Benvetare!
Vilket kul ord
"Vad jobbar du med?"
"Jag är benvetare "
Bästa yrket ever
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Benvetare!
Vilket kul ord
"Vad jobbar du med?"
"Jag är benvetare "
Bästa yrket ever
" Lite ortoped-ish men mer som en benvetare egentligen. "Bästa yrket ever
osteolog" Lite ortoped-ish men mer som en benvetare egentligen. "
Slår vad om att en massa människor skulle nicka imponerat!
Osteopat.osteolog
Nej, det är woowoo.Osteopat.
Att benen är smalare och tunnare hos en mindre hund begriper jag ju, men jag tror inte att de är "svagare" på små hundar än de är på större. De är bara mindre. Klart att de bryts lättare då. Särskilt om de dessutom är långa som hos italienarna.
Spekulerar mest lite allmänt, jag är absolut ingen veterinär eller benvetare. Tycker bara det är lite självklart att en pyttehund tål mindre stryk än en stor, det innebär inte att de lider av någon slags benskörhet eller avlas tokigt. Ibland är de helt enkelt små bara.
Fast att en vuxen liten hund bryter benen för att den hoppar ner från soffan låter inte sunt, andra små hundar som t ex tax klarar ju det galant.Helt korrekt! Som en veterinär sa till mig: om du sätter upp en schäfervalp eller labrador eller liknande högst upp på en bokhylla och låter den hoppa ned på ett halt golv så bryter den sannolikt benet också. Men skillnaden är att de inte kommer upp på bokhyllan. En liten "hund-katt-apa" som tex italienaren tar sig fram och upp överallt, och därför kommer den upp på höga höjder (i förhållande till sin storlek) och då kan olyckan vara ett faktum.
Fast de av den rasen med päls ser inte så dumma ut jag skulle inte ha emot att ha en sådan hund som nedan.
Ja tydligen , men efter amputationen så sprang den omkring som om inget hänt. Tror att den var tänkt att ha i avel men blev nog inget av det.Har de så skört skelett?
Fast att en vuxen liten hund bryter benen för att den hoppar ner från soffan låter inte sunt, andra små hundar som t ex tax klarar ju det galant.
Fast att en vuxen liten hund bryter benen för att den hoppar ner från soffan låter inte sunt, andra små hundar som t ex tax klarar ju det galant.
Tax är lägre så relativt sett till storleken är det högre för en tax att hoppa ner från en soffa än en italienare, men nu var det sköra ben och små hundar det gäller, inte italienare specifikt. Jag har t ex aldrig hört om en dvärg- eller mellanpudel som bryter benen av att hoppa ner från en soffa.Jag kan bara svara för Italienare och de benbrott som rasen drabbas av är främst på hundar under 1 års ålder, dvs växande individer - INTE vuxna djur.
Man kan knappast jämföra taxens korta grova ben med italienarens långa smala. Prova att bryta av en kort grov kvist jämfört med en lång smal... Vilket är lättast?
Fast de av den rasen med päls ser inte så dumma ut jag skulle inte ha emot att ha en sådan hund som nedan.
Detta blir kanske OT men hur är den? Jag är nyfikenFaktum är att jag har en bekant med pälsad. En svart. Den ser ut som en normal hund
Jag har en naken, han ser också väldigt normal ut.Faktum är att jag har en bekant med pälsad. En svart. Den ser ut som en normal hund
Detta blir kanske OT men hur är den? Jag är nyfiken