Om det inte tar sig...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FairLady
  • Startdatum Startdatum
Sv: Om det inte tar sig...

När man packar upp ett skick så bedömmer man mycket riktigt motiliteten på spermierna.
Oftast så ligger det 10-20 (och mer ändå) procentenheter lägre än vad det var när det packades. Dvs en del dör på vägen...
Däremot ska man ha klart för sig att det skiljer väldigt från hingst till hingst hur fort spermierna vaknar upp, i takt med högre temperatur.
Sperman ligger på runt 5 grader i lådan, hos vissa hingstar är det full rulle direkt man lagt en droppe i mikroskopet, medan andra först vaknar till efter 5-10 minuter i värmen. (Precis som med oss färdiga människor. ;) )
Därför ska man vara försiktig med att dömma ut vissa hingstars fruktsamhet bara genom denna titt.
Först när man ser dräktighetsprocenten på skicken är man säker.

Detta står på Flyinges sida
Veterinäravgift (seminavgift)
Nedan angivna seminavgifter gäller på Flyinges hästklinik. Kontrollera med din station om nedanstående avgifter gäller och om de inkluderar samma veterinära tjänster.
Färsk och transporterad sperma:
1.600 kr (2.000 kr inkl. moms)
Fryst sperma: 4.440 kr (5.550 kr inkl. moms).
I avgiften ingår reguljära gynekologiska undersökningar och insemineringar av stoet under max tre brunster samt två dräktighetsundersökningar med ultraljud.
Seminavgiften utgör ersättning till veterinären, varför byte av station under betäckningssäsongen kan innebära att ny seminavgift måste erläggas.
OBS! Seminavgiften uttages även om stoet inte blir dräktigt.

Tyvärr så var det ju den omnämde hingstens första säsong förra året så jag tror inte det finns några siffror (eller det borde ju finnas dräktigheteprocent iofs) på levade föl vilket är det som brukar räknas.

Scilla skrev:
Ja tre försök på tre brunster sas sedan kan du ta hur många skick som helst på varje brunst om du har ett sto som tar tid på sig att släppa ägget. Mitt sto stod på denna station förra förra året och blev dräktig direkt och de är mycket seriösa så jag tänker inte byta.

Det är väl iofs bra att du är nöjd med den stationen och dom reglerna och tillkomande kostanderna, men jag skulle personligen byta station om min hingsthållare kom med dom förslagen

Som jag skrev längre upp: enligt stationen var det ingen bra kvalitet.

Det är STATIONENS regler, det har olika hingsthållare olika, min har "hur många försök som helst tom ett visst datum" och Flyinge skickar sperna hela tiden inte bara tre brunster.

Näe jag menade inte att dömma ut men det jag menade var att skicken kan vara olika och när man betalar för något som seminören bedömmer som dåliga simmare så tycker inte jag att man ska betala för det.

FF hade runt 80% på skick förra året, vilket är bra.

Eller så KAN det vara en dålig insiminatör, den del stationer är fakiskt bättre/sämre än andra.

Nej, jag har förstått det.. :D

Hoppas det går bra i år iaf!
Ska, om det behövs, prova på en brunst till eftersom han hade bra dräktighets% förra året, trots att jag hörde då också att kvaliteten inte vart så bra...

Jag fattar inte..

För så här står det ordagrant på deras sida...

Veterinäravgift (seminavgift)
Nedan angivna seminavgifter gäller på Flyinges hästklinik
I avgiften ingår reguljära gynekologiska undersökningar och insemineringar av stoet under max tre brunster

Visst är det så!

Dock har jag fullt förtroende för stationen jag har använt.

Vi får se på torsdag om det tagit sig eller inte :bump:

Glömde..
Självklart kan de skicka under hela säsongen men då får du betala en ny seminavgift.

Jag hade provat en brunst (kommer själv göra så om det ej tar sig nu) till och anser seminstationen att det är dåliga simmare då med så hade jag bytat sen om du har någon annan kandidat (kan ju vara svårt att tänka om när man bestämt sig) Håller i alla fall tummarna för er på Torsdag ;)

Tack, tack!!

Återkommer till dig när vi vart där!!

Jag håller också tummarna att hon tar sig...

Helen

Vilka andra hingstar funderar du på om det inte tar sig?

Börjar misstänka att vi använder samma station eftersom vi inte bor så långt ifrån varandra. Om du nu använder dig av en i närheten av dig.

FairLady skrev:
Nej, jag har förstått det.. :D

Hoppas det går bra i år iaf!
Ska, om det behövs, prova på en brunst till eftersom han hade bra dräktighets% förra året, trots att jag hörde då också att kvaliteten inte vart så bra...
Skulle kvalitén varit dålig förra året???
Jag blev rekommenderad honom (av en av landets ledande experter på hästgynekologi) för att han hade så BRA sperma, till mit krångelsto. Och hon blev också dräktig!

Det kan ju vara så att denna stationen haft otur med kvaliteten...
Det är iaf vad jag hört.

Har även tittat på dräktighets% och eftersom den var så hög förra året tyckte jag att det ändå var värt ett försök. Som någon skrev tidigare...man får ju inte hela dosen utan bara en del, det gör att man kan få en dos med sämre simmare.

Skönt att det funkade på ditt sto om det varit krångel med henne tidigare. Hoppas att det funkar på mitt också, oavsett om kvaliteten är bra eller dålig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 438
Senast: token
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: kopparberg
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 927
Senast: JSH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka