Om du vore tjej, är storleken på hunden viktig?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lilltigern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 279
Sv: Om du vore tjej, är storleken på hunden viktig?

Ja, storleken var viktig för mig. Endast p.g.a att jag reser endel och ville därav ha en hund som var lätt att ha med sig överallt.

Jag är inte det minsta intresserad av hundens storlek, faktiskt.

Sedan dottern föddes har jag funderat i banorna att en liten hund är smidigare men det är välenbart därför.

Jag har ingen egen hund just nu, men jag ser mig om efter "rätt hund" för mig och min sambo. Visst spelar storlek/säkerhet en viss roll, men samtidigt skaffar jag inte hund för att få en livvakt.
Har alltid haft stor hund, men eftersom jag/vi reser mycket och kanske skaffar barn inom några år så är jag inne på en mindre hund, av rent praktiska skäl. Blir det stor hund blir det en riktigt stor hund, grandis tex tilltalar oss, men sen vet jag inte hur smart det är att ha en hund som kan väga 20 kilo mer än mig...

Vad gäller säkerhet; Har haft schäfer (pensionerade polishundar) och deras jobb var ju att skydda familjen, och där var det nog inte nån som en funderade på att ge sig på mig. Men hade också en golden som skulle ha gått emellan mig och vilken "buse" som helst, in i det sista.

En stor hund inger ju en viss respekt, och vissa raser särskilt. Tror inte många skulle ge sig på någon av de stora vaktande/skyddande raserna, eller sk. kamphundar. Även om man som ägare vet att de är hur mesiga som helst.

Sen kan ju små hundar vara riktiga tuffingar, men de är lättare för en överfallare att oskadliggöra sas.

Senast ändrad:

Eftersom jag väljer ras efter vilka egenskaper som finns inom rasen och vad jag vill ha för egenskaper i mina hundar, så spelar storleken ingen som helst roll.

Det gör jag med, väljer ras efter egenskaper och sundhet! :) Men eftersom det passar in på många av Bruksraserna och Vallhundarna, blev det en Beauceron - och vips fick jag på köpet en hund som står framför mig och får eventuella busar att fundera både en och två gånger. Och det tackar jag inte nej till, med mina erfarenheter i bagaget! (Samtidigt som han, som sagt, är snällare än snäll med t.ex. små barn!)

Jag skulle inte alls tänka på storleken på hunden om jag skulle köpa hund i dag (och jag tänkte inte på den när jag köpte nuvarande hunden heller). Inte i DET avseendet i alla fall. Däremot gillar jag rent generellt sett lite större hundar och skulle nog aldrig komma på tanken att köpa t.ex. en chihuahua eller dvärgpinscher eller någon annan liten hund.

Dock måste jag säga att jag definitivt känner mig lite säkrare om jag har min storvuxne labrador med mig ute än går ensam. Inte för att jag egentligen tror att risken att någonting ska hända är särskilt stor eller för att jag tror att en labrador är den bästa försvararen (tvärtom vad gäller det kanske :p), men visst tänker man att det borde vara lite avskräckande om man kommer och går med en stor svart hund jämfört med om man kommer ensam eller med en liten hund. Men jag skulle inte köpa en hund enbart i det syftet (att kunna ha med mig som någon slags försvarare/livvakt) s.a.s.

Storleken spelar ingen roll för mig. jag tycker om alla hundra och djur.

har en schäfer-blandis på snart fyra månader hemma. jag går ofta och utfodrar hästarna på mörka vintermornar, och för att komma till stallet måste jag gå ett par km på en gångbana, där det tidigare har varit överfall... känns inte särskilt tryggt, men jag måste säga att det kommer att kännas mkt bättre när jag kan ta med mig min vovve. Valde inte att ha en stor hund för att känna mig säker, men det är en bonus tycker jag. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
944
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 913
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve
  • Hingstar som dött, 2025.