Sv: Om man inte har råd att köpa valp?
Det finns det adlelse säkert.
Alla är vi olika och alla har olika mål med sin avel.
För mig , och för väldigt många, så handlar det om att man lämnar ut på foder, därför man har inte tiden att träna/tävla/ställa ut den, men man vill ändå behålla blodslinjerna, (tillräckligt med hundar hemma)
Det är då viktigt att fodervärden är beredd att satsa på hunden och meritera den.
Annars hade man kanske lika bra kunnat ha den själv.
Det är också i regel så, att man vill ha en nära och tät kontakt.
Jag har själv under årens lopp lämnat ut några foder hundar, men det har alltid varit till folk jag redan känner eller folk som jag känner och litar på går i god för dom.
Aldrig till vilt främmande människor alltså.
Nu föder jag inte upp längre, och har för första gången en foder hund själv.
Jag och uppfödaren har en väldigt tät kontakt, vi pratar i stort sätt dagligen med varandra!
Och därmed är vi väldigt nära vänner.
Att vara fodervärd har både sina fördelar och sina nackdelar.
Tyvärr är det inget som det är så mycket ”bråk” om som just fodervärdar/uppfödare.
Läs bara disp. ärenden i Hund-Sport så ser ni!
Säger inte att det alltid är fodervärdarnas fel, det finns som vi vet en massa konstiga uppfödare också…
Men väldigt ofta handlar det om att folk inte riktigt vet vad som krävs av dom som fodervärdar, och/eller de försöker smita undan när det blir dags för uppfödaren att ta hem tiken för parning/valpning…
Jag tycker att har man inte råd att köpa hund, så ska man i första hand undersöka om det går att få något lån!
Finns som sagt en massa olika möjligheter till det.
Om det av någon orsak inte går, ja då går det att spara.
Eller ta en omplacerings hund, finns mängder och alla är inte ”problem barn”