Om det inte tar sig...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FairLady
  • Startdatum Startdatum
Sv: Om det inte tar sig...

Jag har haft lite olika alternativ på vilken jag skulle ta isf.
Casa Grande, Spender S, Tornesch och kanske Emmerton (hans sista säsong i Sverige i år ju).
Men jag provar iaf en brunst till om det inte skulle tagit sig nu...

Jag använder Nöbbele Lunnagård, Sandström. Du med??

En hingst kan ha tillfälliga svackor i spemakvaliten under säsongen
av olika anledningar...

Helen

Teorin att du skulle bli tilldelad en sämre dos än de andra fått håller inte.
Däremot som jag skrev tidigare, så kanske inte din seminstation kollade motiliteten vid rätt tillfälle.
Jag lägger alltid en droppe i mikroskopet, gör en första bedömning, ofta sover många spermier DJUPT då. Kanska bara 10 % viftar på rumpan.
När jag seminerat och kollar igen, på samma droppe, så har de piggnat till och far runt som yra höns. Motiliteten är då runt 50-70 %.

Är inte så insatt och kommer inte att diskutera detta mer.
Som jag skrivit är detta vad jag har hört men att jga valde att prova honom ändå iom att han hade bra dräktighets% förra året.

Nämen, förlåt att jag försöker hjälpa till och lära ut hur detta funkar då. :crazy:

Det jag menar är (nu diskuterar jag igen....) att jag inte själv kan allt detta, "min" första betäckning. Jag känner att jag kan lite på stationen av olika anledningar och det är vad jag hört därifrån ang. kvaliteten. Sen om kvaliteten är dålig alltid eller i omgångar eller hur det nu funkar, det vet jag inte men denna gången var den tydligen det iaf...

Det var inte riktat mot dig egentligen men jag blir trött på folk som skriver ex. "så var det inte för mig", "tänk på att det är 2 hästar, skyll inte bara på den ena" o.s.v. Tycker att folk kan vara trångsynta ibland och därför rann bägaren över ju vid ditt inlägg...

Btw, jättesnällt att du försöker förklara för jag vill verkligen lära mig mer!!

*lånar knapp*

Nämnda hingst hade otroligt bra kvalitet förra året, men även åren innan det i Tyskland. Dräktighetsprocenten var hög förra året, och ska bli spännande att se statistiken för levande föl också. (Har ett visst specialintresse i FF eftersom mitt sto betäcktes med honom förra året, och det var första gången för henne, jag ville vara säker på jag gav henne bra förutsättningar.)

Seminerar för övrigt med honom idag igen :love: så han har mina varmaste rekommendationer. Fölen som jag sett live efter honom (4 st) har varit jättefina, även alla dem jag sett endast på bild (åtskilliga fler, bl.a några "Buke-fölisar").

Det var mina 5 pence.. :D

Är det ditt sto född -82 som du ska betäcka, har hon haft föl förut och var det länge sedan i såfall?? Tog hon sig lätt då?

OK, svarar mig själv, var nog inte så tydlig i mitt inlägg...

Jag menade att även om For Feeling generellt ansågs ha något av den bästa kvaliteten av alla hingstarna i Sverige förra året(!!), så kan du säkert ha haft "otur" eller så med just ditt skick, men det betyder inte att FF har dålig sperma generellt, för det finns det bevis för att han inte har.

Jag tycker därför att du lugnt kan vänta ut ultraljudet av ditt sto, och om hon inte är dräktig, så försök du med samma hingst igen, du behöver inte oroa dig över kvaliteten i varje fall ;)

Nej, det är inte mitt gamla sto, född -83, som är aktuellt. Hon har annars haft 4 föl, varav det sista föddes -95.

Stoet som förhoppningsvis blir dräktigt nu är 14, född -91, hon har aldrig haft föl tidigare.

Ja, jag får vänta tills imon och UL...*nervös*

Så FF hade så bra kvalitet förra året. Tyckte inte själv att det klaffade med hans höga dräktighets%....men, men. Hoppas på att det går vägen iaf, vare sig kvaliteten är bra eller dålig...

Förstår om du gillar FF om du väljer honom igen. Har du lagt ut bilder här på din fölis?

Det finns väldigt specifika regler för att få skicka spermier, man måste ha en relativt hög koncentration minst på skick ska det vara 1000 milj spermier/ml motaliteten av dessa får inte understiga 50%.
M.a.o hälften måste leva när man skickar dem.

Om man inseminerar med AI räcker det med 500 milj/ml i varje dos för att man ska vara säker på att stoet ska kunna bli dräktig.

Kommer skicket från Flyinge tror jag nog att dessa regler följs, alla Hbl hingstar får väl om jag vet rätt lämna sperma prov. Det behöver därimot inte ponny hingstar vilket är konstigt.

Men som det är sagt måste seminören kolla spermierna vid ankomst och faxa tillbaka svaret till hingststationen.

Alla hingstar kan ha dåliga dagar..... också

Scilla skrev:
Jag vet inte hur Flyinge gör men på seriösa hingsstationer bedömmer man simmarna i microskop innan man seminerar. Och självklart kan en hingst ha bättre och sämre simmare har man otur så får man ett skick där de ej är några elitsimmare.
Det som är problemet med seminering vs naturlig betäckning är ju att du aldrig får en hel dos simmare den är ju uppdelad medans på naturlig så får man hela paketet av både bra och sämre simmare.

Sen är väl en sån hingst som FF väldigt efterfrågad - många ston vilket medför att sperman kan spädas väldigt mkt. Och det HAR påverkan - iaf enligt alla de veterinärer jag diskuterat med.

Nej jag använder mig av Hästak och har gjort det tidigare också så jag är nöjd med dem.

Kommer f.ö. själv från Växjö men bor utanför Karlskrona numera.

Tycker det är jättesvårt med att ha reserv hingstar och velar hit och dit med mina reserver och ingen känns så självklar.

Tyvärr kan jag inte se bilderna...
Verkligen tråkigt det som hände.
Håller tummarna för att det ska gå vägen denna gången!!

Visst är det svårt med reservhingstar. Man har ju ntligen kunnat bestämma sig för en, vilket inte alltid är så lätt. :D

Jag hade tänkt använda Hästak först men eftesom stoet inte åkt mycket släp innan vi köpte henne förra året och hon fortfarande bråkar lite under lasningen ville jag ha så kort bit som möjligt till stationen. Har 1,5 mil nu så skulle det vara att man inte får in henne i släpet finns det andra alternativ för att ta sig dit... :idea:
Dessutom känner jag en nära vän till Thomas och Helene så det föll sig ganska naturligt att använda dem.

Vart bor du nu? Utanför Karlskrona men vart? Är uppväxt där nere i princip, min mormor och morfar hade stuga där under nästan 20 år.

men sperman kan inte spädas mer än att dosen ska innehålla 1000 milj spermer/ml man kan inte späda så det blir mindre än 1000 för skick och 500 för hemma seminering.

Utomland har man inte dessa regler som vi har i sverige så där kan man få väldigt utspädda doser som innehåller färre än 1000/ resp500 miljoner.

Man kan inte ha sin hingsts på semin och späda så det blir endast 300 milj spermier kvar.....

Nej, jag vet det. Men samtidigt har man ju hört storys om vissa hingstägare vars hingstar har extremt mkt ston, och som spätt sin sperma alldeles för mkt. Hur mycket sanning det ligger i det vill jag inte spekulera i, men helt taget ur luften tror jag kanske inte att det är.

Semin stationen ska kontrollera vad som kommer fram och faxa tillbaka uppgifterna.
På ponny sidan finns det hingstar som inte skulle stå på semin inte ens AI då deras kvalite och ojämna släpp kostar sto ägarna mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 438
Senast: token
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: kopparberg
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 927
Senast: JSH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025