Om man inte har pass?

Lona

Trådstartare
Ja inte gångarten pass utan papprena alltså.
Testade att söka men hittade inte riktigt någon bra tråd. OM man inte har pass till hästen, vad händer då?
När behöver man det, förutsatt att man inte tävlar? Det är inte min häst det gäller;).

Hur skaffar man pass om jag nu lyckas få hästägaren på bättre tankar? Hur mycket kostar det (det är tydligen kostnaden som är orsaken till att hästen inte har något pass)?

Sv: Om man inte har pass?

Finns papper på hästen så kontaktar man SIF, finns inga papper så får man regga hästen som vanlig ridponny. Pass MÅSTE man ha, det är lag på det numera.

Det finns papper på honom. Jaha, då börjar väl operation övertalning då...

Om du går in på SIF's hemsida, www.icelandichorse.se , klickar på AVEL och sedan Hästpass, så står det där hur man bär sig åt för att ordna det.

Man behöver ha ut en person som id-kontrollerar bl a, en lista på dem hittar du här www.svehast.se/idk/index.asp . För islandshäst måste det vara en kategori 1, samt att de måste chipmärka hästen i samband med kontrollen.

Kostnaden för ett nytt pass landar runt 2000 kr för ett föl, vet inte exakt vad det blir för en äldre häst.

Det har hänt, men bara efter att hästägaren uppmanats att skaffa pass innan, och inte gjort det. Man får inte böter för att man ansöker om ett pass till sin häst "för sent".

Nej det vet jag. Men om man trots föreläggande inte skaffar pass så får man vite

Ville bara förtydliga att man inte får böter i samband med att man ansöker om passet;)

Ah, ja det vore ju taskigt;)
Tror länsstyrelsen är de som måste få reda på att man inte har pass, det är sedan de som förelägger om vite.

*Svarar alla*
Ok, tack för era svar! Det lär väl inte vara billigare att skaffa för en vuxen häst antar jag. Men - förutom att det är lag på det vilket jag tycker är skäl nog - när använder man passet egentligen (om man inte tävlar)?

Använt passet mest med veterinärbesök och på klinik. Ska man skicka på slakt när de är dags för avlivning så är pass krav

Vill minnas att det stod i Ridsport att böterna på att inte ha pass var 2 tusen per häst.

Senast ändrad:

Använt passet mest med veterinärbesök och på klinik. Ska man skicka på slakt när de är dags för avlivning så är pass krav

Vill minnas att det stod i Ridsport att böterna på att inte ha pass var 2 tusen per häst.

skickade en shettis utan pass på avlivning utan problem!!!visserligen avlivning med kremering.Den går inte till livsmedel.
Jag behövde inte pass för att avliva hästen utan det skulle skickas till avelsföreningen.

Vad jag har förståt ska passet nuförtiden medförars vi transport av hästen också!

Pass, eller kopia av passet, skall alltid finnas i hästens närhet. Dvs alltid i stallet eller när man åker bort med hästen.

Det är lag på att hästen skall ha pass. Det skall var med när hästen transporteras. Vid vetrinärbesök skall passet vara med och vaccinationer skall skrivas i passet. Är du på ute ritt elller liknade skall passet kunnas visas upp innom 3 timmar vid kontroll.

Ja inte gångarten pass utan papprena alltså.
Testade att söka men hittade inte riktigt någon bra tråd. OM man inte har pass till hästen, vad händer då?
När behöver man det, förutsatt att man inte tävlar? Det är inte min häst det gäller;).

Hur skaffar man pass om jag nu lyckas få hästägaren på bättre tankar? Hur mycket kostar det (det är tydligen kostnaden som är orsaken till att hästen inte har något pass)?

Om jag inte minns fel så:
Om du inte har pass så får egentligen inte vetriänerna behandla din häst men eftersom de också fins en lag som säger att en vetrinär aldrig får neka ett behövande djur vård så blir de lite motsägelsefullt. Det ända de borde kunna neka till är typ vaccinering men akut sjukvård av hästen får de ej neka.

Tror däför att de heller ej få neka avlivning av häst om de är för djurets bästa.

Så teoretiskt sett händer de ingenting om du inte har pass till hästen (om ingen väljer att anmäla då så du får betala böter) men de kan juh kännas bättre att ha ett pass än att lita på vetriärerna "good will" om de händer något. Funderar (och detta är enbart funderingar) om inte försäkringsbolaget borde kunna neka ersättning också vid tex skada om hästen inte har godkännt pass.

Om jag inte minns fel så:
Om du inte har pass så får egentligen inte vetriänerna behandla din häst men eftersom de också fins en lag som säger att en vetrinär aldrig får neka ett behövande djur vård så blir de lite motsägelsefullt. Det ända de borde kunna neka till är typ vaccinering men akut sjukvård av hästen får de ej neka.

Tror däför att de heller ej få neka avlivning av häst om de är för djurets bästa.

Så teoretiskt sett händer de ingenting om du inte har pass till hästen (om ingen väljer att anmäla då så du får betala böter) men de kan juh kännas bättre att ha ett pass än att lita på vetriärerna "good will" om de händer något. Funderar (och detta är enbart funderingar) om inte försäkringsbolaget borde kunna neka ersättning också vid tex skada om hästen inte har godkännt pass.

Lite på dina funderingar!

Försäkringesbolaget nekar inte utan pass.Kollade inte ens passet på klinikerna jag har varit på!
På första fick jag säga till dom att jag ville ha ifyllt att hästen blivit sövd...

Nekar till avlivning gör dom inte för det ör ju taskigt, och tar dom bort en utan pass så blir det ju en till utan dom pass lösa som försvinner.

Lite på dina funderingar!

Försäkringesbolaget nekar inte utan pass.Kollade inte ens passet på klinikerna jag har varit på!
På första fick jag säga till dom att jag ville ha ifyllt att hästen blivit sövd...

Nekar till avlivning gör dom inte för det ör ju taskigt, och tar dom bort en utan pass så blir det ju en till utan dom pass lösa som försvinner.

Nej jag har också varit på 2 kliniker med passlös häst och ingen har någonsin frågat, men somsagt bara en fundering om försäkringslge hadde rätt att neka på grund av att de inte finns något pass om de skulle komma till deras kännedom..
och näh tror inte heller att man kan neka till avlivning som någon skrev.

kl
Är det inte att passet inte får finnas mer än två timmar bort? Dvs åker man 20 min bort, blir stoppad, så kan man köra hem om och hämta passet?

Tre timmar är vad jag har hört i stallet när vi diskuterade det hela. Egentligen SKALL stallägaren ha passen men hos oss har han en kopia. Ja, utom på den passlösa hästen då...
Han har för övrigt varit inne på diverse behandlingar hos vet och blivit vaccinerad utan sitt pass.

Jaa, det är ju inte min huvudvärk egentligen men jag tycker att det är slarvigt som hästägare att inte se till att hästen har pass.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka