Sv: om betfor

Jag läste in en Buke-tråd att betfor inte ska ges till hästar som har haft fång, eller ligger i rikszonen för att få det?! Så jag ger inte det eftersom jag har en ponny-ras.

Aska är det som är osmältbart i fodret.

Aha :idea: Ok, svar till Gammeln, ingen aning om askan, har bara hört en skröna om sand, antar att den personen mest menade risk för skit i tarmen, kanske sandkolik. Det är ju trots allt en restprodukt... Men som sagt, jag har inget emot betfor personligen, tyckte bara det var en tänkvärd skröna :)

Vi slutade med betfor just för att det var så mycket sand i säcken. Var dock tvungen att köpa en säck när vi köpte ny häst och hon inte ville dricka vatten. Men det är sand i den här säcken också - så vi silar med ett durkslag och sköljer av betforn innan blötläggning.

Våran ena häst fick kolik (han fick alltid det sista så vi tömde bara i det i krubban) men när vi var i kontakt med betfor-företaget så sa den som svarade oss att det var nog för att våra hästar gick i sandhagar. :devil: Jovisst. Det är det sista vi kan kalla de.

Jag läste in en Buke-tråd att betfor inte ska ges till hästar som har haft fång, eller ligger i rikszonen för att få det?! Så jag ger inte det eftersom jag har en ponny-ras.
Backa tillbaka och läs HelenaHandbergs inlägg tidigare i tråden...

Sen måste jag fråga varför du tror att din häst skulle vara mer fångbenägen bara för att det är en ponny?
Min (numera enda) fånghäst är ett halvblod!

Enligt komsumentverkets regler så får inte betfor innehålla mer än max 3.5% sand. Om ni tycker det är mycket får ni avgöra själva.

Ta kontakt med konsumentverket i stället nästa gång det är mycket sand i säcken.

Sen häller jag inte det sista dammiga som ligger längst ner i säcken i fodertunnan utan slänger skiten. Sanden är tyngre än betsnitslarna o har därför en tendens att hamna längst ner.

Senast ändrad av en moderator:

Att det kan vara rester av sand i betfor är ju ingen nyhet. Sedan så finns det ju hästar som inte kan stå på betfor pga. att dom blir så sabla pigga och "övertända". I övriga europa så andvänder dom inte alls betfor. Vi ger bara våra då dom har fölat så dom skall få en rejäl energi kick.

Vad anser du om betfor till en korsförlamningshäst?

Betfibern är kanonmat för Xhästen. Betfor är tillåtet men i begränsad giva pga av melassinnehållet. En tumregel är att Energiintaget från stärkelse och socker ska vara < 20% och från fett >10 % av totala MJ för en Xhäst. Man kan räkna med att ca 30 % av energin i betfor kommer från melassen. HH

Det är något jag har fått för mig, som jag hoppas är helt fel, har bara haft halv- och fullblod tidigare och då var det aldrig tal om att det fanns risk för fång, om inte hästen var övergödd, fick plötslig tillgång på mycket energirik mat eller belastningsfång då. Har varit så orolig sedan jag köpte den här hästen att plötsliga foderbyten, eller för proteinrikt hö/silage ska göra honom dålig. Känner på hovarna varje dag:)
Men då är min rädsla överdriven då?!

det har jag aldrig hört om. kan du förklara?

Oj, hur har du lyckats missa den debatten...(inget illa ment alltså men det har ju varit ett himla hallaballoo om detta).

Deras teori är att betfor innehåller massor av socker och att detta socker skulle dels ställa till problem för hästens magtarmsystem (microfloran antar jag) och dels skulle ge upphov till svamp av olika slag. Detta skulle i sin tur ge dåliga hovar och allehanda hovproblem. :crazy:

Inget de lyckats bevisa vad jag sett och inget som känns så troligt heller, dessutom innehåller inte betfor en "massa" socker så det stupar redan där. Men jag kan tänka mig att det är därifrån det kommer det du tog upp.

Alla raser kan få fång om man lyckas utfodra dem helt åt skogen. Sen finns det fång som beror på medfödda fel i energiomsättningen och där skulle man ju kunna tänka sig en ärftlig faktor. Kanske förekommer detta problem oftare hos ponnier än hos stora hästar, eller också är det helt enkelt så att det är lättare att överutfodra/felutfodra en ponny än en stor häst i regel.

Så fortsätt du att vara LAGOM försiktig. Men överdriv inte, för din egen skull!

jag får fråga hon som säger att betfor ger hovböld och se vad hon svarar..

det är lite roligt att folk hittar på så mycket saker om allt och tror stenhårt på det fast man tex kan bevisa att det inte stämmer..

Att det kan vara rester av sand i betfor är ju ingen nyhet. Sedan så finns det ju hästar som inte kan stå på betfor pga. att dom blir så sabla pigga och "övertända". I övriga europa så andvänder dom inte alls betfor. Vi ger bara våra då dom har fölat så dom skall få en rejäl energi kick.

:bow: Tackar

Deras teori är att betfor innehåller massor av socker och att detta socker skulle dels ställa till problem för hästens magtarmsystem (microfloran antar jag) och dels skulle ge upphov till svamp av olika slag. Detta skulle i sin tur ge dåliga hovar och allehanda hovproblem. :crazy:

Inget de lyckats bevisa vad jag sett och inget som känns så troligt heller, dessutom innehåller inte betfor en "massa" socker så det stupar redan där. Men jag kan tänka mig att det är därifrån det kommer det du tog upp.

Men varför skulle inte det kunna vara troligt? Att socker kan ge upphov till svamp, alltså (oavsett betfor nu)? Hos människor är det ju vedertaget att det finns ett samband mellan ett högt sockerintag och svamp, skulle inte det kunna vara så även för hästar?

Men de små skvättar av betfor som de flesta ändå ger kan väl knappast klassas som ett högt sockerintag?

Betfor är dessutom inte den enorma sockerbomb som vissa påstår. Visst innehåller det socker, men på en del som är "antibetfor" låter det som att det består till större delen av socker.:angel:

Men nu var det ju inte sockerinnehållet i betforen som jag undrade över, utan mer allmänt huruvida högt intag av socker har ett samband med svamp eller inte.. :cool:

Som sagt så innehåller inte betfor några större mängder socker, och det var betfors verkan jag tog upp som inte så trolig i svampfallet.

För att du överhuvudtaget ska komma upp i ett högt sockerintag på häst så måste man ge ganska mycket socker. Sen skiljer sig hästars och människors ämnesomsättning ganska mycket. Vet inte hur mekanismen är på människa med socker-svamp men förmodligen gynnar sockret tillväxt av "fel" sorts mikrorganismer. Även om socker hos häst också skulle orsaka svamp (vilket jag inte sett bevisat någonstans), känns det inte troligt att det också skulle ge problem som hovbölder och fång m.m som det beskylls för.

Där jag var på praktik på Irland fodrade de med betfor. Så visst används det säkert i övriga Europa också med kanske inte lika mycket som vi gör i Sverige.

*kl*

om man tänker på hur mkt en normalstor häst väger och man sen ger en normalgiva betfor så kan man nog knappast tala om ett högt sockerintag. Till alla anti betfor människor....det finns ju socker i ensilage oxå...då kan man ju inte fodra med det heller :angel:

Till TS: Menar de att betforn skulle fastna i tarmen :crazy:
Skulle det sitta där för all framtid då eller??
Hyffsat stor propp det skulle bli efter sisådär en vecka!

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 862
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18