. Sen om de vill följa med och kanske ställa ut själv, så är ju det bara roligt.

God natt :angel:
Värkar som om du har en lätt ras utställnings mässigt?

De flesta raser behöver annars en hel del för att ha en chans i toppen.
Välmusklade, självsäkerhet (miljötränad) och är det pälsras ska pälsen skötas efter "konstens alla regler"
De behöver också tränas på att stå och inte minst gå snygt.
(beronde på ras är det olika hur mycket man behöver träna det, Schäfer tex kräver mycket träning)

För att få en välmusklad hund krävs ibland att hunden motioneras på ett sätt som ger "rätt" muskler
som exempel har de dåliga frambens vinklar är det bra att de för jobba just med frambenen, springa i sand (om man bor vid havet) eller i backar gärna grustag osv.
Har den något annat som bör stärkas får man träna det.
Det krävs då att FV förstår detta och ser till så allt detta blir optimalt.

Jag skulle i vart fall ha lite svårt för att lämna ut en blivande utst stjärna till en FV som inte själv har det minsta intresse av utställningar om jag hade en ras där utst meriter var viktigast (nu har jag en bruksras och där är det viktigare att FV är intresserad av att träna/tävla bruks)

Nä, jag har schnauzer (en av mina raser, men är den jag tänker på nu). Men jag sköter trimningen också, även om vi bor 20 mil ifrån varandra. Då får vi en chans att ses lite oftare också.
De kan inget om utställning, men är väldigt intresserade att lära sig.

Motion och träning får hon, just för de själva är intresserad av det. Och miljöträning har de nog mer än mina har :angel:

Inte ens jag "tränar" mina hundar för att få muskler, det får de av att leva som vi gör. På landet, springa ute så mycket de vill. Vara med i skogen, ja allt det gör, gör att de får sina muskler.

Sen kan jag väl tycka att ska man behöva jobba fram bra vinklar på en hund, då tror jag att jag hellre avstår från att avla på den. Vinklarna ska finnas där, sen att man kan förstärka med muskler mm, det är ju bara bra.

Men ibland säger det bara klick när man träffar nån, och det gjorde det med dessa fv, vi trivs ihop och hade vi bott lärt känna varandra genom att vi bott på samma ställe, så hade vi säkert blivit kompisar och umgåtts privat.

Jag kräver inte att mina fodervärdar åker på utställning. Däremot ska jag kunna låna dom för ta med dom på utställning eller vad det nu är. Sen om de vill följa med och kanske ställa ut själv, så är ju det bara roligt.

God natt :angel:

Det är så mellan mig och min hunds ägare också, tycker det fungerar super! Sen som du skrev i nåt senare inlägg som jag precis läste så klickade det mellan mig och ägaren med en gång! Känns jätteskönt faktiskt! Skulle lätt kunna tänka mig att ha nästa hund på foder, som det funkar för oss med denna iaf. Men jag antar att det inte kan bli så bra mellan alla ägare/fodervärdar...

Det är så det ska vara!
Så är det mellan ägaren till mitt busfrö och mig också, vi är nära vänner.

visst är det skönt när det känns rätt :banana:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 930
Senast: cewe
·
Hundträning Nu har jag äntligen hittat min valp (Isländsk fårhund) och om allt går som det ska flyttar hon in om 3 veckor 💖 Finns ju många erfarna...
Svar
3
· Visningar
1 280
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 705
Senast: Brie
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 509
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka