Zqathan
Trådstartare
Sv: Om man inte har råd att köpa valp?
De flesta raser behöver annars en hel del för att ha en chans i toppen.
Välmusklade, självsäkerhet (miljötränad) och är det pälsras ska pälsen skötas efter "konstens alla regler"
De behöver också tränas på att stå och inte minst gå snygt.
(beronde på ras är det olika hur mycket man behöver träna det, Schäfer tex kräver mycket träning)
För att få en välmusklad hund krävs ibland att hunden motioneras på ett sätt som ger "rätt" muskler
som exempel har de dåliga frambens vinklar är det bra att de för jobba just med frambenen, springa i sand (om man bor vid havet) eller i backar gärna grustag osv.
Har den något annat som bör stärkas får man träna det.
Det krävs då att FV förstår detta och ser till så allt detta blir optimalt.
Jag skulle i vart fall ha lite svårt för att lämna ut en blivande utst stjärna till en FV som inte själv har det minsta intresse av utställningar om jag hade en ras där utst meriter var viktigast (nu har jag en bruksras och där är det viktigare att FV är intresserad av att träna/tävla bruks)
Värkar som om du har en lätt ras utställnings mässigt?Jag kräver inte att mina fodervärdar åker på utställning. Däremot ska jag kunna låna dom för ta med dom på utställning eller vad det nu är. Sen om de vill följa med och kanske ställa ut själv, så är ju det bara roligt.
God natt![]()
De flesta raser behöver annars en hel del för att ha en chans i toppen.
Välmusklade, självsäkerhet (miljötränad) och är det pälsras ska pälsen skötas efter "konstens alla regler"
De behöver också tränas på att stå och inte minst gå snygt.
(beronde på ras är det olika hur mycket man behöver träna det, Schäfer tex kräver mycket träning)
För att få en välmusklad hund krävs ibland att hunden motioneras på ett sätt som ger "rätt" muskler
som exempel har de dåliga frambens vinklar är det bra att de för jobba just med frambenen, springa i sand (om man bor vid havet) eller i backar gärna grustag osv.
Har den något annat som bör stärkas får man träna det.
Det krävs då att FV förstår detta och ser till så allt detta blir optimalt.
Jag skulle i vart fall ha lite svårt för att lämna ut en blivande utst stjärna till en FV som inte själv har det minsta intresse av utställningar om jag hade en ras där utst meriter var viktigast (nu har jag en bruksras och där är det viktigare att FV är intresserad av att träna/tävla bruks)