Om det inte tar sig...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FairLady
  • Startdatum Startdatum
F

FairLady

Har ju seminerat mitt sto med For Feeling, hon seminerades 16:e och 18:e maj, ska tillbaka på torsdag (2/6) och kolla henne.

Om det skulle vara så att hon inte tagit sig hur gör man då??
Ska man byta hingst, eftersom det var dålig kvalitet på simmarna, eller ska man chansa igen och hoppas på det bästa? :confused:
Jag lutar själv åt att byta hingst isf...Ska man ta ännu en Flyingehingst eller kan man ta från vilken station som helst? Gör det någon skillnad prismässigt t.ex?

Börjar bli riktigt nervös för detta nu så jag vill gärna höra era synpunkter. Har ett par till som jag skulle kunna tänka mig men är inte 100% på vilken isf.

//Förvirrad FairLady

Sv: Om det inte tar sig...

Jag skulle pröva en brunst till! Men tar hon sig inte då skulle jag överväga att byta hingst.

Jag håller med Görel, visst ska du prova i en brunst till!

Annars har väl Flyinge ingen egentlig "språngavgift", så du förlorar ju inget på att byta hingst så länge inte dräktighet på 16 dgr är konstaterad.

Svarar er båda samtidigt!

Jag provar en brunst till om det skulle vara att det inte tagit sig! Håll tummarna för att det har gjort det...

Nej, Flyinge har ingen språngavgift men jag tänkte på stationsavgift (uppstallningen fattar jag att man betalar /dag... ;) ) & veterinäravgift.

Provar en gång till iaf om det behövs men det oroar lite att kvaliteten inte var så bra! :confused:

Görel: Du skrev att du skulle överväga att byta hingst... Du skulle alltså prova en tredje brunst också om det inte tagit sig innan?

Men hur kan du förutsätta att det var dålig kvalitet på spermierna om ditt tog nu inte råkar vara dräktigt, beror det bara på hingsten om det inte tar sig tror du? Det kan inte var något fel med ditt sto, är hon undersökt ordentligt?

Förra året seminerades mitt ena sto med For Feeling en enda gång, iår kom det ut ett underbart litet stoföl så fel på spermierna hade han inte då iallafall, jag ahr inte hört att han skulle ha haft problem med dräktigheten det burkar sprida sig ganska fort.

Senast ändrad av en moderator:

Stationsavgiften är en engångsavgift, det spelar ingen roll att du byter hingst!

Jag hade tagit en brunst till, själv är jag inne på andra semineringen (hon seminerades 20/6 23/6 25/6 innan hon släppte äggen, hon släppte två så jag ska kolla henne om 14 dagar) med Cardento och första brunsten fick hon också dåliga simmare (tycker det är kasst att man ska behöva betala för ett sådant skick) tar hon sig inte denna gång så tar jag honom igen för jag har ingen annan hingst på Flyinge som jag vill ha till henne och det ingår ju tre försök på seminavgiften. Skulle det inte ta sig så ska jag nog ta någon hingst som hingststationen som jag använer mig av har i sitt program.

FairLady skrev:
Provar en gång till iaf om det behövs men det oroar lite att kvaliteten inte var så bra! :confused:

Vad baserar du på att kvaliteten inte är bra?

Ingick det bara tre försök :eek:

Byt hingst eftert det och hingsthållare :angel:

Hälsningar Helen

Har väl aldrig sagt att det skulle vara enbart hingsten det berodde på om det inte tar sig!

Enligt den som seminerade henne var det dålig kvalitet....

Jag vet inte hur Flyinge gör men på seriösa hingsstationer bedömmer man simmarna i microskop innan man seminerar. Och självklart kan en hingst ha bättre och sämre simmare har man otur så får man ett skick där de ej är några elitsimmare.
Det som är problemet med seminering vs naturlig betäckning är ju att du aldrig får en hel dos simmare den är ju uppdelad medans på naturlig så får man hela paketet av både bra och sämre simmare.

Antar att du menar 20, 23 & 25/5...?!
Vilken hingst skulle du ta isf?

Håller en tumme för dig attd et tagit sig!

Ja tre försök på tre brunster sas sedan kan du ta hur många skick som helst på varje brunst om du har ett sto som tar tid på sig att släppa ägget. Mitt sto stod på denna station förra förra året och blev dräktig direkt och de är mycket seriösa så jag tänker inte byta.

Ups ja självklart menade jag det... är själv gravid så jag är rätt virrig nu för tiden :-)

Vad jag förstår det som ingår det bara tre försök på seminstationen, jag är tämligen övertygad om att det INTE är Flyinges regler.

Ok, då har du ju något att skylla på iaf!! ;) :D

Jag skulle tagit samma hingst två brunster, men om det inte blev något då skulle jag överväga att byta hingst, ifall jag trodde at "problemet" låg där.
Personligen gör jag det inte eftersom mitt sto gick gall förra året och aldrig haft föl, så felet kan ju lika gärna ligga hos henne som hos hingsten. Sen vet jag ingen annan hingst på marknaden idag som uppfyller mina kriterier ;)

Vet att de kollar nere på Flyinge men hur alla seminstationen gör det kan jag inte svara på, jag vet att "min" gör det iallafall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 438
Senast: token
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: kopparberg
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 927
Senast: JSH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025