Om att själv injincera pencillin

Fenylbutazon finns son injektionsvätska, men inte registrerat i Sverige nu. I England används det.

min otursfågel till häst har fått pencilin i halsmuskeln 3 gånger under ett år a 6 dagar i stöten, jag har efter det att veterinären visat hur det ska gå till, gett kuren själv.
40 ml per dag. Inga nya sprutor utan bara nya kanyler och jag har bytt sida varje dag.
Jag har riktat om kanylen efter 20 ml och efteråt har jag masserat runt om. Har inte haft några som helst problem med svullnader efteråt...

:angel: lilla djurdoktorn hade förmodligen en smärre hjärnkollaps..? även solen har sina fläckar osv..och dom är ju bara människor, dom där veterinärerna!
Fördelen med att spruta intramuskulärt är att man är 100 säker på att djuret får i sig exakt rätt mängd antibiotika, med pulver/pasta finns det alltid en risk att djuret missar lite grann i doseringen.
Jag föredrar pasta eftersom det här med sprutor o kanyler är jädrans bökigt tycker jag. Pulver brukar mina små älsklingar föraktfullt fnysa åt fast jag blandar ner det i betfor och allehanda godsaker...dom är väl för intelligenta för att låta sig luras?!

Intressant det där med försäkringsbolaget! Måste kolla upp villkoren.

Om det är så att försäkringsbolaget inte ersätter ev. missöden som uppstått i samband med att jag själv sprutar min häst är det kanske värt att försöka få veterinären att komma ut vid varje tillfälle? Någon annan som känner till försäkringsbolagens villkor?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 367
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18