Om du vore tjej, är storleken på hunden viktig?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lilltigern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 279
L

lilltigern

Om du är tjej, var storleken viktig för dig när du valde hund? Känner du dig säkrare när du har en stor hund jämfört om du skulle ha liten hund?

Sv: Om du vore tjej, är storleken på hunden viktig?

Om du är tjej, var storleken viktig för dig när du valde hund? Känner du dig säkrare när du har en stor hund jämfört om du skulle ha liten hund?
Tvärtom, höll jag på att skriva... jag vill INTE ha en stor hund, eftersom jag vill kunna rå på min hund fysiskt. Skulle aldrig skaffa en grand danois eller dylikt.

Trivs bäst med hundar på 40-55 cm.

Ja, storleken på hund är viktig för mig - men inte pga att jag känner mig säkrare med en stor hund.
Med en "stor" hund kan jag vara säker på att jag inte trampar på den :angel:
Jag tycker även att det är lättare att träna och hantera en hund som är i min hunds storlek. (60-70 cm som vuxen).

Håller med där. Känns på nåt sätt lättare att relatera till och hantera en större hund. Vill inte ha en hund som är mindre än den jag har nu (60 cm).

Jag är tjej, men mitt hundval baserades inte på mitt kön och vad jag känner mig 'säkrast' med, utan vilken hund som passar mitt liv och mina behov/önskemål.

Men jag föredrar helt klart större hundar, jag vill ha något ordentligt i kopplet, någon att få jobba med.
Sen tycker jag att det är mkt roligare med stora hundar rent allmänt.

// Nikkis - ägare till två schäferhanar och en liten pekingese tik

Säg att du skulle bli utsatt av konstiga människor som tar kontakt med dig på rundorna du går med hunden, skulle det kännas säkrare att ha stor hund ( kelpiestorlek till irlänsk varghund)? eller känner ni att det går bra att ha en liten hund? Är man säkrare med större hund än liten?

Säg att du skulle bli utsatt av konstiga människor som tar kontakt med dig på rundorna du går med hunden, skulle det kännas säkrare att ha stor hund ( kelpiestorlek till irlänsk varghund)? eller känner ni att det går bra att ha en liten hund? Är man säkrare med större hund än liten?

Det är ju helt upp till hur man är som person, samt hurdans ens hund är.

Finns ju små/mindre hundar som lätt skulle skrämma skiten ur en 'buse' medans det finns stora hundar som ser ut som ett frågetecken när matte blir våldtagen i buskarna.

Men däremot tror Jag att en buse väljer ett offer med en liten 'ofarlig' hund i kopplet, än någon med en stor hund.

Jag kan personligen känna att jag känner mig mkt säkrare när jag går ut med hela mitt gäng, eller ja rättare sagt mina schäfergrabbar, än när jag går med bara pekingesen. För jag vet att hon är lätt att sparka iväg även om hon går till försvar(hehe) medans en, två schäfer hundar inte verkar lika lockande att börja fightas med.

Men som sagt, det är helt upp till person och hund.

Har inte valt min hund för att känna mig säker, men hade jag valt hund av den anledningen så hade jag valt en modell större hund. En större hund är mer respektingivande än en liten helt klart.

Nu har jag en chihuahua, inte alls respektingivande trots att hon morrar och skäller om någon "skummis" kommer för nära.

Har aldrig tänkt i de banorna när jag skaffat hund, om jag ville ha en hund för att skydda mig så hade jag definitivt valt en annan hund (typ komondor eller liknande). Mina senaste 2 hundar har varit västgötaspets och bullterrier. Nästa hund blir en bullterrier eller dalmatiner

Om du är tjej, var storleken viktig för dig när du valde hund?

Mjoo. Jag ville ha en stor hund pga att jag är uppvuxen med större raser (har bla haft New Foundland och Collie) och trivs med en större typ av hund. (Edit: kanske måste tillägga att jag givetvis kan tänka mig en mindre ras också, om jag skulle hitta en som passar. Storleken är således inte allt).

Känner du dig säkrare när du har en stor hund jämfört om du skulle ha liten hund?

Ja det gör jag. Dock är det inte av denna anledning jag valde hund, men med min Rottis i kopplet har jag aldrig känt mig särskilt osäker. Jag väljer att tro, att en Rottis sätter större mentala "överfalls-spärrar" hos ev rånare/våldtäktmän/etc. än vad t.ex. en dvärgpudel gör..

Jag är tjej och jag har en dvärgpudel. Jag har inget behov av en peninsförlängare eller dylikt. :cool: :D

Jag tror definitivt att en ev. överfallsman/kvinna drar sig för att råna/våldta/whatever en person med en större hund än en person med en mindre hund. För helt klart är det lättare att "göra sig av" med en liten hund än en stor.

Skulle jag bli överfallen skulle jag absolut vilja ha min goldenhane med mig, istället för tex morfars drever. Jag är helt säker på att även om min hund älskar alla människor, skulle reagera med försvar om någon betedde sig hotfullt mot mig och honom. Det har han redan visat prov på då vi någon gång stött på en full person som varit lite för närgången. Det handlar ju om att försvara sin flock. Därimot tror jag inte att min morfars drever skulle försvara mig mot någon, vi har inte det bandet och kontakten som jag och min hund har.

Har faktiskt blivit utsatt för konstiga (fyll)gubbar en gång när jag gick med hunden, de var högljudda och allmänt störiga och fick syn på oss, raglar fram säger "Vilken fin hund, får jag klappa" och sträcker fram handen "Nej hon bits" svarar jag snabbt som sjutton varpå han snabbt drar undan handen och backar, han hann inte med att se att jag snabbt flyttade undan hunden för Hennes skull då hon tyckte han var otäck och aldrig skulle bita (möjligtvis om någon verkigen attackerade mig, då är jag övertygad om att hon skulle försvara mig):angel::rofl:

Men visst känner jag mig tryggare med en hund som "har lite att sätta emot" än en liten parvel, även fast jag knappast valde ras efter den anledningen.

Intressant fråga!

Jag känner mig defenetivt säkrare när jag går med min schäferkorsning tex sent på kvällarna, eller om jag är ute och går i "staden".
Jag hade hand om en liten jack russel för ett tag sen, och visst, dom är kaxiga som 17, men jag kände mig inte direkt trygg.. skulle det komma någon och råna/skada/våldta mig eller liknande, tror jag att min stora hund har större chans att försvara mig än den lilla.

Jag känner mig inte osäker ens utan hund, således baserar jag rasval primärt på rasens hälsa och egenskaper och inte dess storlek.

Min lilla hund kan dock bli duktigt ettrig om någon muckar med matte. Bitas hårt och larma högt kan han göra också.

Jag har alltid haft både små och stora hundar, och som slutligt rasval föll valet på Amstaff. Förvisso inte särskilt stora, men mycket kraftfulla.

Jag lever dock inte i tron om att någon hund kan rå på en förövare som verkligen vill skada mig, eftersom dom flsta har vapen/tillhyggen i dagens samhälle. Ingen hund tål en kula, eller ett knivhugg, särskilt bra.

Jag valde alltså inte efter storleken, och förmågan att vakta mig, i sådana fall hade jag gått tillbaka till min förra ras. Han bet för att döda.

Nja, Jag ville ju helst ha en stor hund som en leonberger eller åtminstone medium hund ^^ Men här står jag med en liten liten papillon och jag trivs ju med det :D Så jag tkr nog inte att det spelar någon roll :D

Jag kände mig säker när jag hade Hugo!
Han var mesigt snäll mot alla,
men han lät läskig.
Eftersom jag är hyffsat mörkrädd så lärde jag honom
skälla och morra på kommando. :angel:

Väste fram "farlig hund" när jag mötte någon
otäcking, och det var ..konstigt nog..:angel:
ingen som hoppade på mig.

Jag känner mig inte otrygg nu så jag tror inte att jag skulle känna mig tryggare om jag hade en stor hund.
Skulle jag bli överfallen när jag gick med mina hundar så är jag 100% säker på att de skulle skälla så in i h*lvete mycket att de fungerar bättre än ett överfallsalarm. Attackera skulle de knappast men det finns ingen garanti för att en stor hund gör det heller. Vem vet, om hunden attackerar kanske det blir omvänd effekt och förövaren gör större skador på en efter att ha dödat hunden (vilket nog inte är så svårt med dagens vapen som Bebben skrev) p.g.a. han/hon blivit uppretad.

Ja, storleken var viktig. Jag vill inte ha en hund som kan dra omkull mig i kopplet med ett oväntat ryck (om jag inte står på en isfläck då) och i värsta fall ska hunden gå att fysiskt lyfta bort från platsen vi befinner oss på. Samtidigt vill jag ha en hyfsat robust hund och då faller de allra minsta och mest finlemmade raserna bort.

Jag valde en ras som blir 35-40 cm och 8-12 kg.

Liknande trådar

Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
944
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 913
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve
  • Hingstar som dött, 2025.