Om hunden välter oväntat besök

Sandra78

Trådstartare
Sedan våra nya grannar flyttade in har det hänt ett par gånger att besökare hos dem kommit och öppnat vår ytterdörr. Jag har sagt till grannarna att vi har förvisso snälla men stora hundar som lätt välter ett barn, verkar dock inte som att det riktigt gått in. Nu har vi haft turen att det har hänt när vi har lagat mat, så hundarna har inte lämnat köket :p
Men OM det skulle vara så att nåt barn rycker upp våran dörr och blir vält av hundarna (tre trappsteg ner och sen asfalt, lär göra ont), har vi något ansvar då? Eller om hundarna mot förmodan skulle nafsa på dem?
Och ja, vi ska lära oss att låsa dörren...

Sedan våra nya grannar flyttade in har det hänt ett par gånger att besökare hos dem kommit och öppnat vår ytterdörr. Jag har sagt till grannarna att vi har förvisso snälla men stora hundar som lätt välter ett barn, verkar dock inte som att det riktigt gått in. Nu har vi haft turen att det har hänt när vi har lagat mat, så hundarna har inte lämnat köket :p
Men OM det skulle vara så att nåt barn rycker upp våran dörr och blir vält av hundarna (tre trappsteg ner och sen asfalt, lär göra ont), har vi något ansvar då? Eller om hundarna mot förmodan skulle nafsa på dem?
Och ja, vi ska lära oss att låsa dörren...

Kan ni inte göra det tydligare vid er ytterdörr att just ni bor där och inte grannarna? Typ en skylt med text i stil med: "Här bor familjen Flöjtholm!
mini-dog-6.gif
mini-dog-6.gif
"

Ja, alltså, det strikta hundägaransvaret gäller alltid. Även om jag anser att en person som själv rycker upp dörren och blir puttad får skylla sig själv.

Knappast att någon kommer att anklaga er för att inte ha haft tillsyn över era hundar, om någon rycker upp eran dörr. Även om det strikta ansvaret i sak sträcker sig dit också.

Däremot skulle det vara otrevligt om min hund råkade göra illa/skada ett barn. Så alla förebyggande åtgärder skulle då jag se till att de var gjorda.

Lås dörren, lås dörren, lås dörren, lås dörren.

Jag har sett ett barn vältas omkull av en ivrig men väldigt vänligt sinnad hund, och landa så illa mot stenplattor att skallen spräcktes som ett ägg... Lås dörren. Inte för det strikta ägaransvaret (som handlar om ekonomisk ersättning och alltid gäller oavsett skuld/orsak), utan för att det handlar om fruktansvärda risker som det krävs väldigt, väldigt lite för att motverka.

Kan ni inte göra det tydligare vid er ytterdörr att just ni bor där och inte grannarna? Typ en skylt med text i stil med: "Här bor familjen Flöjtholm!
mini-dog-6.gif
mini-dog-6.gif
"

Det sitter en skylt med våra efternamn och en skylt med två rottisar "vi är på hugget". Så jag tror att de är medvetna om att de går fel, men nyfikna...

Jo, vi måste bli bättre på att låsa dörren... Men vi har bott här i 7½ år och har alltid haft dörren olåst dagtid när vi är på nedervåningen, man ställer ut soppåsar, katten ska in/ut, man ska ta in nåt från bilen osv. Så det tar lite tid att lära om.
Ingen av hundarna skulle hoppa på barn (vi har två egna barn), däremot kan tanten få för sig att springa ut för att kolla efter katter och kan säkert svischa omkull någon i farten...
Vi får testa om det går att få upp en grind på insidan av ytterdörren, det borde väl hjälpa något? För det går tyvärr inte att avgränsa hela hallen, öppen planlösning är bra men inte i hallen...

Men alltså va? Grannens besökares barn går in till er? Alltså, hur? Har inte föräldrarna koll på dom? Jag förstår inte :D

Ja, ungefär så... Hittade en typ 4-åring och en tonåring ståendes i dörren i veckan. Tidigare har jag bara hört dörren öppnas och stängas snabbt samt att våra barns grejer flyttar sig ute på gården (låser in allt nu).

Nu vet jag inte vad det heter, men det brukar sitta en mojäng längst upp på butiksdörrar och källardörrar som gör att det går lite trögt att öppna och så stängs de av sig själva. Det kanske vore idé att montera en sådan på dörren/karmen. Då kan inte små barn öppna dörren själva. Och ni behöver inte tänka varken på lås eller grind.

Era egna barn tänker sig kanske inte för alla gånger, speciellt inte om de har bråttom, och så står grinden öppen när de har gått in/ut. Mer jox med grinden än att tänka på att låsa.

Ett annat alternativ är ett lås som automatiskt låser sig när dörren stängs. För att öppna har var o en i familjen sin lilla fjärrkontroll.

Själv funderar jag på att skaffa en grind att ha hos mamma efter att ha varit där på middag ikväll och en granne kom förbi med sin hund vid fötterna och knackade och öppnade dörren utan att vänta på svar. Mina hundar blev inte glada trots att en av dem känner grannens hund sen tidigare. Revir är revir och där kliver man inte in hur som helst. Strikt ansvar gäller som sagt och man får helt enkelt anpassa sig till att folk inte tänker längre än näsan räcker(vår bil stod på infarten och att vi har hund är ingen nyhet).

Ett tips - en grind alternativt kompostgaller innanför ytterdörren :)

Fast själv skulle jag bli så arg att det aldrig mer kom ovälkomna besökare ;)

Jo, vi funderar på en grind. Dörr och dörrkarm är alldeles nya så vi är inte så sugna på att borra och skruva i dem, men ska se om det går att få fast en spänngrind på ett vettigt sätt.

Nu vet jag inte vad det heter, men det brukar sitta en mojäng längst upp på butiksdörrar och källardörrar som gör att det går lite trögt att öppna och så stängs de av sig själva. Det kanske vore idé att montera en sådan på dörren/karmen. Då kan inte små barn öppna dörren själva. Och ni behöver inte tänka varken på lås eller grind.

Era egna barn tänker sig kanske inte för alla gånger, speciellt inte om de har bråttom, och så står grinden öppen när de har gått in/ut. Mer jox med grinden än att tänka på att låsa.

Ett annat alternativ är ett lås som automatiskt låser sig när dörren stängs. För att öppna har var o en i familjen sin lilla fjärrkontroll.

Ja, jag vet vad du menar för en grej, tror det heter nåt med dämpare... Risken är väl dock att om tanten får för sig att hon ska gå ut så knuffar hon upp dörren och välter garanterat unge. Våra barn är för små för att gå ut på egen hand ut mot gatan. Däremot är det lätt att hiva soppåsar (bajsblöjor...) över en grind. Samt att vi vuxna kan kliva över den.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd...
Svar
7
· Visningar
1 616
Senast: tanten
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 619
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 763
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 104
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka