Om man inte har råd att köpa valp?

Sv: Om man inte har råd att köpa valp?

Det finns ingen seriös person som lämnar ut sin hund till en person som säger att de är bra hundägare, men med liten plånbok. Det är inte bara själva inköpet av hunden som kostar. Det kostar varje månad ett antal hundralappar, beroende på vilken storlek av hund man har.

Så hälsa den tjejen att hon kan glömma det.

Fastän där tycker jag nästan att du drar alla över en kam, då jag vet många SERIÖSA kennlar som lånar ut sina hundar på halvfoder etc.

Det finns det adlelse säkert.
Alla är vi olika och alla har olika mål med sin avel.

För mig , och för väldigt många, så handlar det om att man lämnar ut på foder, därför man har inte tiden att träna/tävla/ställa ut den, men man vill ändå behålla blodslinjerna, (tillräckligt med hundar hemma)
Det är då viktigt att fodervärden är beredd att satsa på hunden och meritera den.
Annars hade man kanske lika bra kunnat ha den själv.
Det är också i regel så, att man vill ha en nära och tät kontakt.

Jag har själv under årens lopp lämnat ut några foder hundar, men det har alltid varit till folk jag redan känner eller folk som jag känner och litar på går i god för dom.
Aldrig till vilt främmande människor alltså.

Nu föder jag inte upp längre, och har för första gången en foder hund själv.
Jag och uppfödaren har en väldigt tät kontakt, vi pratar i stort sätt dagligen med varandra!
Och därmed är vi väldigt nära vänner.

Att vara fodervärd har både sina fördelar och sina nackdelar.
Tyvärr är det inget som det är så mycket ”bråk” om som just fodervärdar/uppfödare.
Läs bara disp. ärenden i Hund-Sport så ser ni!

Säger inte att det alltid är fodervärdarnas fel, det finns som vi vet en massa konstiga uppfödare också…
Men väldigt ofta handlar det om att folk inte riktigt vet vad som krävs av dom som fodervärdar, och/eller de försöker smita undan när det blir dags för uppfödaren att ta hem tiken för parning/valpning…

Jag tycker att har man inte råd att köpa hund, så ska man i första hand undersöka om det går att få något lån!
Finns som sagt en massa olika möjligheter till det.
Om det av någon orsak inte går, ja då går det att spara.
Eller ta en omplacerings hund, finns mängder och alla är inte ”problem barn”

ja det är avtal från skk. Det står lite om överlåtandens ägande rätt, avelsrätt, utställningsrätt och tävligsrätt mm. självklart får jag ju tävla om jag vill. Men än just nu så går vovven och väntar på löp för parning. Sen står det ju massa om rättigheter och skyldigheter. och övriga uppgifter om överlåtare och fodervärd.

dessutom är kennelägaren väldigt noga med sina hundar så regelbunden kontakt är ju självklar! För oss funkar det super :)

Jag anser att har man inte råd att köpa en hund så har man inte råd att ha och "försörja" en hund. Vad gör man om hunden blir sjuk och behöver opereras eller bli inlagd? Då går ju lätt några tusenlappar? Har man otur så kan man få en sjuk hund som kostar mycket i veterinärkostnader i månaden, hur gör man då?

Jag tycker man måste tänka längre än bara inköpspriset.Jag skulle aldrig lämna ut en valp om jag visste att ägaren inte har råd att betala priset som sätts.

Fast jag tycker inte att du som uppfödare kan kräva att fodervärden ska betala för de du vill att de ska göra med hunden.

Vill jag att mina foderhundar ska ställas ut och bli meriterade tex, så får ju jag som uppfödare betala det. Det anser jag iallafall.

Däremot om mina fodervärdar vill tävla, åka på utställning som jag inte tänker anmäla foderhunden till, ja då får de betala.
Men jag kräver inte att de ska göra det och det och sen betala själva. Det jag vill de ska göra, det betalar jag.

Nu var väl det inte just betalningen jag tänkte på..
Utan eftersom jag har varit uppfödare av en bruksras, så bör det finnas bruks meriter på avelsdjuren.
Och då krävs det att fodervärden har intresse och helst också erfarenhet/kunskap.

Vem som ska betala vad, det brukar man kumna lösa, i vart fall har det aldrig varit några proplem med det, värken med de fv jag har haft eller nu när det är tvärtom jag är fv.

Nu var väl det inte just betalningen jag tänkte på..
Utan eftersom jag har varit uppfödare av en bruksras, så bör det finnas bruks meriter på avelsdjuren.
Och då krävs det att fodervärden har intresse och helst också erfarenhet/kunskap.

Vem som ska betala vad, det brukar man kumna lösa, i vart fall har det aldrig varit några proplem med det, värken med de fv jag har haft eller nu när det är tvärtom jag är fv.

Ja det förstår jag.
Fast du skrev så här i ditt första inlägg *Kräver också i regel att fodervärden tävlar/ställer ut som kostar mycket* Och det reagerade jag lite på, eftersom jag inte skulle kräva att mina fodervärdar betalar för att meritera en hund som jag vill ha i avel.
Men självklart måste de ju ha ett intresse för meritera just den biten du pratar om (bruks), men jag skulle stå för kostnaderna för den delen jag gärna vill de ska göra. Vissa tävlingar, utställningar mm. Sen får de självklart betala den delen de vill göra.

Lite OT

Första gången som jag tog mig "tid" att läsa ditt nicknamn, förut har jag bara liksom känt igen dig på bokstäverna :D :angel:
Har alltid tänkt, att vilket krångligt namn att läsa, men det var det ju inte :angel: :rofl:

:D Jag har haft en hund som hette så, hon finns numera bara som ett underbart mine:(

Skrev nog lite fel i första inlägget...
Har alltid som ägare betalt det som krävs för att man ska kunna reg, valparna dvs HD/AD röntgen, MH-test (ev KORNING) + en utst.
Har inte haft speciellt många fodervärdar.
De jag haft har varit folk som själva har haft stort intresse över att tävla, aldrig några som helst problem.
Skulle för övrigt kunna tänka mig att om hunden visade sig vara en riktig superstjärna utställnings mässigt att vi hade hjälpts åt att matcha den.

Även om man har en ren utst ras, så krävs det ju av FV att h-n håller hunden i utst kondition, välmusklad och ordentligt miljö van, är det sedan en pälsras också så måste pälsen skötas på rätt sätt.
Tror det är rätt svårt om inte FV själv har det rätta intresset.

För hur det än är, så är det ju oftast den mest lovande valpen som lämnas på foder, därför man inte har tiden att tävla/ställa ut den själv.
Och det kräver ju en del av FV förutom det vanliga.

Fastän där tycker jag nästan att du drar alla över en kam, då jag vet många SERIÖSA kennlar som lånar ut sina hundar på halvfoder etc.

Beror nog på vad du menar med seriös....

De flesta seriösa uppfödare jag känner till, vill ha sina avels hundar om inte högt så i vart fall meriterade i det för rasen lämpligt form av tävling.
Jakt/drag/bruks osv och någon utställning dessutom.
De mer sälskaps raserna krävs det oftast flera utställingingar.
Det är för det mesta den mest lovande valpen i kullen, som lämnas ut (förhoppningsvis ett blivande avelsdjur)

I det fallet är det ingen skilnad om man har på hel eller halv foder.
Halv foder innebär bara att FV betalar halva valp priset och uppfödaren har rätt till en kull i stället för två.
(vet skam att säga inte vad som gäller för hanne, har aldrig lämnat ut en hane på foder)

tror inte banken ger ett hundköparlån.....

Fick i dag en reklam folder från ijsm capital där det står citat:
-vi frågar inte var du arbetar
- vi frågar inte ens om du arbetar
-vi frågar inte vad du ska ha pengarna till

Fick i dag en reklam folder från ijsm capital där det står citat:
-vi frågar inte var du arbetar
- vi frågar inte ens om du arbetar
-vi frågar inte vad du ska ha pengarna till

och räntan brukar vara därefter. Liksom diverse andra krav....nej, i det fall behov uppstår håller jag kvar vid banken:angel:

Jag hade nog hållt mig undan diverse lån för att köpa en hund. Precis som nån annan skrev så är oftast räntan väldigt hög och vissa lån sätter man bostaden i "pant".

Då hade jag hellre sparat ihop till en hund. Hmmm.. alltså en hund är inte jätte dyr egentligen. Tänk va du får för dom pengarna egentligen!

En kompis i kanske 10 år som inte sviker, som alltid blir glad nr du kommer hem,som alltid vill hitta på ngt..

Dom där kanske 10.000kr för tio år är värt varje öre...

Lägger man undan 83kr varje månad i 10 år så har man snart en hund;)

(10.000kr inköp, delade jag på 10 år som man kanske är tillsammans- det blir ju 1000kr om året... 1000kr delat på 12 månader som året består av blev 83kr/mån..)

Nähe nu ska jag ge mig iväg!

Håller helt med, det var bara som ett exempel på ett påstånde att det inte går att låna för hundköp.
Tycker nog det finns fler lösningar än banklån, ICA kort där har du möjlighet att låna och betala av så snappt du orkar tex.

Jag känner många kennlar som lämnar ut på foder, men INTE för att köparen har ont om pengar, utan för att de vill bevara bra avelsmaterial.

Jag har faktiskt svårt att tycka det är okey att köpa ett djur om man inte kan få ihop till köpesumman. Lägg undan vad hunden kostar i månaden + pengar till tex kurser och veterinärvård. Då tar det inte många månader att få ihop den summan. Se även till att ha en buffert för veterinärvård, 10 000 kan lätt gå vid en svår skada - trots försäkring.

Tror att folk ser foderhund som ett sätt att få en gratis hund. Man glömmer bort att fodervärdskapet innebär en hel del förpliktelser mot kennelägaren, som också är hundens egentliga ägare.
Jag skulle också gärna ha en gratis hund från ett bra kennel. Valpar är dyra och kan man spara in 10 000:- så räcker det till en massa kurser och annat kul. Jag är ingen oläpmlig hundägare (enligt mig själv ;) ) men jag är ingen lämplig fodervärd. Jag tycker att utställningar är gruvligt tråkiga, har ingen som helst tävlingsinstinkt vad gäller bruks, utställning eller någon annan sport. Mao skulle jag inte meritera min foderhund ett dugg och vad skulle då kennelägaren ha mig till?

Man ska inte handla om man inte har några pengar. Att bli fodervärd för att man inte har råd med valppriset är det sämsta möjliga argumentet. Fodervärd blir man för att man kan erbjuda kennelägaren att ta hand om och meritera en för kennlet lovande avelshund!

Jag kräver inte att mina fodervärdar åker på utställning. Däremot ska jag kunna låna dom för ta med dom på utställning eller vad det nu är. Sen om de vill följa med och kanske ställa ut själv, så är ju det bara roligt.

God natt :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 930
Senast: cewe
·
Hundträning Nu har jag äntligen hittat min valp (Isländsk fårhund) och om allt går som det ska flyttar hon in om 3 veckor 💖 Finns ju många erfarna...
Svar
3
· Visningar
1 280
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 705
Senast: Brie
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 509
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka