Om du vore tjej, är storleken på hunden viktig?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lilltigern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 279
Sv: Om du vore tjej, är storleken på hunden viktig?

Jag har inte valt hundras efter storlek på det sättet utan med tanke på mycket annat istället. Jag har inget jag känner att jag måste vara "säker" mot så det har inte slagit mig att jag kanske skulle känna mig säkrare med tex. en schäfer istället för mina chinese cresteds. Jag trivs dock med storleken på mina hundar så tror det kommer dröja mkt. längre (om det ens inträffar...) att jag skaffar mig en hund av större ras, istället så kanske jag byter ner mig en strl , det känns i allafall mer aktuellt ;)

Då jag har en grandis så får jag väl erkänna att jag gillar srora jyckar. Dock känner jag nu när min rottis gott bort att det vore schyst att ha nåt som vaktar lite bättre hemma. Som säger till om det är nån på ingång när man är och grejjar på gården. Min grandis har en förmåga att vakna och skälla när folk åker ungefär.
Det behöver ju dock inte vara en stor hund för det utan bara en pigg och vaken sak. (fast känner jag mig själv rätt så gillar jag ju intet under knähöjd ighentligen)

Men visst kände jag mig tryggare när jag gick genom stan på natten med en grandis i ena haden och en rottis i den andra till skillnad från de gånger jag rastade syrrans lille plutt.

Tror inte att många förövare och våldtäcktsmän skulle få för sig att ta den risken att ge sig på en tjej med två stora jyckar, även om han kanske skulle lyckas, utan väljer då ett enklare offer.

Om du är tjej, var storleken viktig för dig när du valde hund? Känner du dig säkrare när du har en stor hund jämfört om du skulle ha liten hund?

Storleken är viktig, men tvärtom:) Den måste vara tillräkligt liten för att vara hanterbar även i knepiga situationer. Har nu en hund på ca 30kg och det är max vad jag klarar av att hålla! Själv väger jag under 50kg.
En liten hund hade jag aldrig velat ha tycker att en hund ska ha hundstorlek;)

Faktum är att jag valde en stor hund med lite av det i bakhuvudet.

Ung tjej som bor ensam... Då väljer jag hellre ung tjej som bor med stor hund :D

Nu är det inte aktuellt för mig att bo ensam längre, men det visste jag inte när jag skaffade hund.

Jag skulle gärna vilja ha en större hund i det området jag bor i nu. För då skulle jag kunna gå ute helt säkert. Men nu är ju många i området rädda för min 30 centimeters phaléne iofs, hundrädda är vanligt här. Fast skulle inte ha något att ha en rejäl schäfer eller något på kvällspromenaderna, då hade jag sluppit vara orolig, för då hade alla gått 10 meter runt mig! (Ferrari som bor i ett område där det sker en hel del våldtäckter, inbrott och slagsmål)

Jag har råkat ut för rejäla otrevligheter tidigare i mitt liv, och det hade aldrig hänt om jag hade haft min Beauceron hos mig, kan jag lova! Jag hade det i åtanke när jag köpte hund denna gång. Tidigare hade jag en GordonSetter som inte försvarade mig mot varesej anfallande älgar (!) eller dito karlar, därtill var han alldeles för vek.
Min hund nu är jordens snällaste, men han har ett allvar i botten som jag vet att han plockar fram om det behövs. Samtidigt som små barn kan ta hans nya märgben ur munnen på honom utan att han ens blir mörk i blicken! :) Men när jag går med honom på promenad, eller när min familj lagt sig om kvällen, är jag trygg!

Ja jag känner mig säkrare med en stor hund än en liten men det var inte därför jag skaffade en stor utan för att jag helt enkelt trivs med stora hundar, det är något att hålla i kopplet och så föll jag ju för rasens egenskaper. Nu har ju jag en liten hund också så... ;)

jag har inte valt nån av mina hundar av den anledningen, men jag känner mig definitivt tryggare när jag är ute med min rottis än när jag är ute med min cocker... för att rottisen som ras generellt inger mer respekt hos folk.

kl

Jag bryr mig inget om hur säker jag känner mig. Men jag vill ha stora hundar,bara för att dom till talar mig mer,Fast du har jag små för att mina föräldrar inte vill ha större

jag är så naiv att jag inte tror att någon vill skada mig, och är inte det minsta rädd för att knalla runt på stan helt ensam. så nej, mina hundars storlek har inget med det att göra. nu känner jag faktiskt att de är lite i största laget, det hade varit så mycket smidigare med en som var lite mindre.

Jag har råkat ut för rejäla otrevligheter tidigare i mitt liv, och det hade aldrig hänt om jag hade haft min Beauceron hos mig, kan jag lova! Jag hade det i åtanke när jag köpte hund denna gång. Tidigare hade jag en GordonSetter som inte försvarade mig mot varesej anfallande älgar (!) eller dito karlar, därtill var han alldeles för vek.
Min hund nu är jordens snällaste, men han har ett allvar i botten som jag vet att han plockar fram om det behövs. Samtidigt som små barn kan ta hans nya märgben ur munnen på honom utan att han ens blir mörk i blicken! :) Men när jag går med honom på promenad, eller när min familj lagt sig om kvällen, är jag trygg!

Nu har jag iof både en stor och en liiten hund. Men jag måste hålla med här. När jag skaffade schäfertiken gjorde jag det givetvis mest för att jag blev intresserad av rasen som arbetande hund. Men även för att jag vet att jag skulle slippa vara rädd och nervös när jag går ute själv, och det är jag inte nu. :)

Kl

Har en stor och en liten.
Den store är en rottweiler-hane.
Den lilla är en liten tik på ca 2,5 kg.

Ja, en enorm skillnad, både storleksmässigt och för respektens del.
Jag har aldrig varit rädd när jag varit ute och gått om kvällarna, vare sig med den lilla hunden eller den store, och har aldrig råkat ut för något heller för den delen.
Däremot vet jag ju att den store hade försvarat oss in i det längsta, om det hade behövts (det har han visat när han och mamma var ute en kväll....), och den lilla damen skulle nog också säga ifrån om det varit något, men en spark på henne, sedan är det inte så mycket kvar av damen :crazy:.

Har faktiskt funderat över det när jag varit ute och gått den senaste månaden, och har kommit på mig själv, att när jag går på lite "ensligare" platser, så ser jag mig om över axeln en extra gång när jag går med lilla hunden, men skulle jag gått med stora skulle jag inte brytt mig det minsta.

Så ja, visst spelar det nog en liten roll, men det är nog undermedvetet. Rottisen är ju egentligen mammas och pappas hund (och min, men har ju flyttat hemifrån numera), så han skaffades av familjen. Jag och sambon skaffade lillan och ja, vi brydde oss som sagt inte om storleken, för i så fall kan man ju säga att vi, bokstavligt, har bytt ner oss :D

Storleken på det viset har inte haft ett finger med i spelet när jag valde ras. Bullterriern är kanske inte särskilt stor så men de är kraftfulla och respektingivande hos folk, särskilt i det område jag bor. Vilket jag också är tacksam för då det sker en del våldsbrott där. :crazy: Så ja, jag känner mig trygg med min hund iaf.

Om du är tjej, var storleken viktig för dig när du valde hund? Känner du dig säkrare när du har en stor hund jämfört om du skulle ha liten hund?
Absolut, jag var aldrig rädd någonstans när jag hade min dobermannkille. Jag vet att ingen skulle ha gått nära mig med honom intill mig även om de inte skulle veta vilken skolning han hade. Men det var inte därför jag hade dobbis.

Nu går jag inte överallt vid alla tidpunkter med min 3-kilos itallienska vinthund ;)

För mig har inte storleken sån betydelse.. Är uppvuxen med allt från chihuahua till schäfre:P

Men visst om man är ute går sent en kväll så känner man isg säkrare att gå med en stor hund en vad man gör om man kommer med en liten golvmopp:P

Men när jag tränar hundarna och så har inte storleken någon betydels.

Nej, det var just i trygghetsfaktorn storleken har betydelse för mig. Inte i några andra aspekter.

Självklart känner jag mig säkrare med en stor hund men det är inte det som styrt mitt rasval.

Tvärt om! Jag skulle väldigt gärna ha en mastiff någon gång i livet för jag tycker verkligen om dem. Men tyvärr kommer det inte bli så för jag kan inte tänka mig att ha en hund, hur snäll den än är, som väger dubbelt så mycket som jag själv.

sen ur säkerhetssynpunkt så har jag aldrig känt mig rädd/osäker pga att jag är tjej, så att välja en stor hund av den anledningen är inget jag skulle överväga. Å andra sidan skulle jag inte skaffa en väldigt lite hund heller för då skulle jag ständigt vara rädd att den "går sönder".

när jag köpte min hund, ville jag ha en stor hund, av diverse anöedningar. (grandis 87 cm)

jag känner mig ju tryggare med henne, än om jag är ute och går med mina andra två( basset hound och en cavalier/papillon blandning)

men jag köpte henne inte för att inge respekt på promenader..

*kl*

Stora hundar tilltalar mig mycket mer än små, men inte för trygghetens skull. Trygg kan man vara även med mindre hundar. Jag har dock liten hund nu (cockerspaniel) eftersom föräldrarna är galna i denna hundras. Jag föredrar dock dobermann eller irländsk varghund.

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
944
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 913
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve
  • Hingstar som dött, 2025.