Sv: Om du vore tjej, är storleken på hunden viktig?
Jag har ingen egen hund just nu, men jag ser mig om efter "rätt hund" för mig och min sambo. Visst spelar storlek/säkerhet en viss roll, men samtidigt skaffar jag inte hund för att få en livvakt.
Har alltid haft stor hund, men eftersom jag/vi reser mycket och kanske skaffar barn inom några år så är jag inne på en mindre hund, av rent praktiska skäl. Blir det stor hund blir det en riktigt stor hund, grandis tex tilltalar oss, men sen vet jag inte hur smart det är att ha en hund som kan väga 20 kilo mer än mig...
Vad gäller säkerhet; Har haft schäfer (pensionerade polishundar) och deras jobb var ju att skydda familjen, och där var det nog inte nån som en funderade på att ge sig på mig. Men hade också en golden som skulle ha gått emellan mig och vilken "buse" som helst, in i det sista.
En stor hund inger ju en viss respekt, och vissa raser särskilt. Tror inte många skulle ge sig på någon av de stora vaktande/skyddande raserna, eller sk. kamphundar. Även om man som ägare vet att de är hur mesiga som helst.
Sen kan ju små hundar vara riktiga tuffingar, men de är lättare för en överfallare att oskadliggöra sas.