Om den inhemska aveln i finanskrisens spår...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
C

clownen

Vad tror ni vi kan förvänta oss av den inhemska aveln såhär i finanskrisens spår? Vilka dyningar kommer att uppstå?

Får vi: -
Färre betäckningar nästa år? Hur gör ni betäcker ni lika många ston år 2009 som -2008? Fler färre?

- Sämre/färre/bättre/fler importhingstar fram till prov? - -Färre betäckningar med importhingstar? ( I år hade vi 707 ston fram till spermaimporterna)

-Svårare att avyttra avkommor/uppfödningar?

Eller kommer allting att rulla på som vanligt? :D

Sv: Om den inhemska aveln i finanskrisens spår...

Jag tror inte det blir någon skillnad för de som har detta som lite mer än en hobby. De "stora" namnen lär satsa på att få fram hingstar ändå.
De som bara har ngt/några ston kanske håller tillbaka lite.

I mitt fall så bryr jag mig inte om finanskrisen, jag ser till att skaffa fram pengar om jag betäcker båda stona. Om jag bara betäcker en av dem så beror det på att jag väljer att satsa på tävling med unghästen istället, det är tanken med henne i vilket fall men iom att jag har börjat studera så får jag se om jag kanske betäcker iaf eftersom det snarare handlar om att hon likabra kan gå dräktig om jag ändå inte hittar tiden. Beror på vilka hingstar som finns tillgängliga nästa år...

Eller kommer allting att rulla på som vanligt? :D

Jag tror tyvärr det!

Hästavlare tycks ha gott tunnelseende, enligt min erfarenhet. Jag har på känn, som jag skrev i en annan tråd, att det kan bli en ökad mängd importer på grund av fordonskrisen. Jag tippar att krisen kan slå mot Tyskland extra hårt, med sin fordonsindustri och energislukande stora bilar. I så fall tror jag att priserna på hästar åker ner rejält och att det kan bli en del panikförsäljningar.

Det borde i så fall drabba svenska uppfödare.

Jag tror inte det blir någon skillnad för de som har detta som lite mer än en hobby. De "stora" namnen lär satsa på att få fram hingstar ändå.
De som bara har ngt/några ston kanske håller tillbaka lite.

Jag tror att folk kommer få svårt att hålla sina hästar, bland annat på grund av ökade foder- och halmkostnader, men också på grund av svajig arbetsmarknad. Det drabbar ju hobbyavlarna som lever på andra arbeten. Jag märker en tydlig ökning i kostnader på mina hästar, så jag är nog inte så pigg på att skaffa fler, även om jag kan.

Jag tror att de flesta kommer att fortsätta som förut, men att det kan få dyrbara konsekvenser som de inte riktigt har räknat med.

Hästavlare tycks ha gott tunnelseende, enligt min erfarenhet.
Jag tror att det är okunskap många gånger.

Jag tippar att krisen kan slå mot Tyskland extra hårt, med sin fordonsindustri och energislukande stora bilar.
Bilindustrin är ju en av grundpelarna i den tyska ekonomin så det är redan på gång att rasa rejält där. Tyvärr!

Det borde i så fall drabba svenska uppfödare.
Visst kronan blir ju svagare och du får mindre för pengarna!

Det blir svårare att sälja häst pga av en mindre efterfrågan. Uppfödarna kanske får stå kvar med avkommor istallet och får då inte loss pengar att betäcka om. Detta leder till att det totala antalet betäckningar sjunker osv...

För att utveckla mina tankar om den finansiella krisen klistrar jag in vad jag skrev jag i min blogg igår om det här ämnet:

Blir 2009 ett bottenår för den inhemska aveln?

Ingenstans i hästpressen eller på dem stora aktörernas hemsidor kan man läsa om vilka påföljder vi ev. kommer att få nu när den globala ekonmin ser ut som den gör! För mig så är det väldigt konstigt! Bryr man sig inte från medias/organsiationernas håll eller tror man att det inte intresserar läsarna? Jag förstår inte riktigt det här! För mig så är det en märklig tystnad!

Själv så undrar jag vad vi kan förvänta oss för dyningar inom inhemska aveln såhär i den världsomspännde finanskrisens spår? Kommer den inhemska aveln att bromsa in?

Fösta tendensen kommer vi ev att få se vid hingstarnas bruksprov 2009. Då kan vi studera både antalet och kvalitén på bla. importhingstarna som inhandlats under år 2008, fram till provet. Kommer dem att vara färre/fler/sämre/bättre än tidigare år?

Jag tror inte att det kommer att vara färre hingstar fram till prov då ASVH måste få ekonomin att gå runt vad det gäller bruksprovet. Däremot så tror jag att vi kommer att få se ett större antal hingstar fram till prov som kommer via den rådgivande bedömningen. Nu har jag inte räknat på hur många som blivit rekomenderade att visas fram vid bruksprovet 2009 mot tidgare år men jag har för avsikt att göra det. Jag tror även att vi får se ett större antal hingstar vidare till fas II i provet. För visst är det väl så att även ASVH måste arbeta stenhårt nu med att stärka upp det finansiella? Helt klart är iallafall att vi uppfödare och avelsförbund måste bli ännu starkare i vår marknadsföring för att stärka upp oss i den internationella konkurrensen. Vi måste få fler ryttare att välja svenskfödda hästar i första hand, istället för att placera pengarna utomlands!

Personligen så tror jag att kvaliten på dem hingstarna som importerats kommer att vara sämre, men även färre till antal. Jag tror att man som hingstägare inte går in och tar lika stora ekonomiska risker som tidigare, utan istället väljer att minska sina investeringar när världsekonomin ser ut som den gör. Jag tror även att gapet mellan dem riktigt bra hingstarna och dem sämre fram till provet, kommer att vara större.

Vad det gäller betäckningar nästa år så borde det bli mindre ston fram till betäckning. Frågan är om inte även antalet ston som betäcks med importhingstar även blir färre? Anledningen till den hypotesen är att det verkar vara svårare att avyttra årets födda avkommor än tidigare år så uppfödaren kanske inte har samma ekonomi att lägga för mycket pengar på att betäcka med utlandstationerade hingstar? Om man nu betäcker överhuvudtaget? Och kanske är det så att vi stoägare borde satsa på att tex. betäcka med svenskägda hingstar i första hand nu när den den globala ekonomin ser ut som den gör? Vi behöver ju få pengarna att stanna kvar inom landet. På det viset så bidrar vi iallfall lite grann till att hjälpa oss själva.

Vi kommer även att få en sämre prisutveckling för uppfödaren när avkommorna så småningom måste säljas. Det finns därför ett större behov av att sänka sina kostnader inför kommande år. Man har heller inte plats för nya avkommor då det varit svårare att bli av med årets avkommor. Sant eller falskt? Jag vet inte, jag bara spekulerar...

I år 2008 hade vi i alla fall 707 ston fram till importhingstarna av det totala antalet betäckningar om 5081 ston. Då ska även komma ihåg att det totala antalet ston är missvisande då en hingsthållare/ägare inte rapporterat in antalet betäckta ston på sina hingstar! Så den totala siffran ska vara högre!

Den stora frågan är kanske hur varaktigt det här med finanskrisen och dess eftrdyningar blir? Den som överlever får se! Kanske är jag en stor pessimist och allt rullar på som vanligt? Det lär väl visa sig och jag lär väl antagligen få anledning att återkomma i ämnet.

/Helén

Ridsporten som sådan kommer också att på verkas. Det blir inte bara dyrare utan även svårare att få sponsorer då företagen håller i pengarna. Nu gäller ju inte det dom sponsoravtal som redan finns skrivna för flera år framöver- men det blir helt klart svårare att söka sponsring som är mer kortsiktiga inför olika evenemang tex.

Jag tror att alla gör klokt iatt stanna upp och fundera på hur drabbar det här mig och mina hästar? Det borde finnas ett stort intresse att följa den finansiella krisen som pågår!

För att utveckla mina tankar om den finansiella krisen klistrar jag in vad jag skrev jag i min blogg igår om det här ämnet:

Blir 2009 ett bottenår för den inhemska aveln?

Ingenstans i hästpressen eller på dem stora aktörernas hemsidor kan man läsa om vilka påföljder vi ev. kommer att få nu när den globala ekonmin ser ut som den gör! För mig så är det väldigt konstigt! Bryr man sig inte från medias/organsiationernas håll eller tror man att det inte intresserar läsarna? Jag förstår inte riktigt det här! För mig så är det en märklig tystnad!
Jag håller med! Det känns lite som man stoppat huvudet i sanden...

Själv så undrar jag vad vi kan förvänta oss för dyningar inom inhemska aveln såhär i den världsomspännde finanskrisens spår? Kommer den inhemska aveln att bromsa in?

Fösta tendensen kommer vi ev att få se vid hingstarnas bruksprov 2009. Då kan vi studera både antalet och kvalitén på bla. importhingstarna som inhandlats under år 2008, fram till provet. Kommer dem att vara färre/fler/sämre/bättre än tidigare år?

Jag tror inte att det kommer att vara färre hingstar fram till prov då ASVH måste få ekonomin att gå runt vad det gäller bruksprovet. Däremot så tror jag att vi kommer att få se ett större antal hingstar fram till prov som kommer via den rådgivande bedömningen. Nu har jag inte räknat på hur många som blivit rekomenderade att visas fram vid bruksprovet 2009 mot tidgare år men jag har för avsikt att göra det. Jag tror även att vi får se ett större antal hingstar vidare till fas II i provet. För visst är det väl så att även ASVH måste arbeta stenhårt nu med att stärka upp det finansiella? Helt klart är iallafall att vi uppfödare och avelsförbund måste bli ännu starkare i vår marknadsföring för att stärka upp oss i den internationella konkurrensen. Vi måste få fler ryttare att välja svenskfödda hästar i första hand, istället för att placera pengarna utomlands!

Personligen så tror jag att kvaliten på dem hingstarna som importerats kommer att vara sämre, men även färre till antal. Jag tror att man som hingstägare inte går in och tar lika stora ekonomiska risker som tidigare, utan istället väljer att minska sina investeringar när världsekonomin ser ut som den gör. Jag tror även att gapet mellan dem riktigt bra hingstarna och dem sämre fram till provet, kommer att vara större.

Vad det gäller betäckningar nästa år så borde det bli mindre ston fram till betäckning. Frågan är om inte även antalet ston som betäcks med importhingstar även blir färre? Anledningen till den hypotesen är att det verkar vara svårare att avyttra årets födda avkommor än tidigare år så uppfödaren kanske inte har samma ekonomi att lägga för mycket pengar på att betäcka med utlandstationerade hingstar? Om man nu betäcker överhuvudtaget? Och kanske är det så att vi stoägare borde satsa på att tex. betäcka med svenskägda hingstar i första hand nu när den den globala ekonomin ser ut som den gör? Vi behöver ju få pengarna att stanna kvar inom landet. På det viset så bidrar vi iallfall lite grann till att hjälpa oss själva.
Betyder det att du skippar MB, till förmån för en svensk hingst? :angel:

Vi kommer även att få en sämre prisutveckling för uppfödaren när avkommorna så småningom måste säljas. Det finns därför ett större behov av att sänka sina kostnader inför kommande år. Man har heller inte plats för nya avkommor då det varit svårare att bli av med årets avkommor. Sant eller falskt? Jag vet inte, jag bara spekulerar...

I år 2008 hade vi i alla fall 707 ston fram till importhingstarna av det totala antalet betäckningar om 5081 ston. Då ska även komma ihåg att det totala antalet ston är missvisande då en hingsthållare/ägare inte rapporterat in antalet betäckta ston på sina hingstar! Så den totala siffran ska vara högre!

Den stora frågan är kanske hur varaktigt det här med finanskrisen och dess eftrdyningar blir? Den som överlever får se! Kanske är jag en stor pessimist och allt rullar på som vanligt? Det lär väl visa sig och jag lär väl antagligen få anledning att återkomma i ämnet.

/Helén

Ridsporten som sådan kommer också att på verkas. Det blir inte bara dyrare utan även svårare att få sponsorer då företagen håller i pengarna. Nu gäller ju inte det dom sponsoravtal som redan finns skrivna för flera år framöver- men det blir helt klart svårare att söka sponsring som är mer kortsiktiga inför olika evenemang tex.

Jag tror att alla gör klokt iatt stanna upp och fundera på hur drabbar det här mig och mina hästar? Det borde finnas ett stort intresse att följa den finansiella krisen som pågår!

Vi kommer att betäcka två ston nästa år i stället för fyra. Detär för svårt att sälja nu (och jag tror att det kommer att hålla i sig i alla fall ett par år innan det vänder) för att det ska vara atraktivt att förtsätta producera som förut.

*KL*

Tror att det defrinitivt kommer att bi tunga år för hästaveln.
Har själv bara ett ponnysto (connemara) som jag tänker betäcka ändå (åtminstone 1 gång till) men vi kommer att få se sjunkande priser på hästar vilket i sin tur påverkar aveln.
Skulle själv inte ha råd att bli stående med flera osålda avkommor vilket skulle leda till att man får rea bort dem.

Jag tror det är nu i skrivande stund priserna på våra fyrfota vänner faller. Många känner sig nog för osäkra för att dra på sig ytterligare kostnadet just nu, speciellt bland de yngre.

Kriserna kommer ju som bekant utan förvarning men har man en trygg tillvaro och flis på banken så kan man säkert fynda vid köp under detta året. Börsens svängningar återkommer i snabbare takt i vår tid och försvinner också i snabbare takt. Allt bygger ju på en fantiserad värdering som är hyperkänslig för olika saker. Denna insikt sprider obehag hos många att hela samhället balanseras av labila fanatasivärderingar. Men mark och fast egendom finns kvar oavsett vad som händer om man inte tagit stora lån vill säga.

Vi sitter väl inte på pottkanten precis här i Sverige (förutom inom vissa företag som sålts till utlandet) så sannolikt kommer nästa års avelsarbete vara igång på samma sätt såvida inte något mycket drastiskt händer här i Sverige ( vi i Sverige tillsammans med Norge, Danmark och Finland ansåg det tex möjligt att låna ut X antal miljarder till Island häromdagen).

Om man skaffar föl till 2010 så kommer marknaden med all sannolikhet att ha vänt (ekonomiska kriser har ett kort minne) tills dessa blivit tillräkligt gamla för att säljas.

Så för att svara på din fråga. Nej, jag tror inte nästa års betäckningar kommer att minska. Snarare kanske man ska titta efter drömhästen just nu om man har pengar och ska köpa.

PS Däremot tycker jag alla ungdomar borde gå med i fack och a-kassa. Det är nu det är bra att vara med i detta. Tyvärr väljer många bort säkerhet för de tror sig oantastliga och då är man tyvärr väldigt sårbar. Hör inte hit men är en stor risk i ett välfärdsamhälleDS

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett nytt sto till nästa säsong så jag kommer antagligen betäcka fler. Jag kommer inte sälja dem som föl utan först ridna och om så många år hoppas jag att det ser bättre ut.

Jag säger som någon annan, har man möjligheten nu ska man istället passa på att köpa ett bra sto när priserna kanske är lite lägre och sen betäcka med riktigt bra hingst!

Nu står ju jag verkligen med en fot mitt i smeten, men det skulle inte falla mig in att betäcka med en svensk hingst om jag anser att den är sämre än den utländska jag hade med i planen från början. Ska avkomman i slutänden säljas så gäller det ju att den blir så bra som möjligt, och då biter man sig själv i svansen genom att välja den sämre billigare hingsten...

Men som sagt var, jag är ju "lite partisk". :)

PS. Ser ingen skilland mot tidigare år gällande frågor om hingstar. Har dessutom de senaste veckorna fått ovanligt många frågor om salu-hästar i Tyskland så jag tycker många verkar satsa nu!?

En positiv sak kommer nog hästnäringen snart att se som en följ av finanskrisen och det är att foderpriserna kommer att falla tillbaka igen, se bara hur det redan har påverkat bränslepriserna (och redan där får man ju en minskning av dieselkostnaderna/plast kostnader mm vid skörd).
Världsmarknadspriserna på spannmål kommer att sjunka och det gör att vi återigen kommer att kunna handla foder till vettiga priser och slippa den enorma prisstegring som varit nu sista året. Likadant påverkar ju även den sänkta bränslekostnaden tex hovslagare och veterinärer som kör ut till sina kunder.

En positiv sak kommer nog hästnäringen snart att se som en följ av finanskrisen och det är att foderpriserna kommer att falla tillbaka igen, se bara hur det redan har påverkat bränslepriserna (och redan där får man ju en minskning av dieselkostnaderna/plast kostnader mm vid skörd).

Men är inte det avhänget väderleken? De senaste åren har det ju tex inte funnits halm att få tag i.

Här nere har funnits gott om halm de senaste två åren, året före det däremot regnade all halmen bort (nästan all skörd också för den delen, dock var det ett bra höår det året).
De höga priserna nu beror ju inte på några dåliga skördar (spannmålsskördarna har så vitt jag vet varit bra de sista åren) utan på ett upptrissat världsmarknadspris på spannmål. Så förhoppningsvis (för oss som köper foder, trist för bönderna) så faller även detta precis som det mesta annat.

Och själv har vi haft enorm tur i år, halmbalar för en krona styck och hösilage för 1-1,50 kr kilot. Knappt så man tror det är sant. Förra året var det runt 7 kr för halm och 3 kr för hö men nu har vi hittat andra att köpa ifrån. Så jag antar att det är väldigt individuellt beroende på var man bor. Sen kan jag inte låta bli att undra om den här krisen verkligen blivit så stor om inte media blåst upp allting i vanlig ordning. Jag är iaf inte påverkad av den.

Och själv har vi haft enorm tur i år, halmbalar för en krona styck och hösilage för 1-1,50 kr kilot. Knappt så man tror det är sant. Förra året var det runt 7 kr för halm och 3 kr för hö men nu har vi hittat andra att köpa ifrån. Så jag antar att det är väldigt individuellt beroende på var man bor. Sen kan jag inte låta bli att undra om den här krisen verkligen blivit så stor om inte media blåst upp allting i vanlig ordning. Jag är iaf inte påverkad av den.

Krisen har byggts upp under många år, genom frikostig belåning och skenande bostadspriser, och medierna har väl snarare eldat på uppgången. Löp i stil med "så mycket har din villa stigit i pris" har fått konsumenterna att ta alldeles för stora lån i förhållande till betalningsförmåga. och sedan har bankerna spelat roulette med dessa skulder.

Jag kommer att betäcka fler nästa år... Anser att i kristider skall man investera för att gå "vinnande" ur krisen. Sitter naturligtvis och spånar på de bästa av de bästa hingstarna man kan få tag i, vi får se vart det slutar...

Jag kommer att betäcka fler nästa år... Anser att i kristider skall man investera för att gå "vinnande" ur krisen. Sitter naturligtvis och spånar på de bästa av de bästa hingstarna man kan få tag i, vi får se vart det slutar...

Det tycker jag också, men då får man investera på lång sikt. Inte många föl lär bli sålda 2009.

Anser att i kristider skall man investera för att gå "vinnande" ur krisen...
För mig så är det en sanning med modifikation, då man vid såna investeringar måste ha något att falla tillbaka på om det inte går som planerat. För dem allra flesta med vanliga ekonomier utan större reserver så gör man kanske bäst i att tänka efter och dra åt utgifterna annars kan det gå åt skogen...:)

Så kommer vi också att göra..:))
Planerna på att betäcka flera ston inför nästa säsong fanns redan innan krisen infann sig...men än så länge har vi inte funnit anledning att ändra på de planerna.
Däremot räknar vi kallt med att den totala stiltje på marknaden för föl som vi redan idag känner av kommer att räcka några år framöver och vi planerar därför för att kunna behålla våra uppfödningar och utbilda dem innan vi säljer.

Flera avkommor till våra ston börjar nu visa framfötterna ordentligt vid unghästtester och på tävlingsbanan och kanske kan vi istället dra nytta av dessa framgångar när syskonen börjar bli försäljningsklara.

Visst kommer det att märkas av att marknadsförutsättningarna förändras men jag tror stenhårt på att riktigt bra hästar alltid kommer att hitta sina köpare och hoppas någonstans på att krisen kanske innebär att man med nödvändighet måste se över både stomaterial och hingstval för att alls kunna konkurrera, något vi anser oss redan ha gjort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: Pudlan
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: sandrafors
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 059
Senast: tina_sj
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka