För att utveckla mina tankar om den finansiella krisen klistrar jag in vad jag skrev jag i min blogg igår om det här ämnet:
Blir 2009 ett bottenår för den inhemska aveln?
Ingenstans i hästpressen eller på dem stora aktörernas hemsidor kan man läsa om vilka påföljder vi ev. kommer att få nu när den globala ekonmin ser ut som den gör! För mig så är det väldigt konstigt! Bryr man sig inte från medias/organsiationernas håll eller tror man att det inte intresserar läsarna? Jag förstår inte riktigt det här! För mig så är det en märklig tystnad!
Jag håller med! Det känns lite som man stoppat huvudet i sanden...
Själv så undrar jag vad vi kan förvänta oss för dyningar inom inhemska aveln såhär i den världsomspännde finanskrisens spår? Kommer den inhemska aveln att bromsa in?
Fösta tendensen kommer vi ev att få se vid hingstarnas bruksprov 2009. Då kan vi studera både antalet och kvalitén på bla. importhingstarna som inhandlats under år 2008, fram till provet. Kommer dem att vara färre/fler/sämre/bättre än tidigare år?
Jag tror inte att det kommer att vara färre hingstar fram till prov då ASVH måste få ekonomin att gå runt vad det gäller bruksprovet. Däremot så tror jag att vi kommer att få se ett större antal hingstar fram till prov som kommer via den rådgivande bedömningen. Nu har jag inte räknat på hur många som blivit rekomenderade att visas fram vid bruksprovet 2009 mot tidgare år men jag har för avsikt att göra det. Jag tror även att vi får se ett större antal hingstar vidare till fas II i provet. För visst är det väl så att även ASVH måste arbeta stenhårt nu med att stärka upp det finansiella? Helt klart är iallafall att vi uppfödare och avelsförbund måste bli ännu starkare i vår marknadsföring för att stärka upp oss i den internationella konkurrensen. Vi måste få fler ryttare att välja svenskfödda hästar i första hand, istället för att placera pengarna utomlands!
Personligen så tror jag att kvaliten på dem hingstarna som importerats kommer att vara sämre, men även färre till antal. Jag tror att man som hingstägare inte går in och tar lika stora ekonomiska risker som tidigare, utan istället väljer att minska sina investeringar när världsekonomin ser ut som den gör. Jag tror även att gapet mellan dem riktigt bra hingstarna och dem sämre fram till provet, kommer att vara större.
Vad det gäller betäckningar nästa år så borde det bli mindre ston fram till betäckning. Frågan är om inte även antalet ston som betäcks med importhingstar även blir färre? Anledningen till den hypotesen är att det verkar vara svårare att avyttra årets födda avkommor än tidigare år så uppfödaren kanske inte har samma ekonomi att lägga för mycket pengar på att betäcka med utlandstationerade hingstar? Om man nu betäcker överhuvudtaget?
Och kanske är det så att vi stoägare borde satsa på att tex. betäcka med svenskägda hingstar i första hand nu när den den globala ekonomin ser ut som den gör? Vi behöver ju få pengarna att stanna kvar inom landet. På det viset så bidrar vi iallfall lite grann till att hjälpa oss själva.
Betyder det att du skippar MB, till förmån för en svensk hingst?
Vi kommer även att få en sämre prisutveckling för uppfödaren när avkommorna så småningom måste säljas. Det finns därför ett större behov av att sänka sina kostnader inför kommande år. Man har heller inte plats för nya avkommor då det varit svårare att bli av med årets avkommor. Sant eller falskt? Jag vet inte, jag bara spekulerar...
I år 2008 hade vi i alla fall 707 ston fram till importhingstarna av det totala antalet betäckningar om 5081 ston. Då ska även komma ihåg att det totala antalet ston är missvisande då en hingsthållare/ägare inte rapporterat in antalet betäckta ston på sina hingstar! Så den totala siffran ska vara högre!
Den stora frågan är kanske hur varaktigt det här med finanskrisen och dess eftrdyningar blir? Den som överlever får se! Kanske är jag en stor pessimist och allt rullar på som vanligt? Det lär väl visa sig och jag lär väl antagligen få anledning att återkomma i ämnet.
/Helén
Ridsporten som sådan kommer också att på verkas. Det blir inte bara dyrare utan även svårare att få sponsorer då företagen håller i pengarna. Nu gäller ju inte det dom sponsoravtal som redan finns skrivna för flera år framöver- men det blir helt klart svårare att söka sponsring som är mer kortsiktiga inför olika evenemang tex.
Jag tror att alla gör klokt iatt stanna upp och fundera på hur drabbar det här mig och mina hästar? Det borde finnas ett stort intresse att följa den finansiella krisen som pågår!