Öm bakdel

Arne

Trådstartare
Hej,
Min häst har känts så fin sista tiden men så senaste två dressyrpassen har hon börjat bryta av i galoppen. Det känns som att hon samlar ihop sig men så efter några språng tappar hon allt påskjut framåt. Försökte jag trycka på i det läget sparkade hon rejält bakut ett par gånger.
Ägnade en stund åt att massera henne innan förra ridpasset och upptäcker då att hon är rejält ömt i sin bakdelsmuskulatur. När jag trycker kring ryggraden strax ovanför svansroten reagerade hon med att nästan sätta sig ner.
Så något är galet. Så tankar någon? vad gör jag nu? Vetrinär? Jag vill ha någon som är bra på muskler och rehabilitering. Tyvärr är inte veterinär det första jag tänker på då..

Hej,
Min häst har känts så fin sista tiden men så senaste två dressyrpassen har hon börjat bryta av i galoppen. Det känns som att hon samlar ihop sig men så efter några språng tappar hon allt påskjut framåt. Försökte jag trycka på i det läget sparkade hon rejält bakut ett par gånger.
Ägnade en stund åt att massera henne innan förra ridpasset och upptäcker då att hon är rejält ömt i sin bakdelsmuskulatur. När jag trycker kring ryggraden strax ovanför svansroten reagerade hon med att nästan sätta sig ner.
Så något är galet. Så tankar någon? vad gör jag nu? Vetrinär? Jag vill ha någon som är bra på muskler och rehabilitering. Tyvärr är inte veterinär det första jag tänker på då..

SJÄLVKLART är det en veterinär som måste kolla henne först! Vad annars?

Jagakulle ringa klinik och beskriva problemet. Att ta ut vet som klämmer i stallgången ger ofta inte så mkt i längden, billigare än klinik, ja, men oftast måsteman åka in ändå pga "kan inte säga säkert" eller får metacam och 2v vila och så läker det inte ut ändå. Då är det billigare och mer tidseffektivt att utreda direkt. :)

Sen kanske vet remitterar till et, men då har du gjort ditt iaf. Seriösa et/massörer/kiropraktorer behandlar inte hästar med såna tydliga problem utan att vet kollat på dem först

Boka tid på klinik om du inte har en duktig hästveterinär som kan komma ut. När veterinären har sagt sitt och ev. behandling är avslutad tar du ut en ET eller massör som får gå igenom hästen.

Min förra foderhäst visa liknande som du beskrev.
Tyvärr valde ägaren då att först ta honom till en ET (trodde det skulle bli billigare). ET tyckte att det rörde sig om SI leden, själv höll jag inte med, men ägaren var ju den som bestämde.
Behandlade med massage, akupunktur och Shockwave.
Hästen blev inte bättre och tillslut fick jag ägaren att ta honom till klinik.
Här konstaterades inflammation i den leden som går från korset bak mot svansen. Minns ej namnet.
UL gjordes på Si leden. Helt UA på SI.

Hästen fick en behandling korridor i leden och var efter detta sig själv igen. .

• Gilla
Reactions: Ray
Jag vill ha någon som är bra på muskler och rehabilitering. Tyvärr är inte veterinär det första jag tänker på då..

Tråkigt att du tänker så för det finns kliniker och veterinärer som är väldigt bra. Det gäller bara att välja rätt klinik. Den klinik jag har använt mig av de senaste 5 åren har hittills aldrig misslyckats med att hitta orsaken även om symptomen varit diffusa. Ibland tar det lite tid men de är väldigt noggranna och slutar inte leta förrän felet är hittat.

Absolut veterinär först! Och då en klinik som kan både röntga och ultraljuda.

Jag har själv en häst som gjorde liknande som din, och det hände mitt under ett pass -från att ha gått som vanligt till att inte gå alls.
Ömmade kraftigt när veterinären klämde kring korset.

Ultraljud visade kraftiga pålagringar i SI-lederna samt en liten fraktur.

Tänk om man tagit en ET eller liknande istället som kanske hade "knäckt till" detta :crazy:
En ET kan man givetvis använda sig av -men inte förrän du vet att det enbart handlar om spänningar eller liknande. Kan göra mycket skada om man inte vet VAD det är man behandlar på.

Tack så mycket för era svar. Den huvudsakliga anledningen till att jag inte ännu bokat tid på en veterinär klinik( för det gör jag) är att dagen efter ridpasset och massagen så dvs igår så tog jag in henne och gav henne en ny massage. Den uppskattades uppenbarligen och även om reaktionen i bakdelen kvarstod så var den en bråkdel av dagen innan.
Det var varmare och hon var allmänt mera avspänd( och hon hade fått massage) Faktorer som jag tänker kan ha spelat in.
Jag tänkte prova värmedyna,massage och stretching idag och se vad det ger för resultat. Jag vill absolut inte knäcka till henne eller på något sätt riskera att göra ont värre. Men jag tror ju att skulle det nu handla om träningsvärk eller muskelspänningar så borde det finnas saker jag kan göra för att hjälpa henne. Jag antar att jag resonerar som jag gör för att med min egen kropp så är det inte en doktor och smärtstillande som hjälper när musklerna värker utan yoga.

Tack så mycket för era svar. Den huvudsakliga anledningen till att jag inte ännu bokat tid på en veterinär klinik( för det gör jag) är att dagen efter ridpasset och massagen så dvs igår så tog jag in henne och gav henne en ny massage. Den uppskattades uppenbarligen och även om reaktionen i bakdelen kvarstod så var den en bråkdel av dagen innan.
Det var varmare och hon var allmänt mera avspänd( och hon hade fått massage) Faktorer som jag tänker kan ha spelat in.
Jag tänkte prova värmedyna,massage och stretching idag och se vad det ger för resultat. Jag vill absolut inte knäcka till henne eller på något sätt riskera att göra ont värre. Men jag tror ju att skulle det nu handla om träningsvärk eller muskelspänningar så borde det finnas saker jag kan göra för att hjälpa henne. Jag antar att jag resonerar som jag gör för att med min egen kropp så är det inte en doktor och smärtstillande som hjälper när musklerna värker utan yoga.

Ja, men du måste ju först ta reda på om det verkligen ÄR muskler och inte något annat och det kan BARA en veterinär bedöma.

Så ont kan jag tycka att en frisk individ inte ska få av lite normal träningsvärk och lite normalt väderomslag.

Att vänta är att riskera mer smärta. Du vet ju inte vad som är fel! Det kan vara precis vad som helst, och säga vad man vill men yoga/massage hjälper inte mot allt, det kan till och med vara skadligt. Om vet inte hittar något så massera på, men ring vet och kolla så du inte förvärrar situationen.

Kan ju ha halkat och stukat röven helt enkelt, det har mitt åbäke gjort två gånger nu..
Där är jag ganska säker på att stretch skulle kunna förvärra initialt. Vi har en helt suverän klinik som har duktiga veterinärer och en equiterapeut som assistent, så vi fick metacam, en omgång akupunktur och order om täcke(värmande) och sansade rörelser medan det där läkte. Tror det tog typ 2 månader innan det kändes helt fint igen.

En gång i världen gick jag en hästmassageutbildning, där fick vi inbankat i oss DIREKT att ALDRIG massera skadad häst. För att det KAN faktiskt förvärra. Så på med täcke, in på box och åk till en duktig veterinär som har koll på sånt här. Bor du i stockholmsområdet tipsar jag gärna om "vårt" ställe :)

Apropå yoga när musklerna värker. Jag gjorde "barnet" efter ett joggingpass då jag hade muskelvärk och det resulterade i två diskbråck, som tog 4år att träna bort. Så nu försöker jag aldrig stretcha bort saker på mig själv som gör ont, och skulle inte heller prova med det på häst innan man vet vad som är fel.

Tack än en gång för att ni delar med er av åsikter och erfarenheter. Jag tänker som så att de erfarenheter man gör sig leder till de åsikter man har. Alltså känns det väldigt värdefullt att få ta del av era sådana. Idag är det nu tredje dagen sedan jag upptäckte att min häst ömmade i bakdelsmuskulaturen. Som jag skrev tidigare hade det skett en markant förbättring redan igår och idag fanns där fortfarande en reaktion men såpass liten att jag nog inte lagt märke till den om jag inte varit uppmärksam på att den kunde finnas där.
Hade dressyrlektion och bestämde mig för att inte ställa in utan få min tränares åsikt. Beskrev precis hur hon kännts och vi kom överens om att helt enkelt låta henne få bestämma vad som var ok. I början kändes hon spänd. Hon bröt inte av i galoppen men bjöd inte heller framåt. Jag ansträngde mig verkligen för att inte pressa fram henne utan bara åka med. Så efter ett tag släppte spänningen och hon blev mjuk och rund samt bjöd framåt.Sista galoppen i bägge varven kändes riktigt bra.
Jag känner inte att jag kan andas ut än för precis som vanligt är det fortfarande inte. Men det känns ok att Fortsätta avvakta och lyssna till min häst.
Tuaphua jag håller med om att väderomslag och träningsvärk inte borde framkalla en så stark reaktion men vi snackar prinsessan på ärtan..

Hej,

Muskler och rehabilitering? Hur vet du att det är det som är det primära problemet? Ömhet i muskler kan ju faktiskt vara ett försvar mot smärta någon annan stans. Så jag hade nog först kollat hos veterinär.

Tack än en gång för att ni delar med er av åsikter och erfarenheter. Jag tänker som så att de erfarenheter man gör sig leder till de åsikter man har. Alltså känns det väldigt värdefullt att få ta del av era sådana. Idag är det nu tredje dagen sedan jag upptäckte att min häst ömmade i bakdelsmuskulaturen. Som jag skrev tidigare hade det skett en markant förbättring redan igår och idag fanns där fortfarande en reaktion men såpass liten att jag nog inte lagt märke till den om jag inte varit uppmärksam på att den kunde finnas där.
Hade dressyrlektion och bestämde mig för att inte ställa in utan få min tränares åsikt. Beskrev precis hur hon kännts och vi kom överens om att helt enkelt låta henne få bestämma vad som var ok. I början kändes hon spänd. Hon bröt inte av i galoppen men bjöd inte heller framåt. Jag ansträngde mig verkligen för att inte pressa fram henne utan bara åka med. Så efter ett tag släppte spänningen och hon blev mjuk och rund samt bjöd framåt.Sista galoppen i bägge varven kändes riktigt bra.
Jag känner inte att jag kan andas ut än för precis som vanligt är det fortfarande inte. Men det känns ok att Fortsätta avvakta och lyssna till min häst.
Tuaphua jag håller med om att väderomslag och träningsvärk inte borde framkalla en så stark reaktion men vi snackar prinsessan på ärtan..
Jag tycker att du han en sund inställning. Jag åker inte heller till klinik förrän jag är säker på att det behövs. Ingen av de som ger nätråd här har ju sett hästen men det har du och du känner den dessutom. Fast jag tror bara att alla vill väl och har man själv haft tråkiga erfarenheter tidigare så kör man nog gärna till klinik en gång i onödan, det har jag också förståelse för.

Fast jag tror bara att alla vill väl och har man själv haft tråkiga erfarenheter tidigare så kör man nog gärna till klinik en gång i onödan, det har jag också förståelse för.

Jag åker numera alltid till klinik om något känns lurigt och jag inte själv direkt kan se orsaken till det. Har hittills aldrig åkt i onödan. Tvärtom så har jag någon gång i efterhand ångrat att jag inte åkte tidigare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka