Om fölet blir moderlöst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Om stoet dör, hur gammalt måste fölet vara för att man ska kunna klara av att få det att överleva utan amma? Om det är ett par dagar gammalt och har fått i sig ordentligt med råmjölk, kan man flaskmata det sen då?

Vill helst inte tänka tanken, men just nu är jag jätteorolig för att stoet kanske inte klarar sig... :(

Visst kan du klara fölet genom att flaskmata, men det tar en oerhörd tid, räkna inte med att hinna något annat första månaden i alla fall. Dessutom blir fölet alldeles för präglat på människor, för att kunna bli normal häst.
Dessutom är det ruggigt dyrt med mjölkersättning.
Det man gör är att leta rätt på en amma.

Du har goda chanser att klara fölet men jag håller med CK att en amma är den absolut bästa lösningen. Om inte det går bör ni försöka hitta något annat snällt hästsällskap åt den.
Senast det hände oss så tog vi en snäll gammal valack som fick bli "farbror" åt den lille. Det gick bra och fölet blev inte alltför präglat på människor även om han blev flask/hink matad!
Lycka till och hoppas att allt går väl med ditt sto!!

Instämmer med ovanstående, försök hitta helst en amma men om det inte är möjligt så åtminstone en surrogatmamma. Ett mammigt sto duger utmärkt.
För två år sen stod jag här med ett 6-veckors föl (shetland) där mamman dött. Jag fick några erbjudanden om ammor, men då de var +45 mil härifrån så valde jag att i stället hinkmata henne. Hon var dock redan trygg i sin flock och hennes 2 år äldre syster adopterade henne. Där fanns ju dock ingen mjölk, men hon blev i alla fall präglad av hästar och inte av mig. Men visst var man bunden ändå, hon skulle ju matas många gånger dagligen. Men det var det värt - och extra lycklig blev jag när hon på sitt livs första utställning (för några veckor sen) fick 41 p! :love:

Håller tummarna att det löser sig på bästa sätt för dig!

Du kan mata fölet så det klarar sig men den bör definitivt gå ihop med en surrogatmamma så den blir uppfostrad.
Har träffat två kusar i mitt liv som blev flaskuppfödda utan styvmamma och de var inte trevliga - knepigt beteende.

Tack alla! :)
Hoppas naturligtvis att utgången inte blir så illa...men stoet är väldigt dåligt just nu.
Jag ska (om det nu går så illa) försöka att hitta en amma i första hand, var mest fundersam på om man kan klara ett så litet föl med flaska. Jag har ett "bebissuget" shettissto hemma, hon tar sig nog gärna an den lille, men han ska ju ha mjölk också, det kan hon tyvärr inte hjälpa till med.

Nu väntar jag oroligt på nya besked från Skara, det verkar som att stoet blir kvar över helgen och sen "får vi se". Aldrig några besked... :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 282
Senast: Squie
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar