om att tillkalla vet. när djuret är dåligt

Kilauea

Trådstartare
Vet inte om jag är på rätt forum men i alla fall.
När man går in på forumet hästvård står det:
"Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Tillkalla i första hand veterinär om din häst är dålig."
Borde inte det gälla även för hund, katt och smådjur! Det diskuteras väldigt mycket sjukdomar osv. där man ibland funderar på varför man inte ringer veterinären i första hand!
Bara min åsikt.

Att det stårpå hästvård och inte här är väl för det här är ett 'allmäntä hundforum och inte ett hundVÅRDSforum. Men det gäller ju likväl.

Däremot tycker jag att folk här generellt sett är bättre på att kalla på vet i tid än vissa av de inlägg som skrivs på hästvårdsforumet.

Sen tror jag att många, speciellt förstagångsägare/ovana ägare är osäkra på när man ska ringa vet. Om hunden haltar lite en lördag, ska man kasta sig i bilen till djursjukhuset eller ska man avvakta? Och många drar sig för att ringa djursjukhuset och fråga med risk för att 'göra bort sig'. Och då är det ju bar att internetforum finns. Man lär sig ju med tiden vad som kan vänta och vad som ska in direkt. Det brukar dessutom ofta poängteras om man försöker nå vet på jourtid att det BARA är jourfall de vill ha förfrågningar om, kan ibland nästan låta otrevligt (DV här har en telefonsvarare där han med blodisande röst förklarar att utanför ordinarie telefontid vill han ENBART ha påringningar om fall som ABSOLUT INTE kan vänta till nästa vardags ord telefontid. Kan få den mest förhärdade att börja tveka över telefonknapparna *s*).

Så jag störs inte alls över frågor som 'min hund kräks, vad ska jag göra?'. Däremot när folk skriver 'min hund har kräkts i tre dagar, mår jättedåligt och vill inte äta, vad kan det vara för fel?' så blir jag ledsen för det är så självklart att hunden skulle varit hos vet när inlägget skrevs.

Även om man är förstagångsägare (som jag är med mina nuvarande djur), bör man ju vara såpass påläst när man får hem dem att man kan känna igen symptomen för de vanligaste sjukdomarna. Jag frågade en gång på forumet andra djur angående att en av tjejerna nös lite väl mycket (hon var inte allmänpåverkad och verkade inte må dåligt). Skrev inlägget på kvällen och ringde veterinär för rådfrågning dagen efter. Ibland kan det vara skönt att få lite lugnande råd från de som vet mer här på forumet, men det kostar inte heller nåt att ringa till veterinär och få rådgivning!

När det gäller smådjur så är många veterinärer kassa i sin kunskap och därför brukar man fråga dom som kan.
Är det mycket akut skall man förstås ta sig till veterinären ialla fall :)

Då ringer man ett djursjukhus, de kan sin sak. Även smådjur.
Skillnad på distriktsveterinärer, de ringer jag bara för ev vaccination.

Och hur vet man vilka som kan här? En del säger saker som direkt är farligt för djuren (syftar inte just här på hund)

Även dom är taskiga på sitt kunnande om hamstrar och marsvin tyvärr (och troligtvis fler sorters smådjur) :crazy:
Det är inte bara min uppfattning utan även andra som har kommit i kontakt med dom större klinikerna.
hittar man en som har personal med god kunnighet på smådjur är den guld värd då det är ovanligt.
Själv var jag vid en större klinik som inte visste att marsvinskabb heter sellnic men tack och lov visste hon hur man botade det.
Jag hade åt andra sidan när jag ringde talat om för dom att det var vad marsvinet hade.

Just inne på smådjur vet man oftast vem som är kunnig och själv brukar jag fråga inför ett veterinärbesök OM det inte är akut för då finns inte tid att vänta men det har aldrig hänt mig och händer sällan smådjur :)
Det är onödigt att ta med sitt marsvin som tappat några av sina framtänder tex.
Slänga pengarna i sjön är vad det är.

Akuta saker skall man åka iväg till veterinären med oavsätt och jag skulle inte ens sätta mig och ringa om det är akut utan det blir att så fort som möjligt ta mig till veterinärklinik.

Aha, nu syftade jag på hund eftersom vi är på hundforumet :)
Men finns det smådjursforum här? Eller menar du "andra djur"?
Jag kan ha förståelse att veterinärerna inte alltid vet så mkt om tex marsvin eller andra smådjur, för jag tror inte de får behandla så många av dess djur, och man lär sig ju också av erferenhet (även om man är veterinär). Och så mycket får de nog inte lära sig om just dessa djur under veterinärutbildningen tyvärr.

En del får de lära sig under utbildningen, men tyvärr tror jag inte det alltid är tillräckligt. Eller så är en del inte smådjursintresserade helt enkelt (då kanske man valt fel yrke).
De flesta mediciner är dessutom avsedda främst för hund och katt, inte för smådjur. Det kanske är därför en del vet. tvekar.
Jag tycker det är bättre att ringa vet. en gång för mycket än en gång för lite (oavsett djurslag). Visst kan väl en del frågor verka dumma, men de är ju där för att hjälpa till, eller hur!?!

Eftersom frågan var riktad allmänt (hund, katt och smådjur) så är det också smådjur som menas.
Finns inget likadant inlägg på smådjur därvärre så jag får ju svara här.
Om alla skulle ringa veterinären så fort man var orolig för något skulle det bli ännu svårare att få en tid :crazy:
Är det inte akut så skadar det inte att höra med andra för att få en annas åsikt utan tvärt om kan det hjälpa att få hört andra som kanske har varit med om det innan.
Det är inget som säger att den som frågar inte tänkt att anlita en veterinär?
Jag har frågat om råd innan om det inte varit akut för att ha mer på fötterna innan jag går till veterinären och anser att det inte finns något fel med det oavsätt om det gäller hund, häst, katt, smådjur eller ens mig själv.
Akut = ingen telefon utan till djursjukhuset med en gång.
Skulle alla ringa till veterinären om all undran över deras djur när dom blir lite dåliga så skulle dom inte ha tid med annat än pratat i telefonen :crazy:

Det blir väl inte svårare att få en veterinärtid om folk kontaktar veterinären om ett djur är dåligt och man är orolig? :confused: Hellre ringa en gång för mycket än för lite! Är det akut så är det akut, då ska man verkligen inte sätta sig här och hoppas på svar. Är det inte akut men man är orolig så är det ju bättre att ringa så får man besked i telefonen om man ska beställa tid för undersökning eller om man oroar sig i onödan.

Tror att hon menar att det blir svårare att komma fram.
Vilket skulle kunna vara logiskt.

Jag säger också som "Stollan" att man frågar på ett forum innebär ju inte att man inte tänker ringa vet.

Själv tycker jag att det är intressant att höra andras erfarenheter, det är många gånger därför jag frågar. Så klart får man ju sålla bland svaren, men efter ett tag på t.ex "HUND" vet jag vilka jag litar mer på!

Om alla dom som på dom olika forumen jag besöker skulle ringa för dom småsaker som inte kräver veterinärvård skulle det bli en hel del tid åt bara samtal :crazy:
Fast åt andra sidan är det nog tvärt om :(
Om folk slutade att fråga skulle en hel del djur inte ens komma iväg till veterinären, speciellt smådjur.
Nu händer det att folk blir övertalade att gå fast dom från början tänkt låta bli.
Bara en sådan sak som frågor om hamsterns doftkörtel har ett antal gånger frågats om och ägare varit oroliga över och ja det gällde alla djur utom hästar som frågan ställdes över.
Jag tycker inte det är ofta folk ber om råd om sådant dom inte tänkt konsultera en veterinär om eller redan har gjort.
Veterinärer gör fel, läkare gör fel därför frågar jag alltid efter en andra åsik om jag är osäker om någon och helst om det går innan jag går till en veterinär (icke akuta fall).
Det kan spara min tid, veterinärens tid och min plånbok.
Nu var min schäfer frisk i dom 4 åren jag hade henne och det enda hon hade var öroninflammation.
Den gången frågade veterinären aldrig om vi hade katter och jag tänkte aldrig på att det kunde vara dom som var orsaken utan det var först på nätet jag fick reda på att behandla katterna för öronskabb + hund då det kunde varit orsaken till min hunds öroninflammation.
Skulle min kompis gått på veterinärens inrådan skulle hennes hund vara avlivad idag (Blå stjärnan i GBG) pga sitt beteende.
Istället valde hon att lyssna på mig (och kunde besparat veterinärens telefontid om hon frågat mig först) och hunden lever än idag och problemen är inte så stora.
Hunden var i det läget 10 månader och hon hade inte haft han så länge.

Sedan sa jag ju om det INTE är akut.
Sellnic är inte akut om det inte pågått ett bra tag tex, svamp är inte akut, ett litet sår är inte akut osv.
Det är inget i första inlägget som säger att det bara gäller akuta (blodet sprutar, epileptiskt anfall, tuggat i sig giftiga saker osv) utan bara mår dåligt som kan gälla allt från åksjuka till cancer.
Akuta saker skulle jag fortfarande inte ringa för....jag ringer på min höjd efter en skjuts + förvarna att vi kommer och vad för symtom mitt djur har.
Akut = djursjukhus fortast möjligen

Alla vet ju inte när det är akut, vilket man allt för ofta kan läsa i olika trådar. Jag ska inte dra upp exempel eftersom jag inte vill peka ut något enskilt nick, men vid några tillfällen har flera andra användare SKRIKIT åt trådskaparen att kontakta veterinär!

Visst kan det bli svårare att komma fram, men om man är osäker anser jag att det är viktigare att kontakta veterinär om man är orolig, än att sätta sig vid datorn och fråga ett internetforum med varierande kunskaper. :smirk:

Jag tycker annorlunda jag ;)
Om det inte är akut så har jag tid på mig framför datorn och då ställer jag frågan till dom som kan.
Spelar ingen roll om det är min sjukdom eller djurens.

Föreställ dig om denne trådskapare som man skrek på om att ta till veterinären.
Om denne inte hade lagt frågan här..tror du verkligen att denne hade tagit kontakt med veterinären då?
Jag tror snarare att det är tvärt om.
Chansen för att denne tillslut ger med sig och går till vetten är större i denna situationen än om denne aldrig lagt in frågan.

Samma sak ser jag på andra forum där man märker att det tar emot att gå till veterinären med smådjur då det är dyrt.
Då folk uppmanar dom som ger dom tillslut efter och sedan frågar dom sig hur dom ens tänkt tanken på att låta bli.
Man måste se hela vägen för att se det som är bra.
Kan du inte se hela vägen fram?

Jag har ställt en fråga här angående symptom på öroninflammation. Minns att jag fick en del på mig eftersom jag inte tillkallat veterinärhjälp. Jag beskrev iallafall symptomen för min syster som har en hund med kronisk öroninflammation - och det var öroninflammation.
Kan även tillägga att jag ställde frågan här på Bukefalos tio minuter efter att jag upptäckt att det var något fel på hennes öra, mest för att veta om det var livshotande (man vet ju aldrig! :o) eller om det kunde vänta i 30 minuter tills min syster slutat jobba.

Men jag tycker att man ska tillkalla veterinär om man verkligen inte har någon aning om vad det kan vara.

Som jag redan skrivit, om man inte vet ifall det är akut är det bättre att ringa veterinär istället för att sätta sig framför datorn. Där finns det förhoppningsvis sakkunskap till skillnad från ett forum där många sitter och gissar vilt. :smirk:

Om man vet att det inte är akut så kan man söka tips och råd även på olika forum, men behöver ett djur vård ska man alltid ringa veterinär för en tidsbeställning.

Om man inte vet att det är akut och frågar på nätet hoppas jag att folk fortsätter att skrika de ska kontakta veterinär.

Jag ser en viss skillnad i argumenten, gör du? ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 477
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka