Om hästjobb

Ellyne

Trådstartare
Jag håller på att söka jobb, främst inom hästbranschen. men...åh! Jag blir tokig!! Det finns typ bara svartjobb! Och på arbetsförmedlingens sida finns knappt nånting alls. Hur ska man göra ? !
Ringa runt eller?
Men då tänker man: Varför skulle det stallet anställa mig som kostar 30% mer (+ännu mer om man ska ha avtalsenlig lön) som dessutom kräver anställningsbevis, arbetsintyg och lönebesked?!! De kan ju skaffa nån hästtokig liten stackars tjej som gärna jobbar praktiskt taget gratis!

Känner mig så dum som ställer lönefrågor, känns som att det är bäst att bara tacka och ta emot det skitjobb man nu får. Fan asså. :mad:

Sv: Om hästjobb

Jag håller med. Det är svårt för oss hästmänniskor att söka jobb. Man vill ju jobba vitt! Borde finnas nån typ av kollektivavtal som gör att det blir billigare för stallen att anställa.
Jobbade på ridskola ett tag, och då var det vitt, inte bra betalt, men det är ju mer värt än att jobba svart.

Självklart kan man ringa runt lite, men som med andra jobb är det alltid lättare att få jobb genom kontakter, så se till att prata med ALLA du träffar. Alltid är det nån som känner nån, även folk som inte håller på med hästar känner ju folk som håller på med hästar.

Sen kan du ju alltid kolla equippa :crazy:

Ska också söka "hästjobb" till hösten, får se hur det går.

Vet hur svårt det är, hästskötar jobb är svarta i 99% av fallen. Ridskolor brukar vara bättre, ring runt till dom och hör efter. Även trav och galopstall brukar ha vita löner så om du kan tänka dig att jobba på ett sånt så kan du ju kolla upp det. Lycka till!!

Ridskolor brukar vara bättre, ring runt till dom och hör efter. Även trav och galopstall brukar ha vita löner så om du kan tänka dig att jobba på ett sånt så kan du ju kolla upp det.

Tack för tipset! Jag sommarjobbade på en ridskola för 2 år sen och blev förvånad när jag fick reda på att det var vitt! (borde inte vara så:mad: )
Har inte tänkt på trav/galopp men det var ett bra tips, där kan jag mycket väl tänka mig att jobba.

Jobbade på ridskola ett tag, och då var det vitt, inte bra betalt, men det är ju mer värt än att jobba svart.

Men näe, det där beror helt på hur dålig lönen är... Om man tjänar ca 5000:- efter skatt så hade man nog hellre tagit skattepengarna i lön också istället för att jobba vitt, (med arbetsgivaravgifter m.m. så blir det ju minst det dubbla).
VIT lön är inte alltid bra lön :p vet t ex en tjej som tjänade 3000:- /månad vitt och fick en tusenlapp svart på sidan av.

Sök hästjobb i Norge istället, bättre betalt och Svenskar har ju bra rykte där inom hästsporten! :idea:

Sök hästjobb i Norge istället, bättre betalt och Svenskar har ju bra rykte där inom hästsporten! :idea:

Problemet är väl bara det att jag inte vill flytta till Norge... Det är ju jättebra ändå att svenskar har så gott rykte i utlandet! Då har man ju stor chans att få jobb utomlands när man väl har lust.

Travstall brukar ju också ha bättre betalt och bättre villkor. Och viss konkurrens av hästtjejer utan erfarenhet och lönekrav lär man slippa eftersom det oftast är såna som är ute efter ridpraktik/gratis ridlektioner snarare än ett jobb..

Vad ligger lönen på om den är avtalsenlig? Hur mycket får man i OB?

Minimilönen för heltidsjobb ska enligt det nuvarande avtalet vara 12700kr om man fyllt 20 år och 15000 om man fyllt 24 år. Nu håller man i och för sig på att förhandla fram ett nytt avtal och kraven då är att minimilönerna ska höjas med 1300kr/mån.
Sen skiljer sig lönerna en del åt beroende på vilken typ av jobb man har och var i landet man befinner sig.

Tack för svar. Jag var lite nyfiken bara på lönerna. Tycker dock att det är aldelles för dåligt för det jobb man faktiskt utför. Visst, det är roligt men samtidigt slitigt.

Men de lönerna är det ju ingen som får mer än möjligtvis inom trav. I verkliga livet kan du vara glad om lönen är vitt även om den är låg. Tråkigt att det ska vara så...

KL. Ett litet sidospår...

Att de anställda i stallet får betalt vitt är något jag tycker är jätteviktigt och väljer därför att stå i ett stall där personalen har "riktig" lön, med alla försäkringar som hör där till.

Det jag funderar på är hur ni och andra resonerar själva. Betalar ni hellre lite mer i stallhyra för er egen häst för att personalen ska få det drägligt eller väljer ni det billigare alternativet för att få det att gå runt?

Jag är nämligen så krass att jag tycker man får välja:
1. Betala det personalen bör ha. (även om det kanske inte är topplöner)
2. Stå i kollektiv och gör jobbet själv.
3. Avstå från att ha egen häst om de andra alternativen inte fungerar.

Vad tycker ni?

Men de lönerna är det ju ingen som får mer än möjligtvis inom trav

Nej men det beror ju på alla de som förstör för de andra och jobbar prinsip gratis för svartlöner hela tiden. Skulle ALLA säga NEJ till svartlönerna så skulle det nog bli andra bullar på arbetsgivarna.

jag skickar ett PM, ett ställe som skulle utöka och som kanske söker folk, är inte säker men vafan! :D

Men de lönerna är det ju ingen som får mer än möjligtvis inom trav. I verkliga livet kan du vara glad om lönen är vitt även om den är låg. Tråkigt att det ska vara så...

det är fel, finns på ridskolor, stuteri etc. Fanns folk i mitt stall som hade månadslön på 17-18 000.

även jag har fått en jättebra lön helt efter hur det "ska" vara enligt kommunal, och det var just på en ridskola, en stor sådan! :D

Jag blir oxå så trött!!

Sökte ett hästjobb i närheten där jag bor och om jag skulle få ut 7000 kr i månaden skulle jag jobba heltid,alla kvällar i veckan plus varannan helg! Det är hälften vad jag får ut på mitt nuvarande "ickehästjobb".
Suck, jag säger aldrig upp mig från mitt fasta heltidsjobb bara för att få jobba med hästar och få en sån usel lön!!

Hoppas att det snart blir ändring, så inte folk accepterar den lönen för allt dess arbete och ansvar som läggs på hästjobb!:devil:

Jodå, jag är fast anställd och får en bra bit över minimilön, och jag arbetar inom ridsporten (hopp).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·
Skola & Jobb Jag borde kanske ta det här med min handläggare på Arbetsförmedlingen, men jag tror att buke kan förklara lite bättre. Det brukar finnas...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 794
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: Grettir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama