Om att själv injincera pencillin

I

Idka

Vad är det som gäller egentligen? Får hästägare själv spruta sina hästar om en vet. visat hur?
När jag prata med mitt försäkringsbolag sa de att man som hästägare INTE fick spruta, tom vet. assistenter lära gå en speciell kurs för att få spruta.
Men när jag pratade med Jordbruksverket sa det att man som hästägare visst fick spruta sin häst, om vet. bara visat hur man skulle göra.

Så vad gäller? :confused:

Andledningen att jag undrar är att jag själv gav min häst pencillin då han fick lympfangit.
Vet. visade mig och lämnade sen 9 kananyler och två sprutor (allt jag behövde sa hon). Det behövdes två sprutor för mängden pencillin.
Men min häst blev inget bättre, fick feber och och en stor svullnad efter sprutan (varierade sida/dag) efter några dagar.
Jag återänvände sprutorna (japp, jag har redan idiotförklarat mig själv :devil:!!!) men när min stallkompis som är sjuksköterska såg det skrek hon rakt ut eftersom bakterierisken var så uppenbar. Dagen efter fick jag nya sprutor av henne. Men eftersom svullnaden inte gick ner ringde jag vet. som sa att vi skulle byte pencellin till ett i pulverform istället. Det gjorde att svullnad och feber gick ner så småningom.

Det jag undrar är;
* Är det inte vet. ansvar att jag sprutar min häst korrekt (dvs byter sprutor!)

* Varför får man inte som hästägare själv välja pencillin i form av pulver? Jag visste ju faktiskt inte ens att det fanns.

* Kan jag begära någon reducering på fakturan för pencillinet? Det kostade 300 kr för pencellinet i pulverform för två dagar.

Jag fick ge mitt nordis sto butta själv efter att vet visat var och hur jag skulle göra. Men annars är det kurs som gäller ja.

:confused: 9 kanyler och 2 sprutor? jag antar att hästen skulle ha 40 ml/dag vilket är det vanliga - förmodligen fick din vet. ett mindre hjärnsläpp där..? för naturligtvis skulle du antingen ha fått 2 sprutor/dag eller recept på dylikt att hämta ut på apoteket. Visst får du spruta din häst själv - det finns inga sådana restriktioner. Men be om pasta nästa gång, pulver brukar hästarna ogilla även om man blandar det i maten. Och nä, du får inga pengar tillbaka - var glad att det var så pass billigt! det finns penicillin som kostar skjortan o lite till!

Vet får ge dig som djurägare uppdraget att ge hästen sprutor i muskeln (intramuskulärt) om han/hon bedömer att du klarar det. Däremot får man aldrig som outbildad ge direkt i blodet (intravenöst) då detta är svårare och innebär större risker. Anledningen till att man själv, på uppdrag av vet, får fortsätta en påbörjad intramuskulär antibiotikabehandling är som jag har förstått det det både tidsmässigt och ekonomiskt orimliga i att vet skulle åka runti uppemot en vecka och spruta alla hästar som behöver med penicillin varje dag.

När mina hästar har fått penicillin, och även när lektionshästarna på de tre ridskolor jag har jobbat på har fått det har vi inte fått mer än två plastsprutor per häst och kur. Däremot har vi fått kanyler som räcker så att man kan använda en ny varje gång. Plastsprutorna kan man ju koka om man vill decinficera dem, så det räcker med två.

Jag fick ge mitt nordis sto butta själv efter att vet visat var och hur jag skulle göra. Men annars är det kurs som gäller ja.

Gav du Butta i sprutform? Aldrig hört. Det brukar ,man ju blanda i fodret.

Kan även ges som injektioner. Om det är Fenylbuthazon vi talar om??

Jag frågade fler än en gång om jag behövde hämta ut nåt på apoteket. Jag bad om extra kanyler ifall jag skulle behöva sticka flera gånger, vilket kan hända. Så klar i huvudet var jag iallafall att jag visste att man skulle ta ny kanyl för varje stick.

Pulverpencillinet åt han utan problem. Vad är fördelarna med att ge i sprutform? Hädanefter vill jag inte göra det på mina hästar igen....

Egentligen får man nog inte spruta sin häst själv oavsett var det är, im eller iv. Men med tanke på det orimliga i att en vet ska ut och spruta samma häst flera dagar i rad så struntar man nog i den regeln men det är vet som är ansvarig.

Numera är det som sagt kurs som gäller oavsett om du jobbat som vet.assistent i 30 år om du inte gått djursjukvårdarprogrammet för att få spruta.

Här är det paragraf 5,7 o 8 som gäller o det är helt lagligt utan utbildning.
Förstår inte att det skall vara så svårt att få fram, utbildning behövs vid delegerad behandling men inte vid uppföljande behandling som här.
PL

Hur tolkar du detta då?
"Uppföljande behandling: Läkemedelsanvändning efter det att veterinär vid varje tillfälle kliniskt har undersökt enskilt djur eller djurgrupp."

Vet själv inte exakt hur man ska tolka det. "varje tillfälle" som varje gång innan djuret får läkemedel eller "varje tillfälle" som inför varje behandlingperiod.

Det står ju inget specifikt om just injektioner vare sig sc, im el iv och att folk skulle få spruta sina djur iv hur som helst trots att vet har förevisat var och hur tycker jag låter konstigt. Sc el im, ok det kan man kanske göra men iv? Och eftersom det inte står något så borde det i så fall vara ok?

Det betyder inför varje behandlingsperiod, du får alltså inte på eget bevåg sätta din häst på behandling med receptbelagt läkemedel. Du kan inte ringa till vet. och be om t.ex. antibiotika till en häst som inte är undersökt för den aktuella åkomman. Om veterinär ordinerar behandling, efter undersökning, så får du fortsätta med den.

Rent formellt finns den så vitt jag vet inget hinder mot att vet låter djurägare spruta iv men det anses inte accepterat. Om det skall göras måste vet vara säger på att djurägaren klarar det vilket sällan torde vara fallet.
PL

Det finns inget penicillin i pulverform utan pulvret var trimetoprimsulfa vilket oftast är sämre än pc vid sårinf o lymfangit så du kan knappast begära reducering. Ang använda samma spruta flera dar så är det nog i gråzonen, knappast någon risk när det gäller pc under förutsättning att det gäller ett djur o att man förvarar sprutan vettigt.
PL

En av mina hästar sprutades med det för några år sedan vid akut fång. Därefter försvann Fenylbutazon. Då fick man ge Fenadyne istället (det fanns oxå som injektionsvätska). Kanhända försvann injektionsvätskan på Fenylbutazon. Det var ju ett jäkla ståhej med det ett tag.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 367
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18