Om man inte har råd att köpa valp?

Zqathan

Trådstartare
Fick en fråga i dag från en som letade foder hund, för hon hade inga pengar att köpa valp för:o
Och självklart skulle hon vara en jättebra hundägare enligt henne själv!!!

Nåja jag säger väl inte att hon direkt ljuger, men möjligheterna att få tag på en foderhund när man vill ha den för att man ”inte har råd” men man skulle vara en så bra hundägare så..
Är nog väldigt liten om inte i det närmaste obefintlig.

En seriös uppfödare kräver en hel del av sina fodervärdar och för det mesta lämnas det bara ut till folk de redan känner.
Kräver också i regel att fodervärden tävlar/ställer ut som kostar mycket.
Sedan så ska man ha helt klart för sig vad det innebär att vara fodervärd och det kan jag säga att det var INTE den här tjejen, hon såg mer typ att ”någon” skulle ge henne en valp mer eller mindre gratis….:angel:

Men varför inte köpa valpen istället?
Pengar bör inte vara något problem att skaffa fram.
Hon ville ha en Golden valp, ligger på 8-10 i inköp sedan tillkommer ju en del nödvändigt första året, som medlemskap, valpkurs, försäkring, ev. inköp av utrustning med mera.
Så säg att hon behöver ca 15.000:-

Att låna 15.000:- på banken på ett tre års lån, kostar inte mycket per månad.
Så varför skulle pengar hindra att köpa valp??
Har man inte råd med månadskostnaden, ja då har man inte råd med hund överhuvudtaget anser jag!

Sv: Om man inte har råd att köpa valp?

Har inte försådd det där med att inte ha råd till att köpa valp. Lyckades jag, som 16-17-åring, boendes på internat med 950 kr i månaden spara 500 kr i månaden+dåligt betalt sommarjobb, spara ihop till min första egna hund som jag köpte som 18-åring, så borde väl en vuxen människa också kunna spara ihop till en? Pluss buffert för framtiden.

Vill man något tillräckligt mycket så går det, även om det tar ett tag att komma till målet.

Sedan är det ju en annan sak att inte ha råd med de måntliga kostnaderna för hunden, men samma sak där: vill man så kan man. Har själv levt på minilön (5000/mån) och ändå lyckats ha råd med två stora hundar med allt vad det innebär.

tror inte banken ger ett hundköparlån.....

Varför skulle du uppge att det var till hundköp då?
Finns för övrigt hur många sätt som helst att fixa pengar!
Via bank, via något kundkort typ ICA, via bensin kort osv...
Ingenstans behöver man uppge vad man ska ha pengarna till, såvitt jag vet!

Tror precis osm du skriver att tjejen i fråga bara såg en chans att få en gratis hund.

Lika när man kollar på blocket exempelvis så finns det massor med anonnser där någon familj söker en hund, men inte vill de betala något, nej då är frasen "liten plånbok, stort hjärta" välanvänt, men man kan ju faktiskt inte mata hunden med kärlek.

Jag skulle aldrig skänka bort min hund, till en vän, familjemedlem såklart, men aldrig till någon vars framgår via sin anonns att de inte vill betala något.

Har man inte råd att betala lite för hund, tyckerj ag inte heller man ska ha någon.

Jag anser, att om man inte kan spara undan en viss summa pengar varje månad (Minimum 500 kr anser jag, typ som det kostar att ha en hund, alltså lite olika beroende på storlek/ras) så har man inte råd att köpa/äga en hund heller.

Är det sen så att man bara har råd att spara lite varje månad, ja då får det väl ta lång tid innan man har råd att köpa en valp.

men oj då då kanske jag inte borde ha min hund :eek:

Jag var arbetslös när vi "fick" min lilla papillontik. På foder. Hade inte råd att betala 12 000 kr just då, men hade verkligen fastnat för henne. Ägaren som jag inte kände sedan innan pratade jag mycket i telefon med och vi fick en bra kontakt. Dessutom är jag uppvuxen med hund och kan ta hand om djuren. Nu är ju hon en liten hund, äter ju inte överdrivet mycket så det hade vi ju råd med. Försäkring på 500 kr i halvåret är ju inte så mycket så att man inte hade råd trots min arbetslöshet. Och min a-kassa låg just då på endast 3300 kr. sedan fick vi ju betala vaccinationer och sådant men det gick bra det med. Trots att jag inte hade råd att köpa henne så är ägaren en mycket seriös kennelägare och väldigt noggrann med hundarna/fodervärdar/köpare, så jag tror faktiskt inte att hon hade lämnat hunden till mig om hon ansåg att jag var en olämplig fodervärd bara för att jag inte hade råd att köpa Kia. :bow:

tror inte banken ger ett hundköparlån.....

Blancolån är inte så svårt att få så länge man inte har betalningsanmärkningar. Vet de som har fått låna 50'000 till hästköp när de har varit arbetslösa, så 15'000 borde inte vara så svårt...

Tror precis osm du skriver att tjejen i fråga bara såg en chans att få en gratis hund.

.

Jo det är jag nästan helt 100 på!
Hon ringde mig för att fråga om jag kunde tipsa om någon Golden kennel som ville ha en fodervärd (jag har inte Golden, men känner många uppfödare genom jobbet)
Frågade ut henne om hon viste vad det innebar osv.
Fick minst sagt svävande svar, det som hon däremot viste var att hon inte behövde betala något för valpen...

Och sedan rabblade hon upp att de älskade Golden osv.
Nää de hade inte haft någon, men de var såå fina.
Näää hon var värken jakt, bruks/lydnad eller utst intresserad, hon hade bara haft en hund, en blandras till sälskap.
Och hon ville nu ha en Golden till sälskap, men de var så dyra så hon ville ha den på foder...

Hon fick lite telefon numer till Golden uppfödare som jag vet ibland lämnar ut på foder, men jag tvilar på att hon får napp...
Ungefär så gick samtalet.

Blancolån är inte så svårt att få så länge man inte har betalningsanmärkningar. Vet de som har fått låna 50'000 till hästköp när de har varit arbetslösa, så 15'000 borde inte vara så svårt...

Tror desutom att det går att få smålån via medlemskort och sånt även om man har betalningsanmärkning?

Vissa fodervärdar tror att de får en hund och sen inte har några skyldigheter.
Jag har tyvärr själv jätte problem med en tjej som jag mer än gärna hade velat vrida nacken av, som inte sköter om hunden på bästa sätt.
Och skk, vår underbara organisation är inte alls villiga att hjälpa till alls. :grin:
Så jag får snällt fortsätta och se på avstånd hur hunden kommer må sämmre och sämmre. :cry:
Uppfödare verkar ha skyldigheter, men fodervärdar får göra vad som helst och komma undan med det.

Härligt iaf att jag har en vappis på foder som blir omhändertagen på allra bästa sätt och har det perfekta hemmet.
Men dom är inte lätta o hitta vad jag har förstått..

Jag vet inte vad jag tycker egentligen, många har inte råd med kontant insatsen, men har råd att ha den varje månad.
Jag tycker man ska spara om det är möjligt.
Så man själv kan rå över hunden.

Viste att jag sett det någonstans...
Jodå i ett sånt där annonshäfte som dimmper ner i bravlådan
Står det att BlueStep lånar till folk med betalnings anmärkningar

Hundkopet ar ju i manga fall den minsta kosnaden i ens hundagarskap. Har man inte rad att spara ihop till en hund, sa borde man nog tanka till om man har rad att halla hunden. Visst att man inte kan punga ut med 12000 kr pa en vecka, men planerar man ett hundkop, hittar en serios uppfodare, vantar pa en kull osv. sa har man ju nagra manader pa sig att spara ihop.

Sen om man ar snal och inte VILL betala for en hund nar man kan fa den gratis ar det ju en annan sak....

men har ni inget kontrakt på fodervärdskapet?? Jag och ägaren till min foderhund har ett kontrakt från skk och där står att om hunden på minsta sätt behandlas på olämpligt sätt så har ägaren rätt att ta tillbaka hunden! Tycker jag är jättebra!!
sen så tycker jag inte att ägaren till "min" hund har skyldigheter enligt vårt kontrakt, däremot är det ju VI som fodervärdar som har skyldigheter!

Till er andra så tycker jag inte att man är en dålig hundägare bara för att man kanske inte har råd att KÖPA hunden.Är man en lämplig hundägare så passar ju fodervärdskap väldigt bra i detta fall. Men eftersom att jag inte hade råd att betala de 12000 kr så betyder det inte att jag inte hade råd att betala för hennes kostnader varje månad. Men i era ögon så är jag kanske en dålig hundägare pga dessa 12000 kr :confused:

kan även tillägga att om jag skulle skaffa hund i nuläget (vilket jag iofs inte tänker göra) så hade jag lätt sparat ihop dessa 12000 kr, men för tillfället när jag var arbetslös så passade fodervärdsalternativet väldigt bra!

Givetvis har vi kontrakt. Annars hade jag ju kunnat åka och hämta hem hunden igen utan påföljder. ;)

Och visst, vet du hur jag får hem hunden genom kontraktsbrott från fodervärdens sida får du mer än gärna förklara för mig hur.
För det kunde inte skk, de sa att jag får gå upp i domstol för att ens försöka. :crazy:

Har tjejen inte råd att köpa hund kanske ekonomin inte är så där utmärkt heller tex saknar fast inkomst. In blanco lån i det läget - knappast.

Fullt så enkelt att få lån som du skriver är det inte. Visserlgien har jag inte ansökt på ett antal år men trots fast inkomst etc har jag fått frågan vad jag ska använda pengarna till.

mmm. sant men läser du det finstilta i de annonserna så kan du se att då handlar det oftast om att de beviljar lån till en bostad och bostaden blir då säkerheten för lånet.

okej men hon har inte brutit mot avtalet då är det ju svårt. missuppfattade kanske lite där..:crazy: Men jag hoppas det löser sig till det bästa för hunden!!

Jag antar att jag har tur då som har ett bra förhållande till "min" kennelägare. Vi har aldrig haft något gråll eller så, allt har funkat super! Trist om det är svårt att få tag i bra fodervärdar...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 930
Senast: cewe
·
Hundträning Nu har jag äntligen hittat min valp (Isländsk fårhund) och om allt går som det ska flyttar hon in om 3 veckor 💖 Finns ju många erfarna...
Svar
3
· Visningar
1 280
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 705
Senast: Brie
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 509
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka