Sv: Om hästen går för länge utan att skos om? vad kan hända?
Väldigt vanligt bland äldre herrar att hovtillväxten avstannar lite eller mycket. Titta bara på humansidan, gamla gubbar blir flintis!? ;-)
4månader är det längsta jag haft på en häst och då såg det ändå ut som om jag skott hästan förra veckan när jag kikade. Allt så hur fint ut som helst att jag ansåg att det bara varit att lura ägaren på pengar att sko den. Den här perioden var mellan oktober till januari i norrland, dvs vinter och kallt.
Sen har jag ju haft andra fall på ofrivilliga sko perioder på ett år bland annat...dessvärre inte jag som bestämmer en hästs skoperiod. Men det var inte okej...
He, he, flintisar..
Det hade jag inte tänkt på faktiskt, men nu när du säger det så, då är det ju nästan så att svaret var solklart!
4 månader, ja, det är ju länge, nästan som med min, skulle säkert kunna gå så länge han med utan att det skulle direkt bli panik.
Men vad skönt, då är det vanligt och jag behöver inte skämmas för att min gammelgubbe går på LÅNG skointervall.
Jag har provat en hel del tillskott för att se om det växer bättre, med varierat resultat, han har, i och med sina inåttåade fötter lite trubbel med att sömmen på utsidan ibland "drar loss" en bit av hoven. Alltid samma bit och alltid på sommaren vid torrt väder.
Testat Steel Joint med hyfsat resultat på hovarna, av det fick han en ENORM pälstillväxt, både av man, svans och päls. Kanske skulle dom saluföra sig till "Flintisar"
Han gick från att ha haft i princip 30 strån i pannluggen till att ha numera normalt med pannlugg! Han fick till och med korkskruvslockar på baksidan av knäna som återkommer varje vinter, min sambo trodde att det berodde på att vi flyttat till Dalarna, knätofsar ni vet..
Så Steel Joint verkar vara ruggigt bra för pälsväxten, det kan jag varmt rekommendera.