Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

S

Stopek

Funderar på dressyr på högre nivå. Finns det någon här som rider det utan sporrar, med vanligt bett och en vanlig tygel.

Hälsning Maja

Sv: Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Klart man kan rida det på tränsbett. Vanligast är att man typ två veckor innan start börjar att vänja hästen vid kandar igen. Sluter är ju en rättså samlad rörelse och jag tycker att det är lättare att rida samlat och många håller nog med mig. Piruetter är sammasak, det hjälper inte attt man drar i tygelen, det krävs ben och styrka för att ta sig runt, hellre två steg bra än ett halvt varv dåligt. Piaff är ju i princip halvhalt på halvhalt och en massa eftergift innan styrkan finns där. Gud vad dålig jag är på att förklara! Hoppas du hänger med ändå. Annars får någon annan förklara bättre.
Jag har helldre en gramman än en stångtygel, men det är ju smaksak. Det finns säkert vissa ryttare/hästar som föredrar kandar. Jag vet några tjejer som rider ibland på pessoa (heter det så, hoppbettet med två, tre ringar) för att deras hästar är stora och starka. Men vanligast är nog tränsbett för daglig träning.

Självklart kan jag göra det på träning, man sitter ju inte och rider på Kandar jämt och ständigt, inte heller med sporrar och spö.
Är nog rätt säker på att dom flesta gör det hemma på träning med vissa få undantag.

Ben och styrka, graman och pessoa :confused: Det känns som om du har missuppfattat hela innebörden av dressyr :crazy:

Jajamensan. Vanligt tränsbett, och inga sporrar, inga hjälptyglar. Går utmärkt bra att piaffera o rida galoppslutor på det viset. Och det behövs sannerligen ingen styrka hos ryttaren. Hos hästen däremot. :)

Varför har du hellre graman?
I samlande rörelser såsom ex piaff vill man ju behålla en lång överlinje och eftersom ett stångbett verkar mer längande av den och gramanen verkar bakåt/nedåt känns det lite ologiskt.
Och varför ska man ta sig runt i en piruett på styrka? Jag gör det mest för sitsen. Det behövs ingen styrka hos mig för det. Det är ju hästen som sköter jobbet.

inga sporrar, inget kandar( rider ponny ) men ska börja me sånna där rörelser snart.. har gjort lite galoppombyten, galoppslutor å sånt men inge piaff.

Jovisst går det, jag rider så emellanåt. Allt vi gör på kandar kan vi göra på vanligt tränsbett, MEN finliret man gör med stången (länga överlinjen, sättahästen bättre i samligen) saknas då. Däremot kan det vara bra att koncentrera sig på andra saker i bland som tex att hästen ska följa bettet, böjningen och då är enbart tränsbett bra.

Jobbet gör ju hästen, varför skulle det vara jobbigt för ryttaren??

Japp det går!!!
Rider på vanligt bett och vanliga tyglar, har faktiskt sporrar ibland men inget jag inte skulle kunna leva utan.....

Självklart så går det... Men sporrar, spö och kandar är inga bestraffningsmedel. Känns lite som om du tycker det... Självklart kan det missbrukas som allting annat men med rätt användning så är det en förfining av hjälperna.

Så viss går det att rida sin häst på en högre nivå utan dessa hjälpmedel men när man använder dem så blir det ett strå vassare.

Men alla ryttare som rider rörelser på en högre nivå hamnar också i situationer där de utför dessa rörelser ibland utan hjälpmedlen tex under en uteritt etc. Men när man rider rörelserna för att förbättra dem och träna på dem så anv man vanligtvis "hjälpmedlen" (hittar inget bättre ord just nu) Dvs en häst som inte går i form på träns gör det inte heller på kandar. En häst som inte går fram utan sporrar gör det heller inte med... Så att du ser dressyrhästar som utför rörelser med dessa hjälpmedel innebär inte att de inte skulle kunna utföra samma sak utan, (tvärtom) men det blir ett strå vassare med dem.

Bra skrivet!
Min ena häst som ska debutera medelsvår nu har styrketränat hela vintern. Oboy vilken skillnad det är att sitta in i rörelserna nu och bara "åka med" jämfört med för ett år sen när han inte riktigt orkade.

MÅSTE man ha graman, sporrar, spö och skarpare bett för att kunna utföra en rörelse ska man nog backa tillbaka och träna på styrkan. När hästen är tillräckligt stark räcker det att visa vad man vill och "puffa" på lite då och då...! :banana:

Förstår inte varför man måste ha det för att utföra de rörelserna. Rider på tredelat bett utan sporrar. Men visst är det lättare med kandar eller pelham! Men det är ju lite fusk.. :smirk:

Jag föredrar gramman gemfört med kandar.....men det är väl en smak sak! På Blue Horse i Danmark används gramman ofta och vad jag vet har de enhel del bra hästar där, eller? Pessoa....använder inte jag men Ebba von Essen.... Jag vet inte ens hur man hoppar med sånt.
Sen om jag har missuppfattat dressyren kan knappast jag svara på eller hur! Jag rider offtast mina hästar med sadel och träns med vanligt eller tredelat bett....sen gillar jag att byta nosgrimma.........men det hör väl inte hit!

Alla sätt är bra utan de dåliga!

Varför jag hellre gramman?? För att jag gillar det bättre, jag är dålig på att förklara men jag trivs mer med grammanen. Jag kan lätt plocka bort den för att slippa ha extra grejor, har jag kandar måste jag ta av hela tränset.

Sen sa jag inte att jag använde den i piaff och dyl. Men om man fäster den i bockremmen...där man kan ha en rem att hålla i fäst på sadeln alltså så skulle det nog gå att piaffa med den också! Jag får kanske prova......jag behöver ingen gramman i den rörelsen men det skulle vara kul att känna om det fanns någon skillnad!!!

Styrkan!!! Menar jag hästens styrka!! Inte att jag ska vända den....så stark är jag inte.....Vad jag vet kan man aldrig styra med sin egen styrka,,,,,,,,,jag använder sittsen precis som du men jag är nog med att mina ben finns med att understöda och justera om det så behövs. Det betyder inte att jag sitter och klämmer för halva livet utan att de bara ligger mjukt runt hästen.

host...
graman?

själv rider jag nämndda rörelser utan graman,utan nosgrimma,kan rida på vanligt tränsbett,tyglar 8 mm bred a o 3 mm tjocka,utan sporrar,utan skänklar

spön har jag som vanlga korrektionshjälpmedel,ochhar jag använt dem så har den vanliga hjälpen inet gått fram

graman?

ben och styrka?

kan jag fixa det utan så kan nog du det också...

Thina

hästL skrev:
Jag föredrar gramman gemfört med kandar.....men det är väl en smak sak! På Blue Horse i Danmark används gramman ofta och vad jag vet har de enhel del bra hästar där, eller? Pessoa....använder inte jag men Ebba von Essen.... Jag vet inte ens hur man hoppar med sånt.
Sen om jag har missuppfattat dressyren kan knappast jag svara på eller hur! Jag rider offtast mina hästar med sadel och träns med vanligt eller tredelat bett....sen gillar jag att byta nosgrimma.........men det hör väl inte hit!

Alla sätt är bra utan de dåliga!

Och du har ju beskrivit en hel del dåliga :crazy: Än sen om Blue Horse använder Graman, än sen om Ebba von Essen använder pessoa, det säger nog mer om deras kunskaper än något annat är jag rädd :crazy: Rida dressyr på Pessoa är nog bland det absolut sämsta som kan förekomma.

T.Alsterfeldt skrev:
host...

graman?

ben och styrka?

kan jag fixa det utan så kan nog du det också...

Thina

Du det är nog lite skillnad på ryttarkunskap mellan er är jag rädd :smirk:

hästL skrev:
Sluter är ju en rättså samlad rörelse och jag tycker att det är lättare att rida samlat och många håller nog med mig. Piruetter är sammasak, det hjälper inte attt man drar i tygelen, det krävs ben och styrka för att ta sig runt, hellre två steg bra än ett halvt varv dåligt. Piaff är ju i princip halvhalt på halvhalt och en massa eftergift innan styrkan finns där. Gud vad dålig jag är på att förklara!

Ja, jag instämmer i att du är dålig på att förklara. :smirk: Vad menar du med att det krävs ben och styrka för att ta sig runt i en piruett? :confused:

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka