Om jag hade ditt avelssto!

Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Oj som hon ser ut att trava!

Var tvungen att kika vilken hingst du valt detta år och såg då även valet till ditt andra sto, Certus NL, otroligt spännande!

Hur hög är hon?

Jag hade nog valt en högställd hingst med en god skritt ffa.

Men till mitt sto (som är utlånad) går tankarna runt Ampere och Floricello, hon har en stark skritt, men behöver också en mer högställd hingst, kan det vara något?

Jag kommer inte ihåg hur deras skritt är dock men går ju snabbt kolla upp.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Oj som hon ser ut att trava!

Var tvungen att kika vilken hingst du valt detta år och såg då även valet till ditt andra sto, Certus NL, otroligt spännande!

Hur hög är hon?

Jag hade nog valt en högställd hingst med en god skritt ffa.

Men till mitt sto (som är utlånad) går tankarna runt Ampere och Floricello, hon har en stark skritt, men behöver också en mer högställd hingst, kan det vara något?

Jag kommer inte ihåg hur deras skritt är dock men går ju snabbt kolla upp.

Traven är väldigt trevlig på henne. Hon ska betäckas med Snap Shot, eftersom han har en mkt god skritt och exteriör. Vill gärna ha lite starkare överlinje och längre hals än vad hon har. Hon är 167 cm, vill gärna ha en häst under 170. Där även Snap Shot passade bra, han är "bara" 165cm. Jag är inte så lång, tyvärr.
Ampere har tyvärr inte den bästa skritten, annars gillar jag hans avkommor.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Ditt sto hade jag lagt Twiligt på tror jag :)

kl

Lägger in min tant också, hon har varit med innan men det var ett tag sedan.

Molinna f.99 e. Bernstein - Zinsky xx - Jaguar, ca 162cm skulle jag tro.

Tävlade 1.20 hoppning och CNC* som 6-7 åring. Har en avkomma -08 e. Jaguar Mail som gick Breeders i FT i fjol. Han fick 898 exteriört, 687-7 på gångarter och 7-7 uppsutten hoppning på kvlitetsbedömning.

Hon är inte visad men exteriört tycker jag hon har ganska bra proportioner även om hon inte är jättemodern i typen. Lite kort hals och tendens till lite bakhög. Traven är bästa gångart men hon rör sig överlag ganska ordinärt. Avkomman rör sig dock bättre, förutom skritten då.



 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

är inte så jätte insatt i hingstar men hade valt en lite lättare typ till din, typ som new balance, lite samma typ men lite lättare :p allround häst dessutom :p. (tycker väldigt mycket om honom sen jag sett honom på hingstvisning, super härlig häst.)

mitt sto är e; come back 2, eu zeus. tävlad med placering i 130 hoppning.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Jag skulle nog välja en hingst som är högrest med mycket utstråling, kanske Camaro M, alt Tornesch. :)


Här kommer min brud:

Sto född 2009, 160 i mkh, 9a på typ! Rör sig smidigt och luftigt. E: Tornesch - Artist - Levantos ll.

bild
216643_10150265254883163_5249639_n.jpg

283860_10150249170338163_426386_n.jpg


Även detta sto född 2005, 167 cm i mkh, går 110 hoppning e: Stolzenberg - Stanford- Indus
66849_10151443545038163_1423257767_n.jpg

482244_10151443590623163_2127838928_n.jpg
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

*puttar upp tråd*
Nyfiken på om det blivit ngn av hingstarna folk rekommenderat eller om man valt andra? :)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Om nu inte Wayana säljs så blir det antingen Dalwhinnie eller Ampere till henne i år, båda har varit med som förslag här.. Phaloma har jag inte blekaste aning om vad jag ska använda i år till..
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

*puttar upp tråd*
Som Victovie tidigare i år skrev, hade varit roligt att se ifall någon har valt hingstarna de har blivit rekommenderade.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Skovens Rafael blir det nästa gång! :D Förhoppningsvis till våren, får se hur det ser ut på kontot :angel:.
Men har haft Don Frederic på listan också, så en annan gång kanske!
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

kl
Utan bilder och allt, vad skulle du lägga på detta stoet?
e. Romancier ue. Midt-west ibi-light
Modern har inte gjort något intressant, upptagen i näst högsta danska stamboken. (Kropp: 7 7 7 7 Extremiteter: 6 7 Gångarter: 7 6 7 Helhet: 7) Var till salu som fälttävlans häst för ett tag sedan.
Mormodern upptagen i högsta stamboken, fått ganska medelmåttor (eller hittar inga tävlingsresultat) en son visades på förbesiktning men gick ej vidare.

Stoet i sig har aldrig gjort någon stamboksföring, men tävlar för fullt. Är kvalad till ** fälttävlan och skulle kunna påstås att hon är en av de bästa i sin årskull i landet.
Enligt mig en snygg häst, men med mycket vilja och nerv (skarp). Är nog helt enkelt en äkta tävlingshäst till humöret, men kanske inte så att man ska lägga på en hingst som är ökänd för att ge humör.
Smäcker, sportig typ. Enligt domare är gångarterna "Elastiska, mycket bra, rör sig lätt och luftigt"
Men detta är från *-programmet så kanske ska tas med en nypa salt:p
Om man ska tro blup så behöver benen förbättras, galoppen ligger precis under rött. Hoppningen ska vi inte prata om.
Största svagheten är att galoppen är svår att få samling på, största styrkorna är hennes mod, lätt att arbeta med och väldigt atletisk.


En multitalang känns väldigt lämpligt om man ser på användningsområdet. Även om inte avelsboxen är tänkt på många år så planerar jag inför varje år som om den vore det och mitt förstahandsval har tyvärr gått bort
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Don Romantic - Bellini - Cyrano, ca 163-164cm.
Bedömd med 50p på fölchampionat (9 på trav och typ).
Gångartsdiplom på treårstest med poängen 8,8,7,8,8,8
Tre bra gångarter; skritt med bra övertramp, lätt och aktiv trav, galoppen är lite svag och jag hade önskat att den var rundare och luftigare.
Är en ganska liten modell av häst som dock bär upp även långa ryttare. "Rödhårig" och ganska tuff i humöret men ger en väldigt fin ridkänsla när man är på samma våglängd ;)
Har en avkomma f-12 e: Florencio som ser fin ut men ej visad som föl så vet inte hur den skulle bedömts.

Önskeresultat: en liiite högre häst med lättare front, bättre galopp och en grym ridbarhet.

(nyaste bilden -här lite fet)
1014029_10152819849830400_95515981_n_52dbfe59e087c32ec7b8d439.jpg


(från i somras -mer rätt kroppsform, hullmässigt)
944315_10152329851470400_1837161472_n_51b35c7eddf2b30e767fcdb9.jpg


dsc_0286_52e5849e88e59d23caebad65.jpg


(och ja, det är samma häst -hon skiftar färg).
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Ampere har lämnat bra ihop med DSblodet tycker jag.
Med henne vill du kanske ha både lite längre linjer och höjd?
Nu finns inte Floricello kvar i landet men annars hade han passat.

Sir Donnerhall hade kunnat vara nåt men det inte det billigaste.
Överlag hade jag nog kollat på Florestanblod,brukar matcha Donnerhallblod bra.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Floricello :)

Belamour - Abantos, född -10. Önskar hingst med bra skritt och som förhoppningsvis kan ge lite större då hon bara är ca 162 cm.
]

null-80.jpg
[/URL][/IMG]
 
Senast ändrad:
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Eftersom, tråden bara är på skoj och är helt hypotetisk, antar jag att det inte gör något om stoet ifråga inte längre är med oss, är dock lite nyfiken på hur ni hade tänkt gällande hingst till henne. Hoppas det är ok.:crazy:

Diplom och selektionssto, klass 1 som föl e. Marino ue. Lansiär-Jovial. ca 170 cm http://blup.se/sv-SE/horses/45114-martina-22-swb

CIMG0816.jpg


P7020014.jpg

Bilden är tagen precis efter sommarbetet (inte så tjock i vanliga fall) när hon var 16 år.

Hittade en gammal film på oss (jag är handikappryttare om ni undrar varför det ser ut som det gör). Hästen är 18 år på filmen och lite stel av ålder, men kunde komma igång ordentligt under "frisk" ryttare ändå.
http://s52.photobucket.com/user/Jilted1/media/P1010014.mp4.html

Själv hade jag tänkt betäcka henne med Silvermoon, men nu ville ju ödet annorlunda och jag tvingades ta bort henne istället. Det jag ville var att förädla, få bättre skritt och högre rörelser, då hon var lite av en expert på längningar och ibland tenderade att bli markbunden (hade hon varit travhäst hade hon kallats paradare).

Silvermoon_zps37097a3b.jpg

Silvermoon
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

tillägg till förra, hon har en avkomma efter Warsteiner, klass 1 som föl och treåring med 9 på typ, även hon selektionssto.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 397
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 306
Senast: cassiopeja
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 089
Senast: fridshem
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 194
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp