Om man "bara" vill pyssla i stallet....

A

andrea_b

är man konstig då? :confused:

Jag har börjat rida nu i vuxen ålder och har verkligen fastnat för det här med hästar.

Rider på ridskola en gång i veckan men det är alldeles för lite av allt runtomkring!
Jag gillar det fysiska arbetet och pysslet i stallet minst lika mycket som själva ridningen.

Har frågat ett par här i närheten, men det verkar som att man är konstig om man inte vill bli medryttare. Det kanske jag vill senare men inte just nu. Jag skulle gärna spendera minst 1 em./kväll i veckan i ett stall rykta, mocka, pyssla och samtidigt lära sig mer om hästar. Man får ju komma till ridskolan så mycket man vill, men jag känner mig så gammal där ;)

Nån som har en bra ide om hur jag ska göra? Eller finns det nån här som känner till nån i södra stockholm som kan tänka sig ett par extra händer i stallet?
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

Preciiiis, det är ju så mycket mer än själva ridningen man vill lära sig! Ja inte bara lära sig förresten, bara att få umgås med dessa vackra djur...

Men ridskolan är för dem som är hälften så gamla som jag och stallet där jag rider privat ligger för långt bort, annars hade jag lätt hängt där flera dagar i veckan! :)

Vad gör man?
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

Hej!

Synd att du e på fel sida stan, annars hade du kunnat få borsta på min lerboll, hon älskar all form av uppmärksamhet..

Men sätt in en annons om att du vill sköta och inte rida, brde finnas folk som vill ha såna(jag då tex).

Lycka till!

/ Lavinia
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

Jag älskar hästar men jag tycker att ridning är rätt trist. Jag tycker det är roligare att vara på marken tillsammans med hästen, skulle gärna lära mig mer om körning också, men just ridning... Njae... Lulla runt i skogen är kul, men inte mer. :D

Så det finns fler som du. ;)
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

har satt in på medryttare.nu, men det verkar inte nappa. Tänker att det kanske finns många som kanske gärna skulle ta emot lite hjälp , men inte aktivt letar efter det...

Finns du långt norr om stan Lavinia? Vill ju såå gärna :)
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

Du är inte alls konstig som bara vill pyssla och inte rida. Man lär sig massor med att bara pyssla och studera hästen. Sen är det jätte avkopplande att bara stå och mocka någon timme. Hoppas du hittar något trevligt stall att komma till. :)
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

Ja :) de e precis det jag menar, det är skönt att utföra fysiskt arbete i en sån härlig miljö, ser det inte alls som betungande på något sätt :)
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

Det är då man kan rensa hjärnan från allt skit man samlat på aig under dagen / veckan.. :bump:
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

SYND att du inte bor där jag bor dvs Norra delen av detta avlånga land. Precis det du vill göra är ju kanon. Jag har to m annonserat efter någon som bara vill pyssla med mina hästar. Sköta om , följa med på löshoppning, promenera med dom, följa på kurser om du vill osv men NEJ inget svar. Jag har unghästar som jag inte vill sätta upp andra ryttare på, då dom nyss är inridna men att dom gillar att bli ompysslade råder det ingen tvekan om och då skulle jag gärna ha någon som DU. Lycka till att hitta någon. Ett tips är att ta kontakt med ridskolan där du rider och säg att du vill detta. Dom tar säkert tacksamt emot din hjälp. Det har vi gjort på ridskolan där jag jobbar.:smirk:
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

är man konstig då? :confused:

Ja vi är skitkonstiga! :)
Jag har förut varit en satsande tävlingsryttare men nu pysslar jag hellre, fixar med stall och hagar och bara umgås med hästarna.

Synd att du inte bor här för annars hade vi kunnat pyssla lite ihop i mitt stall.

:D
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

(((((((SYND att du inte bor där jag bor dvs Norra delen av detta avlånga land. Precis det du vill göra är ju kanon. Jag har to m annonserat efter någon som bara vill pyssla med mina hästar. Sköta om , följa med på löshoppning, promenera med dom, följa på kurser om du vill osv .........)))))))


Ja typiskt, det hade ju vart kanon!!
Men jag undrar vad är löshoppning? passar på att lära mig så fort jag har chans
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

hej hej löshoppning är när man låter häster springa lös i paddocken och hoppa hinder själv,alltså ingen ryttare på..
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

hej löshoppning är när man låter hästen springa själv i paddocken och hoppa hinder,alltså ingen ryttare på....
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

tack :) jag hittade just fler trådar om det och även en film!!
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

Du är ju en sådan som alla vill ha till sin häst, någon måste det ju finnas. :bump:
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

ja jag hoppas ju på det!

Är det någon utav er mer erfarna som kan tipsa om hur man ska skriva i sin "annons" ??
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

Du kanske kan lyssna med din ridlärare om h*n känner någon du kan fråga om den skulle kunna tänka sig lite praktisk hjälp med sin häst och annat i stallet. Berätta precis vad det är du vill göra/lära dig göra, så får du säkert bra tips av henne/honom.

Annars kan du ju alltid sätta in en annons i lokaltidningen och beskriva just det du skrivit här, att du får ridningen på ridskolan, men vill få "pysselbiten" också. Skriv gärna att du är seriös, så ger det en rättvisande bild av dig - att du faktiskt vill lära dig och kommer att stanna kvar hos hästen ett tag. ( för jag förutsätter att du är seriöst intresserad, det låter så ;) ) Ju ärligare du är om vad du vill, desto mer passande svar får du...

Hoppas du hittar en trevlig hästägare och häst! Se bara till att du inte blir utnyttjad på ett vis som inte känns bra, det är lätt att lova för mkt...
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

Ja så tänkte jag också men de va de jag tyckte va så lustigt verkade som hon också tyckte jag va lite underlig som gärna ställer upp o mockar gratis hehe....

Du kanske kan lyssna med din ridlärare om h*n känner någon du kan fråga om den skulle kunna tänka sig lite praktisk hjälp med sin häst och annat i stallet. Berätta precis vad det är du vill göra/lära dig göra, så får du säkert bra tips av henne/honom.......
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

HEJ, vi pratade om detta i vårat stall för ett tag sedan, fast då handlade det om yngre tjejer. Förr var alla JÄTTE glada om de fick sköta om en häst, idag är de oftast inte intresserade om de inte får rida.
Jag tycker inte alls du är konstig, jag har häst i första hand för allt "runt omkring" som är så underbart sen gillar jag ju ridningen oxå, men visst är det mysigt att bara pyssla och vem har sagt att det är tråkigt att mocka?
 
Sv: Om man "bara" vill pyssla i stallet....

Jag känner likadant! När jag var yngre hängde jag och mina kompisar i ett privatstall och var jättelyckliga över att få mocka och borsta på pållarna. Sen fick vi lite lektioner då och då och en och annan uteritt, men ridningen var definitivt sekundärt. Min favvohäst var ett nervöst fullblodssto på 4 år som jag aldrig i livet hade vågat sitta upp på.. men bara ta in henne från hagen och borsta lite var guld värt :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp