Om hundägaren avlider?

Sv: Om hundägaren avlider?

Enklast är nog att vända sig till jurist som skriver ett testamente där även hundarna tas upp.
Man behöver inte ens vända sig till en jurist, då jag tycker att det är onödigt dyrt ifall man inte har mer egendom än hundarna och eventuellt lite sparpengar och bohag som egendom. Så länge man följer formkraven för ett testamente så är det giltigt.

Ärvdabalken 10:1:

Testamentet skall vara
- skriftligt,
- bevittnat av två vid testatorns underskrift samtidigt närvarande vittnen som skriver under med sina namn och som är medvetna om att det är ett testamente de bevittnar (inte nödvändigtvis vad testamentet har för lydelse) och
- det skall vara undertecknat av testatorn.

Detta är de formkrav som finns för att ett testamente testamente skall vara giltigt. Då datering inte förekommer som formkrav är alltså ett odaterat testamente giltigt. Dock kan det i många fall underlätta om testamentet är daterat, exempelvis om testatorn har upprättat flera testamenten eller för att kunna bevisa att vittnena faktiskt var samtidigt närvarande för att bevittna testamentet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 166
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 895
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka