Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aska är det som är osmältbart i fodret.
Har säkert att göra med vissa rörelsers allmänna påståenden om socker/betfors skadliga inverkan på hovarna och hästen i allmänhet.
Backa tillbaka och läs HelenaHandbergs inlägg tidigare i tråden...Jag läste in en Buke-tråd att betfor inte ska ges till hästar som har haft fång, eller ligger i rikszonen för att få det?! Så jag ger inte det eftersom jag har en ponny-ras.
Vad anser du om betfor till en korsförlamningshäst?
det har jag aldrig hört om. kan du förklara?
Att det kan vara rester av sand i betfor är ju ingen nyhet. Sedan så finns det ju hästar som inte kan stå på betfor pga. att dom blir så sabla pigga och "övertända". I övriga europa så andvänder dom inte alls betfor. Vi ger bara våra då dom har fölat så dom skall få en rejäl energi kick.
Deras teori är att betfor innehåller massor av socker och att detta socker skulle dels ställa till problem för hästens magtarmsystem (microfloran antar jag) och dels skulle ge upphov till svamp av olika slag. Detta skulle i sin tur ge dåliga hovar och allehanda hovproblem.
Inget de lyckats bevisa vad jag sett och inget som känns så troligt heller, dessutom innehåller inte betfor en "massa" socker så det stupar redan där. Men jag kan tänka mig att det är därifrån det kommer det du tog upp.
Att det kan vara rester av sand i betfor är ju ingen nyhet. Sedan så finns det ju hästar som inte kan stå på betfor pga. att dom blir så sabla pigga och "övertända". I övriga europa så andvänder dom inte alls betfor. Vi ger bara våra då dom har fölat så dom skall få en rejäl energi kick.