Om din hund fick bestämma för en dag.

Blandrastik

Trådstartare
Inspirerad av Ursula W i ”Hundsport” skulle jag vilja höra hur en dag skulle se ut om din hund fick bestämma. Chivas skulle se ut nånting sånt här:
-Stiga upp tidigare än vad matte tycker är nödvändigt, gå långpromenad med minst två viltspårsupptag. Kopplet är kvar hemma. Avsluta med att nästan få tag i grannens katt. (Skulle han få tag i den vet han inte vad ha ska göra med den). Frukost bestående av skinka och leverpastej, serveras två gånger då matte är glömsk. Vila en stund i mattes säng, utan att behöva torka några tassar.
Gå ut och rulla sig i nånting som dog för väldigt länge sedan, tillbaka till sängen.
Leka med en polare, sno alla hans bollar och få behålla dem.
En gång för alla spöa upp den gamla spannieln på klubben och bjuda hem alla löptikar.
Dubbel middag bestående av söndagssteken matte tappar på golvet.
Middagslur i soffan, sen ligga kvar där och gnaga köttben.
Avsluta med kvällsrunda och bajsa på grannens tomt.

Sv: Om din hund fick bestämma för en dag.

Ungefär som din. Upp i ottan, ute hela dagen. Bollen är det bästa som finns och används mycket sällan i annat än träningssyfte men att kasta den en halv dag skulle hon nog uppskatta. Att följa med ut på en ordentlig ridtur och ta en galopptävling med hästen är också ett alternativ som kanske matte skulle uppskatta lite mer.
Simtur i sjön på landet där man också kan passa på att fiska yngel (men det bör vara något varmare) annars går det bra att hoppa och rulla sig i snön 1000 gånger. Spöa någon, helst den gula grannhunden men det finns gott om andra alternativ. Precis som din så skulle en kattjakt vara helt på sin plats. Så länge den springer vill säga, stannar kattskrället blir det ju jätteläskigt. Valla får är ju oslagbart eller jaga råttor!
Kärleksmässigt så går alla dansk svenska gårdshundar av manligt kön utmärkt. Hon har annars tre pojkvänner här omkring som är uppskattade och som hon gärna skulle ta sig en svängom med.

Fick hon välja en meny så skulle det bli någon gammal död fågel eller liknande, människobajs är också läckert:d, lite stillastående fint lagrat vatten i någon grumlig vattenpöl att dricka på det så är saken biff...

Ruben den lata stekaena skulle ligga kvar i sängen fram till tolv minst. Sen ut i trädgården för en snabb kiss, in igen och äta en stadig brunch. Falukorv, husses egengjorda köttbullar och äggröra :d
Är det bra väder, dvs inte för varmt, inte för kallt, inte för mulet, inte för soligt och inte blött kan han tänka sig gå en sväng i skogen, utan koppel och avsluta med en timme vid sjön för att apportera kottar som matte eller husse ska kasta ut på lagom grunt vatten.
Hem och lägga sig på rygg i soffan mellan matte och husse och bli kliad på magen och samtidigt bli matad med kex, viktigt att det är de gröna kexen.
Kvällsmat, gärna samma som frukost, ut o kissa igen i trädgården och sen gå o lägga sig i sängen i sängen för att sova vid åtta på kvällen.
Någon gång under dagen kan han jaga Ture och knycka hans leksaker.....

Inspirerad av Ursula W i ”Hundsport” skulle jag vilja höra hur en dag skulle se ut om din hund fick bestämma.

Frågade min unghund och såhär blev svaret:
"Vi vaknade inte allt för tidigt. Matte öppnade ytterdörren, och jag trängde mig ut i dörrspringan utan att vänta på "varsågod". Jag rusade ut, bara för att upptäcka att det fanns en hare bland äppelträden. Jag jagade den över isen och över fälten. Matte stod inte kvar och skrek argt utan sprang med nästan lika fort. Vi tävlade om att hinna först men det var jag som fick tag i den! Jag vet inte om jag hade lust att äta den egentligen men vi lekte med den en bra stund. Sen gick vi in och åt frukost - köttfärs, rått ägg och ett rejält märgben med all märgen kvar. Det tog sin lilla tid att gnaga i sig. Blev lite dålig i magen men det gjorde inget. Matte torkar så gärna.

Sov en stund, sen tog vi bilen och åkte på utflykt. Det fanns gott om hundar där, men vår flock tre man stark gav dem alla en omgång. Pinkade på deras bil. Fick sätta på tiken. Matte var nöjd och jag fick baconost på tub och en massa korv. När vi kom hem fick jag komma upp i soffan och matte kelade med mig hur länge som helst utan att Z kom och störde. Edit: glömde berätta om den ruttna fisken som jag hittade och rullade mig i, soffan luktar jättegott nu.

Vi gick ut och jag fick tränga mig ut igen för att inte förlora någon tid och gissa vem som var ute - den där förbaskade sheltien som hälsar på hos grannen ibland. Den här gången var alla helt överens - vi gav dem storstryk, honom och hans matte, skulle inte tro att de dyker upp här igen! Andre grannens katt jagade vi upp i ett träd och sen höll vi på ett bra tag med att reta den. Kul :) Matte hade gömt köttbullar i ett träd och det var kul att leta upp dem må ni tro men man kan ju inte leva bara på köttbullar. Man måste ju ha ägg, entrecote och ben också. Och efter maten gick husse och la sig på hundfilten och jag fick sova med matte i stora sängen. En fin dag. "

Senast ändrad:

Lagotton
Sovmorgon, mat. Ut i skogen, eller på fältet för all del. Leta harspår. Förhoppningsvis hitta en hare att jaga. Hem för vila och mat och mys.
Sen ut igen för att leta mer harspår.
Gärna gå ett viltspår också, med eller utan sele (dvs helt fritt eller att matte bestämt).
Mat, sova. Leka med brorsan och träna och få godis som belöning.

Labradoren
Upp, leka. Mat. Ut och busa i skogen. Träna, leka, busa med grannens hund, brottas med syrran. Jaga katten. Mer mat. Mer lek. Och så somna helt slut i sängen på kvällen.

Flatten skulle absolut önska något sånt här:
Upp tidigt för mat - en rejäl köttbit - ut en snabbis för att sen gå in och sova jämte matte i sängen i typ två minuter. Därefter snabbt iväg till mina föräldrars bondgård där man får härja fritt, exv. tugga ben, springa hur och vart man vill, mysa med kossor/andra hundar/katter, leka med mina föräldrar, äta en massa skit osv. Sen en tur till sjön där matte kastar tennisbollar långt ut som man får hämta. Gärna ett spår med mat som belöning, helst utan matte hängandes i någon fjantig spårlina efter... När vi grillat korv, badat lite till och allt sånt där så vill han nog helst åka hem för att äta mycket mat och slappa lite i trädgården för att avsluta det hela sovandes på sin bädd. (Finns det ork kvar så är inte ett märgben helt fel!)

Mallens dag är inte lika specifierad...
Typ upp tidigt, äta mat, åka till skogen för att träna. Träna, träna, träna, träna, träna lite till osv. Helst spår, sök och uppletande om vartannat utan en massa paus (gärna till det blir mörkt...). Hem för att äta middag och sen sova i sin bädd med sin filt hela natten och sen börjar det om.

Basseten är lite lugnare...
Sova länge, stretcha och sträcka på sig flertalet gånger, gå ner för trappen och sen lägga sig för att vila en stund till. När man sovit klart så äter man lite köttbullar innan man åker till skogen och jagar ett par timmar. När benen är trötta så vill han helst åka hem och sova resten av dagen i soffan, utan en massa tjat. Kanske möjligtvis äta lite köttbullar... Avslutningsvis så spana lite i fönstrena ifall det dyker upp rådjur/älg/hare/räv i trädgården. Nattsömnen är bäst i sängen ;)

Om min hund hade fått bestämma så skulle han nog börja dagen med att vakna i sängen mellan husse och matte. Sedan ut och springa fort fort bakom stallet. Gärna att någon av stallkatterna kom ut så att han fick jaga den utan att matte skriker. Sedan in och lägga sig i sängen mellan matte och husse som klappar hela tiden utan att han knorrande behöver be om det. Husse skulle ju givetvis vara hemma ifrån jobbet den dagen och husse skulle bära runt honom så länge han ville.
Sedan skulle J komma för hon klappar så gott och hon skulle också bära omkring på honom en lång stund.
C skulle komma hem och lägga sig på golvet och gosa och han skulle slicka henne lite i öronen.
Sedan ut till stallet igen och få sprida en torvbal eller två. Det är såååå roligt att få attackera torven så att det yr. Hugga, gräva och bita i den så att han har torv överallt för att sedan gå in och lägga sig i sängen mellan matte och husse som klappar tills han somnar av ren utmattning.
Givetvis får man en massa godis hela tiden. Lite ben och annat gott kan också slinka ner.

Kl

Sova till nio.
Kasta pinne inne. Kasta pinne ute. Kasta pinne i vattnet. Kasta pinne med Alla vi möter.
Söka köttbullar. Bli kliad på magen(med pinne)

Hm...

Vakna. Bli serverad en hel kyckling och få äta upp hela. Ut och kissa lite snabbt och sedan sova någon timme till för att smälta maten.

Ut på långpromenad, utan koppel, springa runt i skog med någon snäll och rolig saluki och så ska det dyka upp lite vilt som de absolut får jaga precis hur mycket som helst.

Hem igen, äta upp allt de fångat under promenaden. Sova i sängen för att smälta maten.

Vakna på kvällen, kissa lite, äta lite mer mat om man orkar, bli kliad på magen och få sova i trasslig hög med mig eller annan rolig människa.

Så ja, ungefär så som våra dagar faktiskt ser ut, med undantag för att hon absolut inte får jaga något då och att hon inte får obegränsad mängd mat :p

Vakna av att mattes väckarklocka ringer, hångla djupa tungkyssar med matte och nafsa henne i öronen utan att hon säger emot. Sen ligga på rygg och få kli på magen en timme eller så.
Äta frukost, mycket! Ut i snön och leka med en staffekompis. In och äta frukost igen, mycket. Ligga en stund i sängen igen och tungkyssas och bli kliad på magen.
Ut och leka igen. Det ligger perfekta isklumpar överallt och matte låter mig jaga, gräva i och tugga på varenda en! Matte har dessutom köttbullar i fickan och jag får en köttbulle varje gång jag tittar på henne.
In, käka lite lunch, ligga på sängen och hångla och bli kliad på magen. Få obegränsat med lillmattes mjukisdjur att slakta och slita luddet ur utan att matte blir irriterad när hon städar. Och några barbiedockor.
Åka på agilitytävling och visa alla hur snabb jag är och att jag kan hela banan själv. Behöver inte ens göra om slalomet när det går för fort och jag skippar varannan pinne. Får hoppa vippan från högsta läget. Och sen ändå få massa kattmat för att jag är så duktig.
Hem, äta lite middag, hångla på sängen och bli kliad på magen. Fisa hur mycket jag vill utan att någon rynkar på näsan. Äta ben i mattes och husses säng. Sova. Slippa kvällskissen och istället bli kliad på magen.

Om den store fick bestämma skulle vi ta en lång sovmorgon. Äta frukost, gå ut och kissa lite snabbtoch sen skulle vi ligga i soffan och han skulle bli kliad konstant hela dagen. Då skulle han vara salig.
Om den lille skulle bestämma skulle vi nog gå upp i vanlig tid och äta och gå ut. Vi skulle förmodligen vara ute i stort sett hela dagen så han fick springa i massor och leka med bollar. Möjligtvis gå in en stud för lite vila, men det är inte säkert.

Grimas "få bestämma själv dag" startar ungefär 05:00 efter en kort men djup natts sömn med att serveras en riktigt enorm frukost bestående av alla möjliga delikatesser. Stekt kyckling, korvar, stekar i flottig sky garnerat med pannkakor. Efter det går det bra att springa ut för att göra 1:an och 2:an och sedan in igen och vila lite till för att smälta maten. En stund senare är det dags för en evighetspromenad där hon får slita sönder så många pinnar och stockar som bara hinns med, samt att få dundra fram mellan stigarna, kommer vi ut på en allmän väg skulle det vara jättekul att få jaga en bil, eller varför inte ett TÅG om vi befinner oss i närheten av någon räls? Ja, sistnämnda vore lycka. Under promenad görs pauser där hästbajs äts i sådana mängder att hon spyr lite, för att sedan nöjt drundra vidare.

Om vi mot förmodan någonsin kommer tillbaka hem (Jo, det gör vi vid middagsdags) äts ytterligare en måltid med diverse delikatesser. Därefter vill hon gärna att matte ska ägna henne tusen procent uppmärksamhet med småpill och pussar i ansiktet tills hon somnar. Då och då vaknar hon till, enbart för att få smaka på någon god glass.

När vilan är över vill hon ut på ännu en promenad, denna gången med husse så att hon får skälla på alla dumma hundar som befinner sig på hennes revir, det skulle dessutom vara himla roligt att få jaga en katt (fast hon hade inte haft en aning om vad hon skulle göra om katten slutade att springa). Ut ur en buske kommer en figurant, oj vad kul. Den vill hon bita och svina sig med helt utan mattes idiotiska lydnad.

Trött och nöjd kommer Grima in igen och äter en andra middag och går sedan och lägger sig och sover sött!

Haha :D
Vi skulle nog påbörja dagen sådär en eller ett par timmar tidigare än jag egentligen vill. Lägga oss på golvet i sovrummet och bli kliad på magen i minst en halvtimme. Upp och direkt ut på promenad (utan att matte slösar tid på att klä på sig!) ungefär en timme. Träffa den söta beagle-tjejen och lukta lite på henne och leka lite, och stänga av öronen för människorna :angel: Hejdå till henne och gå vidare, gärna träffa setterkillen som bor i närheten och leka med honom också. Sen hem och käka frukost som helst är ostmackor, banan och pannkakor.
Efter frukosten direkt ut på tomten och leka. Helst ska en skolklass gå förbi precis så man kan prata med alla gulliga människovalpar. Gärna får också alla hundar i grannskapet gå förbi så man kan prata lite över staketet och bjuda in de trevliga på en lekstund :)
Sen hoppa in i bilen och åka iväg till skogen, på vägen dit plocka upp bästisen också. Leka och utforska skogen med bästisen ett par timmar, hitta ett rådjursben i skogen och tugga lite på det, hitta en gyttjepöl och bada i den.
Sedan kan det vara skönt att åka hem och vila lite, antingen ute på altanen eller i mattes säng. Efter någon timmes vila sitter det fint med en liten måltid bestående av köttfärs, sallad, chips och glass. Sen är det dags för aktivering igen, kanske kan man gå lite blodspår och hitta borttappade leksaker som man får behålla. Efter ett par timmars hårt arbete bär det åter av hemåt där ytterligare en viloperiod (i mattes säng) väntar. Vakna, käka middag (typ julbord helst) och sedan ut på kvällspromenaden på typ en timme då man igen träffar söta beagle-tjejen och roliga setterkillen.
Hem igen, lägga sig i soffan och pussas och kramas med matte några timmar tills man går och lägger sig :love:

Islänningen hade varit glad om vi hade dumpat dvärgpudlarna i soptunnan så han slapp dem.:devil:

Dvärgpudlarna hade uppskattat om jag dumpat trimbordet och alla borst- och trimgrejor! Dessutom borde vi sluta med att tänka på deras ömtåliga magar och låtit dem äta vad de ville!

Alla tre önskar alla dörrar och grindar öppna så de kan ta en runda i skogen/på campingplatsen, beroende på var vi är. precis när de vill.

Naturligtvis skulle de få följa med överallt, matte och husse skulle inte få köra iväg någonstans utan dem.

Matte och husse borde fatta att katter är kampleksaker för dvärgpudlar och låta dem slita och dra dem i pälsarna så mycket de vill. Katterna borde inte vara så taskiga att de hoppar upp där man inte kan nå dem, heller.

Minsta dvärgpudeln vill få tvätta matte i ansiktet, inklusive tungkyssar, så mycket han vill.

Det mesta skulle nog mina hundar skriva under på, men några egna specifika önskemål har de

DSGn skulle vilja ligga kvar i sängen, under täcket tillsammans med valfri människa som håller om honom, tills HAN tycker att det är dags att gå upp.

Stever/drövarens högsta önskan är att jag tar med honom varje gång jag lämnar huset om det så är för att hämta post eller slänga sopor. Skulle jag glömma det duger det med att jag också glömmer att låsa dörren så att han kan komma galopperande när jag varit borta (i hans ögon) för länge - "Heeeej matte, här är jag äntligen, du glömde mig :love: !"

Sedan skulle båda vilja att jag glömmer påminna småmattarna om att duka ut efter sig, det är så fantastiskt gott med kallt te :d .

Vara ute vid sommarstugan.

Min mamma släpper ut dem vid 8 sen står dörren öppen (varm sommar såklart) ut o knöka sen in i sängen hos mig igen. Sen vid 10 promenad, vara lös hela tiden. Sen leka med bollen "hemma" o kasta den i sjön hela tiden (detta gör hon själv genom att rulla den ner för en backe, ner på bryggan, i sjön :D )
Sen få mat och grisöron. Döda någon orm skulle vara en höjdpunkt på dagen!
Sova i sängen på natten

Liknande trådar

M
Däggdjur 09.00 Vaknar av ilskna stamp av löwenfröken som vill ha sin frukost,nu,på en gång.Stiger upp akompanjerad av stor schäferkorsnings...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Magdaaa
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 017
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit