Om hästen går för länge utan att skos om? vad kan hända?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fitness
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 065
F

Fitness

Pga omständigheter har min häst gått i 10 veckor utan att skos om.
Skona sitter fortfarande fast ordentligt och ingen glappar.

Kan det slita på benen att gå för länge utan att skos om?
Vad mer kan hända?

Sv: Om hästen går för länge utan att skos om? vad kan hända?

10 veckor är väl ingen fara om inte fötterna vuxit i väg aldeles. Lite påfrästning på kotan och senor kan det väl bli om hästen länge går med för långa tår. Men det är ju väldigt inividuellt hur fort hornet växer. min ena häst växer det dåligt på så på 10 veckor så växer det lika mycket som för 6 veckor på den andra..

så en engångs företeelse att det går lite länger än vanligt mellan är ingen fara alls tror jag.

Håller med dig. Min häst skulle vara katastrof på sommaren(skor var 5-6v då)
Vintern kan jag missa utan att det märks. Han växer knappt då...

Tycker du själv att tån/hoven ser lite lång ut? I VISSA fall under vintertid kan man låta skoperioden gå långt över normaltid. I synnerhet under förvintern då den mesta energin går till att sätta vinterpäls så hovarna får inte samma tillväxt. Men det är kanske dags att ringa hovis iaf?

Nu blev jag lugn. Var så rädd att han skulle få massa förslitningar och sånt. Men tån ser inte lång ut alls. Däremot snubblar han en del. kan det bero på att han inte blivit skodd på länge?

Nej den ser inte särskilt lång ut. Hovslagaren ska komma så fort han kan men i värsta fall får han gå en halv vecka till....

Är man orolig kan man ju låta bli att rida så mycket åtminstone...

Men vintertid brukar min kunna gå 12 v om det skulle behövas, det är ju så individuellt.
Förra vintern gick vår unghäst typ 16 v med samma skor (helt emot min önskan, han gick dock ej att fånga alls) men varken han eller hans hovar verkar ha tagit skada. Dock gick han ju bara i hagen då.

Det går nog bra med din!

Nej den ser inte särskilt lång ut. Hovslagaren ska komma så fort han kan men i värsta fall får han gå en halv vecka till....

Om "i värsta fall" är en halv vecka är det nog lungt. Det som händer om hoven är för lång är ju förslitningar i senor ligament gaffelband som leder till komplikationer förr eller senare. Men den här tiden på året brukar vara lite lugnare.

Att hästen är snubblig kan bero på att den är lite förvuxen i fötterna. Snubblar den om kring mycket kanske du ska hoppa ridningen tills hovis kommer för att unvika att den vrickar sig. En koledsvrikning kan få lång och tråkig konvalicens. Har percis fått i gång min häst efter en vrickning med uttänjda ledband som följd. hände i mars

Hovslagaren kommer på måndag!
Så jag skippar nog ridningen i helgen! bäst att vara på den säkra sidan!

jag hade lite otur.. i sommras så gick min häst för länge utan och skos om detta resulterade i att han fick ordentliga sprickor i hovarna osm ännu inte är utläkta..

Bara en liten parentes om det där att skorna sitter kvar bra.

min hovis berättade om en ardenner som skulle skos om.
Han behövde ej ta av skon först, utan verkade bort hela klabbet.

Där var det nog mer än 10v. :angel:

Om "i värsta fall" är en halv vecka är det nog lungt. Det som händer om hoven är för lång är ju förslitningar i senor ligament gaffelband som leder till komplikationer förr eller senare. Men den här tiden på året brukar vara lite lugnare.

Får jag fråga dig som är hovis?

Min äldre ponnyvalack på 25 år växer mycket långsamt i sina fötter.

De andra jag har är mer "normala", den på 20 år behöver skos var 6 vecka och den andre ca var 8 vecka. Detta innebär ju att min enormt snälle hovis får komma till oss lite stup i kvarten eftersom de aldrig går samma perioder.

Gammelgubben går ibland ej att sko på upp till 12 veckor, så sakta växer det, när hovis är här till de andra så kollar han såklart på honom om det går att sko då.

Eller, visst självklart GÅR det, men det finns inget att ta.

Han är dessutom mycket inåttåad på båda fram, vilket aldrig har stört honom i arbetet, har aldrig vart halt öht i hel sitt liv
om jag bortser från en nervsmäll för 5 år sedan då han helt kort var dödshalt och ett tillfälle då han blev öm av för hård verkning.

Är det vanligt att äldre hästar växer mycket mer sakta i fötterna?

Kan ju nämna att ha i övrigt är en pigg och glad gammelgubbe, med mycket bra pälsväxt och allt annat verkar helt ok.

Vad är den längsta intervall du haft på en häst?

Får jag fråga dig som är hovis?

Är det vanligt att äldre hästar växer mycket mer sakta i fötterna?

Vad är den längsta intervall du haft på en häst?

Väldigt vanligt bland äldre herrar att hovtillväxten avstannar lite eller mycket. Titta bara på humansidan, gamla gubbar blir flintis!? ;-)

4månader är det längsta jag haft på en häst och då såg det ändå ut som om jag skott hästan förra veckan när jag kikade. Allt så hur fint ut som helst att jag ansåg att det bara varit att lura ägaren på pengar att sko den. Den här perioden var mellan oktober till januari i norrland, dvs vinter och kallt.
Sen har jag ju haft andra fall på ofrivilliga sko perioder på ett år bland annat...dessvärre inte jag som bestämmer en hästs skoperiod. Men det var inte okej...

Bara en liten parentes om det där att skorna sitter kvar bra.

min hovis berättade om en ardenner som skulle skos om.
Han behövde ej ta av skon först, utan verkade bort hela klabbet.

Där var det nog mer än 10v. :angel:

Hehe...det där har jag gjort en gång också, bara för att synbart påpeka för ägaren att det var på tiden....

Väldigt vanligt bland äldre herrar att hovtillväxten avstannar lite eller mycket. Titta bara på humansidan, gamla gubbar blir flintis!? ;-)

4månader är det längsta jag haft på en häst och då såg det ändå ut som om jag skott hästan förra veckan när jag kikade. Allt så hur fint ut som helst att jag ansåg att det bara varit att lura ägaren på pengar att sko den. Den här perioden var mellan oktober till januari i norrland, dvs vinter och kallt.
Sen har jag ju haft andra fall på ofrivilliga sko perioder på ett år bland annat...dessvärre inte jag som bestämmer en hästs skoperiod. Men det var inte okej...

He, he, flintisar..

Det hade jag inte tänkt på faktiskt, men nu när du säger det så, då är det ju nästan så att svaret var solklart! :D

4 månader, ja, det är ju länge, nästan som med min, skulle säkert kunna gå så länge han med utan att det skulle direkt bli panik.

Men vad skönt, då är det vanligt och jag behöver inte skämmas för att min gammelgubbe går på LÅNG skointervall.

Jag har provat en hel del tillskott för att se om det växer bättre, med varierat resultat, han har, i och med sina inåttåade fötter lite trubbel med att sömmen på utsidan ibland "drar loss" en bit av hoven. Alltid samma bit och alltid på sommaren vid torrt väder.

Testat Steel Joint med hyfsat resultat på hovarna, av det fick han en ENORM pälstillväxt, både av man, svans och päls. Kanske skulle dom saluföra sig till "Flintisar" :idea: :rofl:

Han gick från att ha haft i princip 30 strån i pannluggen till att ha numera normalt med pannlugg! Han fick till och med korkskruvslockar på baksidan av knäna som återkommer varje vinter, min sambo trodde att det berodde på att vi flyttat till Dalarna, knätofsar ni vet.. :angel:

Så Steel Joint verkar vara ruggigt bra för pälsväxten, det kan jag varmt rekommendera.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
696
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka