om en vinkel inte står i standarden?

Nominous

Trådstartare
ja, om det i standarden inte så hur bakbensvinkeln ska se ut -
vad ska man då sträva efter?
får domaren välja själv?
eller finns det en norm?

jag tycker det är sjukt att det inte står. folk har sagt till mig att min hund har lite för stora vinklar bak - men vad fasen ska han ha då? vad är rätt då det inte finns något som helst om bakbensvinklar i standarden?? är det rätt de folk VILL HA? (visst man vet ju ofta vilka hundar som går bäst på utställning hur deras vinklar vill ha - men hur kan en domare skriva att hunden har för dåligt vinklade eller bra vinklade bakben när det inte finns nån mall för det??) :confused::confused:

nån som kan klara upp detta?? är de jag som har helt fel?

Sv: om en vinkel inte står i standarden?

Hum!
Är du 100% säker att det inte står?
Möjligen skulle det kunna vara uttryckt på annat sätt än just vimkel?
Vilken ras är det?

amstaff
har frågat på amstaffforum med men ingen kna komma med svar.

saxat direkt från amstaffklubben.se (officiella rasklubben)
Standard

Ursprungsland/hemland: USA

FCI-Klassifikation: Grupp 3, sektion 3

Bakgrund/ändamål: Rasen har uppstått genom korsningar mellan bulldogg och terrier. Dagens moderna american staffordshire terrier fick sitt namn pga sin nära släktskap med staffordshire bullterrier i England och erkändes som ras av den amerikanska kennelklubben 1936.

Helhetsintryck: Amerikansk staffordshire terrier skall ge intryck av stor styrka för sin storlek. Den skall vara välbyggd, muskulös men rörlig och smidig. Rasen skall vara livligt intresserad av sin omgivning. Den skall vara kompakt byggd, inte högställd eller lätt i sina linjer.

Utförande/karaktär: Rasens mod är välkänt.

Huvud: Huvudet skall vara medellångt och djupt.

Skallparti: Skallen skall vara bred.

Stop: Stopet skall vara tydligt markerat.

Kinder: Kindmuskulaturen skall vara mycket välutvecklad.

Nostryffel: Nostryffeln skall vara svart.

Nosparti: Nospartiet skall vara medellångt. Det skall vara avrundat på ovansidan för att sedan avfalla tvärt under ögonen.

Läppar: Läpparna skall vara åtliggande och jämna och inte löst nedhängande.

Käkar/tänder: Saxbett. Käkarna skall vara kraftiga coh välutvecklade. Underkäken skall vara stark för att god bitförmåga skall uppnås.

Ögon: Ögonen skall vara mörka och runda. De skall vara lågt och brett placerade. Ögonkanterna får inte vara opigmenterade.

Öron: Öronen skall vara högt ansatta. De kan vara kuperade eller okuperade. Det senare är att föredra. Okuperade öron skall bäras som rosenöron eller halvresta.

KUPERING AV ÖRON ÄR FÖRBJUDEN I SVERIGE.

Hals: Halsen skall vara kraftfull, något välvd och avsmalna från skuldrorna mot huvudansättningen. Den skall vara medellång och utan löst halsskinn.

Kropp

Rygg: Ryggen skall vara ganska kort och slutta något från manken mot bakdelen.

Länd: Länden skall vara svagt välvd

Kors: Korset skall ha en kort och mjukt sluttande linje mot svanssättningen.

Bröstkorg: Bröstkorgen skall vara djup och bred och ha väl välvda revben. De skall vara tätt placerade och även de bakre revbenen skall vara långa.

Svans: Svansen skall vara kort i förhållande till hundens storlek. Den skall vara lågt ansatt och avsmalna till en fin spets. Den skall inte bäras rullad eller in över ryggen. Svansen skall vara okuperad.

Extremiteter

Framställ: Frambenen skall vara tämligen brett ställda för att ge plats för en välutvecklad bröstkorg. De skall vara raka och ha god benstomme.

Skulderblad: Skulderpartiet skall vara kraftigt och muskulöst med breda sluttande skulderblad.

Mellanhand: Mellanhänderna skall vara raka.

Framtassar: Framtassarna skall vara måttligt stora, väl välvda och kompakta.

Bakställ: Bakstället skall ha väl utvecklad muskulatur.

Has: Hasorna skall vara lågt ansatta och får varken vara inåt- eller utåtvridna.

Baktassar: Se framtassar.

Rörelser: Rörelserna skall vara spänstiga men inte rullande eller övergå i passgång.

Päls

Pälsstruktur: Pälsen skall vara kort, åtliggande, och hård vid beröring och glänsande.

Färg: Alla färger i enfärgat, flerfärgat eller fläckigt är tillåtna utom helvitt. Mer än 80% vitt, svart mer rödgula teckan (black/tan) eller leverfärgat skall ej uppmuntras.

Storlek/vikt: Mankhöjd och vikt skall stå i proportion till varandra.

Mankhöjd:
Önskvärd mankhöjd för hanhund: 46-48 cm
Önskvärd mankhöjd för tik: 43-46 cm.

Fel: Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse.

* hängöron
* dåligt pigmenterad nostryffel
* ljusa ögon
* opigmenterade ögonkanter
* för lång eller dåligt buren svans
* under- eller överbett

Nota bene: Hund får ej prisbelönas om den är aggressiv eller har anatomiska defekter som menligt kan påverka dess hälsa och sundhet.

Testiklar: Hos hanhundar måste båda testiklarna vara fullt utvecklade och normalt belägna i pungen.

hittar ni nån bestämmelse på bakbensvinklar? om ni gör det så blir jag överlycklig!! :)

Jag känner igen det där...och det känns som om domarna bestämmer sig för vad de helst vill se.
Dalmatiner ska ha "normala bakbensvinklar" som de uttrycker det i rasstandarden och jag anser att min tik har dessa. Dock har hon pendlat mellan att vara dåligt vinklad och fint vinklad i en salig blandning nu i sommar hos olika domare :crazy:
Men men, utställningar är utställningar.

Knepigt at det inte står något uttryckligen om vinklarna. Det som säger något om vinklarna är väl det här:

Den skall vara kompakt byggd, inte högställd eller lätt i sina linjer.
Rörelser: Rörelserna skall vara spänstiga men inte rullande eller övergå i passgång.

Jag tolkar det som att de ska vara välvinklade..?

ja de kan du ha en poäng i. men så stört att man inte skriver att dom ska vara det då, för det är ju verkligen öppet för tolkningar!! :crazy:

ja precis.. tyvärr är de ju så. och normala vinklar? det kan man ju verkligen tolka som man vill med..

ja de kan du ha en poäng i. men så stört att man inte skriver att dom ska vara det då, för det är ju verkligen öppet för tolkningar!! :crazy:

Om det inte står något så är "normal" vinklad basen. Tolkningarna diskuteras även igenom på de domarkonferanser som hålls. Till dessa ger rasklubbarna en ytterligare detaljerad bild av hur ideal hunden skall vara. De dokumenten är roliga att läsa...

Om det inte står något så är "normal" vinklad basen. Tolkningarna diskuteras även igenom på de domarkonferanser som hålls. Till dessa ger rasklubbarna en ytterligare detaljerad bild av hur ideal hunden skall vara. De dokumenten är roliga att läsa...
:rofl: haha ja de kan jag tänka! det lär ju vara en del diskussioner där!! :D

så hur skulle du då tolka amstaffens standard?
normal vinklad för att det inte finns ngt angivet, eller välvinklad på de grunder som Trani gav?
finns det ngn sånt dokument från en konferens att läsa?

Men hur ser normal/välvinklad ut?:confused:

någon idiot dommare kom ju till sverige och sa attt schäfrarnas haser ska se ut som de gör nuförtiden, så våra svenska dommare tar väl efter andra? ^^:devil:

ja, om det i standarden inte så hur bakbensvinkeln ska se ut -
vad ska man då sträva efter?
får domaren välja själv?
eller finns det en norm?

jag tycker det är sjukt att det inte står. folk har sagt till mig att min hund har lite för stora vinklar bak - men vad fasen ska han ha då? vad är rätt då det inte finns något som helst om bakbensvinklar i standarden?? är det rätt de folk VILL HA? (visst man vet ju ofta vilka hundar som går bäst på utställning hur deras vinklar vill ha - men hur kan en domare skriva att hunden har för dåligt vinklade eller bra vinklade bakben när det inte finns nån mall för det??) :confused::confused:

nån som kan klara upp detta?? är de jag som har helt fel?

Då jag ställde ut min hund skrev en domare även om vinklarna. Bakbensvinklarna. Vet inte riktigt hur de menar med det och hur de kollar det

Då jag ställde ut min hund skrev en domare även om vinklarna. Bakbensvinklarna. Vet inte riktigt hur de menar med det och hur de kollar det

ja dom nämner ju alltid bakbensvinklar - känns som de e de som är de mest centrala på en hund i en ring! :crazy: och det känns ju lite jobbigt när de inte finns nån mall för dom att rätta sig efter..

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 356
Senast: Acto
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka