om fodervärden misskött sig??

charmant

Trådstartare
jag har min ena arab kille utsatt på foder nu.Snart kommer han hem igen och ska direkt till nästa fodervärd för ev senare försäljning.vad ska jag göra om jag får tillbaka hästen i dåligt skick?Kontrakt är skrivet osv.Den nuvarande fodervärden "nämnde"för mig när hon sa att hon ville läömna tillbaka honom att han blivit mager :( Detta är en häst som jag räddat från en säker död hos sin förra ägare och det tog mycket tid osv för att få honom i skick igen.vad gör jag om jag får tillbaka honom mager och eländig när fodervärden lämnar honom?Jag talade med henne väldigt npga innan jag lämnade ifårn mig honom om vikten av att hålal honom i hull då han mått så fruktansvärt dåligt innan han kom till mig.Jag fårgade även varför hon ej kontaktat mig när han började tappa i vikt men det hade hon inget svar på :confused:
Snälla hjälp mig,vad ska jag göra om jag får tillbaka min lilla kille i dåligt skick?Tacksam för alla svar och funderingar

Sv: om fodervärden misskött sig??

vad står det i kontraktet? Kan du inte be om att dom skickar kort på honnom om han inte bor så nära att du kan hällsa på själv.

Hur kqan du lämna ut hästen utan att hålla någon som helst koll :confused:. Nåja, gjort är gjort. Du kan alltid hoppas på att fodervärden inte vågade kontakta dig och bara är smått nervös för att du inte ska bli nöjd. Vad du kan göre beror på vad ni skrivit i kontrakten och graden av "vanvård".

Hur kan du säga att jag inte har någon koll??Hon har haft hästen i 2 månader och lovat flertalet gånger att skicka kort men inte gjort det även fast jag tjatat.Han står ca 40 mil från mig så åka och hälsa på tar ju sin tid osv.Desutom är jag sjukskriven(det var därför jag lämnade ut hästen och kan inte åka långa bitar osv pga min rygg)
jag är inte oansvarig mot mian hästar utan har bara haft en himla otur nu tydligen.

Om du e orolig... Be nån härifrån om nån kan kolla han åt dej...
Det finns säkert nån som ställer upp... Å har hon "miskött" hästen e de ju bara att hämta hem han igen !

Antingen vet du hur hästen mår och då är den här tråden överflödig eller så vet du inte och då har du inte koll. Det är logik inte några anklagelser då jag inte känner till de närmre omständigheterna.

Jag tycker att det låter oansvarigt från din sida sett och inte veta vem sjutton du placerat din häst hos. Du påstår visserligen att du räddat din häst från fd. ägaren och att du fick den i hull osv., men att låna ut den till någon som du inte vem det är alls säger mig att du inte verkar bry dig speciellt mycket om din häst och att den hästen Kanske skulle haft det bättre i Trappalanda än hos nudvarande fodervärden. Är man hästägare har man ett ansvar att se till att hästen mår bra (kommer ut i hagen, får ordentligt med mat, har hästkompisar osv.) även om man så lämnar ut den till en fodervärd, that´s it!

Du vet ju inte alls hur hästen har det, kanske den mår Ännu sämre nu en vad den gjorde hos fd. ägaren? Har den inte fått ordentligt med mat och inte mår särskilt bra så är ju risken för att den kan må väldigt dåligt (ev. ännu sämre) psykiskt med eftersom den (eventuellt) kan ha råkat ut för samma sak igen.

Även om du är sjukskriven så har du lika mycket ansvar som hästägare för det. Fanns det t.ex. inte någon som bodde närmare som kunde ta hästen på foder, så att du hade kunnat kolla till den med jämna mellanrum?

Man får ju den uppfattningen att du inte bryr dig om din häst när den står så pass långt bort och ni Knappt gjort upp ett skriftligt avtal?

Vad gör du nu om hästen inte mår bra? Hur kan du veta att nästa fodervärd vill ha hästen, vet hon ens vilken häst det rör sig om (har hon sett den förut?) Jag menar passar de två tillsammans?

jag fick den nuvarande tjjen rekomenderad av en kompis så jag lärde känna henne ett bra tag innan hon tog honom på foder så visst vet jag vem han är hos.Och ett skriftligt avtal har vi.jag ville bara fråga er hur man kan gå till väga om hästen är i allt för dåligt skick?Inte få höra om att jag är oansvarlig osv.Då min häst har benpålagringar och endast kan vara promenad häst så är han inte så"het"på marknaden för att någon ska vilja ha honom på foder.Klart jag skulle vilja ha honom närmare men eftersom jag vet vem hans fodervärd nu är så fick hon ta honom fast hon bodde lite längre bort.ja ja han kommer hem snart i alla fall och då får jag väl se vad som händer.

Utan att veta vad ni avtalat om så kan vi inte ge dig några vettiga tips, och hittills har di inte svarat på den frågan.

Det står i kontraktet att fodervärden ska stå för allt om hästen lämnas tillbaka i försämrat skick om detta orsakats av oaktsamhet eller försummelse från fodervärdens sida.Vilket det måste vara om hästen blivit mager och eftersom hon ej följt mina skriftliga papper på vilket foder han ska äta(detta beslutat och framdiskuterat med veterinär)

Nej du, fodervärden kan ha följt fodringsanvisningarna till punkt och pricka även om hästen fallit ur. Det finns fler skäl till avmagrade hästar än för lite mat och fodringsinstuktionerena kan dessutom varit för snålt tilltagna eller direkt felaktiga (Obs ingen anklagelse), det går inte att fodra enbart på siffror.

Om ni innan du skickat iväg hästen gjort en veterinärbesiktning och det vid veterinär undersökning (helst samma veterinär) vid återkomsten visar sig att hästen har veterinära fel kan du begära ersättning. Jag tvivlar dock på att du kan få ersättning om hästen inte är ordentligt tunn om fodervärden inte självmant går med på det. En rättslig process är inget att leka med och om det inte är allvarliga missförhållanden så tror jag det inte är någon större chans att få rätt vid en eventuell rättslig process.

Jag vet att hon ej följt foder rekomendationerna hon fått då hon själv sagt det till mig.
Tack för alla svar.

Det allra allra viktigaste i det här läget är väl att se till att hästen kommer i hull igen, om det nu är så att den blivit mager. Inte att ägna energi åt vems felet är...

Ibland kan folk missköta hästen fast de inte har dåligt rykte, det hände mej när jag lånade ut min häst på foder.Han fick muskelförtvining pga att fodervärden inte gett tillräckligt med foder.Denna fodervärd hade gått på vanlig å islandshäst ridskola å satt i en islandshästklubb styrelse å hade hästägare som rekomenderade henne :mad:

Men usch.ja självklart är det viktigaste att han kommer i hull igen.jag hoppas att jag kan hämta hem honom snarast.Mår lite dåligt av att man typ blivit "lurad"Hur kan man ta på sig ansvaret över någon annans djur sen inte sköta det??Ofattbart.Jag har blivit lovad kort och jag har pratat med henne ofta och hela tiden har allt varit guld och gröna skogar.
Men nu är det bestämmt.han ska få komma hem min lill kille.

har läst om din häst som är ute på foder..jag har en nordis på foder just nu & han går före mig själv..bara han har mat & vatten etc så mår jag bra..bara tanken på att han ska få gå & svälta är fruktansvärd...han är ju min vän som alltid finns där när jag vill gosa & rida en sväng eller så..hoppas att din nästa fodervärd är bättre än den du har nu..

Hoppas du inte känner att vi snackar skit om alla fodervärdar :(
Jag vet massor som haft hästar på foder å är mer noggranna än hästägarna å det var jag oxå när jag var fodervärd, man är ju nästan extra noga med andras hästar för att man är så rädd att göra fel :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama