Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Kafu

Trådstartare
OM DU VERKLIGEN ÄLSKAR HÄSTAR, SE HIT!
Jag inser att alla inte älskar det jag framför, men jag älskar hästen tillräckligt för att det är viktigare än att alla ska älska mig. Så min fråga är hur kunde det bli normalt att bettet skapar vassa kanter i munnen av sågande, ha snokrem så hästen inte kan öppna munnen när vi drar för hårt, gnaga med sporrar i hästens sidor så det blir märken, smörja såriga mungipor efter träning, fläta westernhästens svans så det gör ont om den piskar med den när man sätter sporrarna i sidan, dra hästen i munnen och kicka med benen om hästen inte går med huvudet i marken, galoppera in i en vägg för att lära den att stanna, hålla emot i hästens mun och driva med benen samtidigt i en timme per dag, rollkur, barrering mm. Så kära, kära hästvänner, hjälp mig att ge hästen sin värdighet och en gnutta frihet tillbaka! Låt hästen bli vår vän inte vår slav... Jag som skriver heter Maria Gramén och har bestämt mig för att inte längre hålla tyst om detta längre, hästen behöver oss som bryr sig!
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

:bow::bow::bow:
Håller med! De ger så mycket av sig själva, står ut med så mycket för vår skull, dags att ge tillbaka.
Vi måste bli lyhörda får vad våra hästar säger till oss. Lyssna...
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Preaching to the choir ;)

Vettigt folk skriver givetvis inte under på något av det som du radade upp, TS. Och de riktigt duktiga hästmänniskorna rider heller inte på det sätt du beskriver.

Ibland kan hästvärlden behöva en liten väckarklocka. Speciellt när sporten tar över för mycket och man glömmer hästen.
Varför gör vi detta? De flesta av oss umgås trots allt med dessa fantastiska djur för att de är just det: fantastiska. :)
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Där är vi nog inte helt överens om att de som klassas som duktiga i vår hästvärld inte gör så..., tyvärr måste jag säga. men det beror på hur du menar med duktiga, duktiga på hästpsykologi eller framgångsrika.
 
Senast ändrad:
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Nä för 17 rid inte din häst över huvudtaget om du älskar den, släpp den lös utan stängsel så den får leva vildhäst liv. Då kan man inte skada den på något vis eller kräva nått som kan kränka den. *ironi om ni inte visste det*
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Om du har sett sånt här tidigare och inte sagt ngt ... :crazy:
Inga jag känner sysslar med den här typen av hästhållning så jag behöver öht inte säga ifrån.
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

OM DU VERKLIGEN ÄLSKAR HÄSTAR, SE HIT!
Jag inser att alla inte älskar det jag framför, men jag älskar hästen tillräckligt för att det är viktigare än att alla ska älska mig. Så min fråga är hur kunde det bli normalt att bettet skapar vassa kanter i munnen av sågande, ha snokrem så hästen inte kan öppna munnen när vi drar för hårt, gnaga med sporrar i hästens sidor så det blir märken, smörja såriga mungipor efter träning, fläta westernhästens svans så det gör ont om den piskar med den när man sätter sporrarna i sidan, dra hästen i munnen och kicka med benen om hästen inte går med huvudet i marken, galoppera in i en vägg för att lära den att stanna, hålla emot i hästens mun och driva med benen samtidigt i en timme per dag, rollkur, barrering mm. Så kära, kära hästvänner, hjälp mig att ge hästen sin värdighet och en gnutta frihet tillbaka! Låt hästen bli vår vän inte vår slav... Jag som skriver heter Maria Gramén och har bestämt mig för att inte längre hålla tyst om detta längre, hästen behöver oss som bryr sig!

Såå sant!:bow::bow::bow:
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Jag är av exakt samma uppfattning som du. Jippi !!! jag är inte ensam om att tycka så här. Jag skulle aldrig sätta ett bett i munnen på min häst.
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Well. Folk som beter sig illa tycker ju inte att de gör det.

För att få mig att bli illamående räcker det med alla dem som är stenhårda i handen (Vilket de såklart inte håller med om Själva), använder handen för att få hästen att böja på nacken (Vilket de inte håller med om), sparkar hästarna i magen, gärna med sporrar, slår dem med spö eller bara bestraffar dem för att "den är dum".

För att inte tala om alla de som rider på knackiga hästar och bortförklarar det (läs idiotförklarar sig Själva).

Vi kommer aldrig bli av med dem.
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Jadu Maria, det har jag frågat mig så länge som jag umgåtts med djur öht. Jag har aldrig ägt ett spö, inte heller nåt träns och dom hästar som kommit till mig har mestadels varit av den ascociala, "farliga" typen som skadat människor. Jag har väl inte gjort något som är "normalt" i hästvärldens ögon, dvs. umgåtts med hästarna på lika villkor, busat med dom och haft kul tillsammans. Djur man skaffar sig ska ju vara en kompis och bästa vän och då gäller kärlek och tillit, inte tvångsmetoder.
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Personligen tar jag det i verkligheten med de som uppför sig illa mot djur.
De flesta har kanske gjort något litet fel av okunnighet. Ytterst få skadar sin häst med vilje och de personerna lär knappast bry sig om vad någon sitter och galer om på ett forum.
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Det exemplet TS ex. tog upp med att "galoppera in hästen i väggen för att få den att stanna",är ju kanske inte så de flesta brukar göra. Fast såklart händer det ju. Tycker dock "väggen" kan vara ett bättre alternativ om hästen verkligen inte vill stanna för andra förhållande hjälper. Vanligen stannar ju faktiskt hätsen när den ser en vägg, och då blir det ju mindre "dragandes" för ryttaren som verkligen inte får stopp på en häst... Har själv inte gjort det (om någon vill veta), men de jag har sett göra det har inte gjort det på något brutalt vis eller så. Precis som en volt mindskar farten så känns det som "väggen" kan sakta ner hästen naturligt.
Väldigt diffust förklarat, kanske uttrycker mig fel jämfört med var jag tycker. Men ni kanske förstår hur jag menar?

I övrigt är det viktigt att bry sig om hästen, vilket många glömmer bort. TS har helt rätt med budskapet.

arabia: Det där med att släppa ut hästen "fritt" fungerar ju inte riktigt i dagens samhälle. Gör du det kommer hästen antagligen riskera att bli påkörd, eller svälta på vintern. Kanske inte exakt så, men jag tror sålänge man uppfyller hästens behov så gott man kan så "räcker" det nog. Att ha stora hagar, kuperade med träd som skydd, ge dem bra mat och ompysslan tror jag vekrligen inte att de lider det minsta av, även om det fria ursprungliga livet är bättre för hästen som ras. Sen kan det vara svårt att ex. hitta de perfekta hagarna, menmen.

:)
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

En tam häst som sköts och rids på ett vettigt sätt har det bättre än en vild häst på många vis. Vilda djur lever inte i en idyll!

Att svälta på vintern är normalt för vilda djur, under hela året för gamla och/eller sjuka. Skadar de sig eller blir sjuka finns ingen hjälp, många ungar dör under sina första månader. Ston lever farligt i samband med dräktighet och fölning, hingstar har det tufft antingen de försöker skaffa en flock eller behålla den de har.
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Jag känner bara att vi kanske bara ska höja blicken, öppna hjärtat och fundera på om vi själva skulle vilja bli utsatta för dessa angrepp som hästen blir. Och lyckad det är man som hästmänniska om man vinner tävlingar. Vi höjer elitryttare till skyn som inte förmedlar annat än att hästar som inte duger, dem byter man ut. Snälla vakna, vaddå galoppera in i en emot en vägg?? Där kunskapen tar slut, så tar våldet vid. Och kunskap det har jag och känslan för hästar och det finns en annan väg det vet jag! Det är dags att hästen får sin förtjänta förståelse och respekt som individ. Dem är fantastiska och går med på så mycket för oss, det är dags att dem får upprättelse för allt dumt vi gör och kallar det fritidsintresse. Vad är det för fritidsintresse och behandla ett djur så??? Öppna ögonen, empati(förmågan att sätta sig in i hur någon annan känner sig) och vakna. Tänk om folk hade behandlat sina hundar så,, hade aldrig varit ok, hur kan detta vara ok med hästar, det bara gnager i mig!! Alla har vi gjort misstag och kanske trott att det varit ok för att någon annan sagt det, men den inre rösten har ändå någonstans sagt att det känns fel. Hästen får inte tycka eller känna någonting då är den dum, den ska bara gå med på att bli psykiskt och fysiskt misshandlad. Tro inte att jag menar alla, ni som känner er träffade kan ta åt sig, resten kommer inte att behöva göra det. Ni med rent mjöl i påsen som har häst för att ni älskar hästen inte prestationen, kan sova gott. men ni andra VAKNA! Våga titta i hästens ögon, på uttryck och läs in hur den mår EGENTLIGEN. NH, frihetsdressyr, freestyle riding är inga undantag, många gör häftiga saker men glöm inte att titta på hästens uttryck även där. Hur ser den ut i ögonen, har den öronen bakåt hela tiden och viftar den på svansen och är spänd? Den kanske inte är fysiskt trängd av bett och tyglar, men mentalt trängd däremot.
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Våga titta i hästens ögon, på uttryck och läs in hur den mår EGENTLIGEN. NH, frihetsdressyr, freestyle riding är inga undantag, många gör häftiga saker men glöm inte att titta på hästens uttryck även där. Hur ser den ut i ögonen, har den öronen bakåt hela tiden och viftar den på svansen och är spänd? Den kanske inte är fysiskt trängd av bett och tyglar, men mentalt trängd däremot.
Hästens minspel kan betyda två saker, antingen dom du just räknat upp eller också ingår dom i konceptet fast hästen verkligen gillar det den just gör. Jag har ju haft en häst som kunde se ut som "jag ska döda dig, och jag gör det nu", för att sen flyga på mig, det ingick liksom i konceptet. Den hästen var en äkta retsticka och älskade att retas med mig för att få fart på mig och få mig att retas tillbaks. Hon var inte bara verbal, hon var i högsta grad fysisk också och ett och annat "bett" delade hon gärna ut, men bara på skoj och bara för att liksom, inget illa ment utan just bara bus, och minst ett busanfall per dag krävde hon annars blev hon ledsen. Flyga på bakifrån och ge ett "bett" i arslet var vardagsmat, eller ge en liten försiktig kospark på samma ställe för att mucka lite. Aldrig elak på riktigt, alltid full i bus, alltid med på alla upptåg och alltid lätt att ha att göra med. Älskade alla, både djur och människor och var lika älskad tillbaks.

Jag nämnde väl att hon var handmatad dagligen och fick både kvällskram och morgonkram?
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Det exemplet TS ex. tog upp med att "galoppera in hästen i väggen för att få den att stanna",är ju kanske inte så de flesta brukar göra. Fast såklart händer det ju. Tycker dock "väggen" kan vara ett bättre alternativ om hästen verkligen inte vill stanna för andra förhållande hjälper. Vanligen stannar ju faktiskt hätsen när den ser en vägg,
:)
Alternativet kan ju vara att hästen slänger av ryttaren och drar ut på stora vägen! Då är väggen väl ett humant sätt både för hästen och ryttaren att stanna om inget annat går. Och när väl hästen stannat så är det mycket beröm och klappeliklapp och har man stannat på det viset några gånger brukar poletten trilla ner på hästen och det är lättare att stanna på ett vanligt sätt.
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Håller med , det där med "snokrem" har jag funderat mycket på. Det känns som att den nästan är obligatorisk i dressyr och hoppning. Varför då ? Vissa kanske behöver den för att slippa att tungan hamnar fel men de flesta hästar borde väll kunna gå utan ? De senaste hästarna har jag ridit utan både nosgrimma och snokrem och det känns super. Jag vet att de kan öppna munnen om de vill (det finns ju inte direkt massor av plats till ett bett i hästens mun).
Tycker att dessa remmar skulle ifrågasättas mer så de inte fortsätter att vara givna att använda.
Hästarna måste ju kunna lägga om bettet i munnen och grimasera om det känns obehagligt. Annars vet man ju inte om hästen trivs med bettet?!
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Jag har dessvärre för ont om tid för att lägga min energi just här, men jag kommer att höras och synas i ämnet på flera olika håll ;-)! Hej så länge
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Tänkte bara inflika att just "fencing" är ett träningssätt för reininghästar och som tyvärr utövas av många i den grenen. Nya regler gör dock gällande att man inte får fenca närmare väggen en ett visst mått (vilket jag glömt). Det är alltså vanligare än man tror...
 
Sv: Om du verkligen älskar hästar, se hit!

Jag håller med dig till 100 %.
Tyvärr vet inte många som utbildar och tränar hästar hur de skall gå tillväga utan hjälpmedel, Såsom starkare bett, hjälptyglar remmar och annan "skit".
De som kan hästar har en annan känsla att läsa av hästen.
Vi som håller på med hästar bör visa mer tacksamhet att de överhuvudtaget vill vara med oss!
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp