Om Hästen!

Sv: Om Hästen!

Läs mina tidigare svar.. Jag har tömkört hästen för ett par dagar sedan.. och han funkade bättre utan mig på..Men även då far han iväg och blir obalanserad då han tappar sin balans..

Jag tror att hästar mycket väl kan minnas smärta dom varit med om tidigare.. vilket ställer till problem för dem i arbete mm..

så funkar ju även vi människor.. när vi vet att nått är obehagligt spänner vi oss omedvetet..

Min häst har dessutom ändrat sig mycket i kroppen på väldigt kort tid..Köpte sadel för en månad sedan.. och den håller han på att "växa" ur.. vilket gör att jag antagligen kommer få lov att köpa en ny om 1-2 månader..Så på min kan det även ligga en del träningsvärk bakom att han beter sig som han gör..

Samma med min!! Köpte med en sadel för en månad sen och den är urvuxen nu... När jag började rida henne i höstas var hon totalt urmusklad och hade noll kondition. Så det har ju hänt massor i hennes liv. Så egentligen tror jag det har mest med sånt att göra, plus gamla smärtor. Men mardrömmen är ju att hon går och har ont...:crazy: :cry:

Måste verkligen få tag i en tränare snart, för att få känna att det går framåt och inte bara bakåt!! I höstas kändes allt väldigt bra, men nu har vi en rejäl svacka verkar det som. Ska kolla hur fotbollsplanen ser ut idag, tänkte skrittjobba lite där idag om det är ridbart.

Min häst är likadan och min instruktör har lärt mig att jag då ska hålla yttertygeln kortare än innertyglen, då får hästen stöd av yttertyglen, testa det.

Det är väl inte så bra, då låter man ju hästen gå olika på tyglarna. Det är mycket bättre att rida hästen fram till båda tyglarna lika mycket, annars blir den ju sned. Plus att man sparar sig besväret med att behöva träna om hästen senare, nä då är det lättare att bara göra det ordentligt från början.

kan passa på att svara er andra i tråden.. Han funkar gätte fint nu.. allt går stadigt framåt och han utvecklas fint.. han är en helt annan häst.. :love:

det har gått mer än tre månader sen han kom och det går bättre än jag väntat mig.. en underbar häst är det..:) vi har inga tävlings abitioner utan vi har mest roligt tillsammans..
Han är en travhäst född 97 .som inte är så mycket riden innan..

han såg ut så här för ca tre veckor sen
travar

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 742
Senast: Ajda
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 019
Senast: Meglio
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 273
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar