Om alla dom som på dom olika forumen jag besöker skulle ringa för dom småsaker som inte kräver veterinärvård skulle det bli en hel del tid åt bara samtal
Fast åt andra sidan är det nog tvärt om
Om folk slutade att fråga skulle en hel del djur inte ens komma iväg till veterinären, speciellt smådjur.
Nu händer det att folk blir övertalade att gå fast dom från början tänkt låta bli.
Bara en sådan sak som frågor om hamsterns doftkörtel har ett antal gånger frågats om och ägare varit oroliga över och ja det gällde alla djur utom hästar som frågan ställdes över.
Jag tycker inte det är ofta folk ber om råd om sådant dom inte tänkt konsultera en veterinär om eller redan har gjort.
Veterinärer gör fel, läkare gör fel därför frågar jag alltid efter en andra åsik om jag är osäker om någon och helst om det går innan jag går till en veterinär (icke akuta fall).
Det kan spara min tid, veterinärens tid och min plånbok.
Nu var min schäfer frisk i dom 4 åren jag hade henne och det enda hon hade var öroninflammation.
Den gången frågade veterinären aldrig om vi hade katter och jag tänkte aldrig på att det kunde vara dom som var orsaken utan det var först på nätet jag fick reda på att behandla katterna för öronskabb + hund då det kunde varit orsaken till min hunds öroninflammation.
Skulle min kompis gått på veterinärens inrådan skulle hennes hund vara avlivad idag (Blå stjärnan i GBG) pga sitt beteende.
Istället valde hon att lyssna på mig (och kunde besparat veterinärens telefontid om hon frågat mig först) och hunden lever än idag och problemen är inte så stora.
Hunden var i det läget 10 månader och hon hade inte haft han så länge.
Sedan sa jag ju om det INTE är akut.
Sellnic är inte akut om det inte pågått ett bra tag tex, svamp är inte akut, ett litet sår är inte akut osv.
Det är inget i första inlägget som säger att det bara gäller akuta (blodet sprutar, epileptiskt anfall, tuggat i sig giftiga saker osv) utan bara mår dåligt som kan gälla allt från åksjuka till cancer.
Akuta saker skulle jag fortfarande inte ringa för....jag ringer på min höjd efter en skjuts + förvarna att vi kommer och vad för symtom mitt djur har.
Akut = djursjukhus fortast möjligen