Sv: Om att låna ut sin häst på foder
Vet inte om mina svar är överflödiga, men skriver ändå ner mina erfarenheter:
Största erfarenheten - ha papper på ALLT!
Innan du skriver annonsen och lägger ut den, bestäm hur du vill ha det med var enda liten detalj och då menar jag var enda en.
Hur långt är du beredd att låta hästen flytta i förhållande till dig. Måste fodervärden använda din vet hovis tränare, finns det några i samma kategorier som på inga som helst vilkor får släppas nära din häst? I så fall skriv ner det.
Vad har du för krav på stallet den ska stå i vad får den ha resp inte ha som strö/bädd, vad får den äta resp inte äta. Hur många fodringar per dag ska den ha?
Vad får den användas till för typ av träning och i vilken omfattning. Du säger promenadridning och lättare dressyrklasser i fodervärdens ögon innebär kanske promenader evighetslånga turer i skogen i samtliga gångarter och ev skutt över dike och lätta klasser är kanske för fodervärden LA:5 (det står ju lätt) och i dina värld var det lugna skritturer på 45 min och på sin höjd LB:3.
Vad gäller när det kommer till vet.räkningar, din häst har ju varit skadad. Tänker du stå för del av kostnad om nya skador är relaterade till den skadan. Hur ska du agera om det är så att fv följer dina anvisningar, men skada eller ev gamla skadan går upp.
Vilken är din relation till försäkringsbolaget med tanke på tidigre skador och hur ställer de sig till att hästen ska gå i nytt aktivt arbete.
Hur skall hästen transporteras och av vem och inte bara vid utlåning och tillbakalämnande.
Vad gäller med utrustning? ska något följa med och vad ? vilka krav har du på skötsel och vad vill du ha tillbaka och i vilket skick?
Skriv ner rubbet innan du sätter ut annonsen så att du själv vet vad du vill och varför. Efter det kan du knåpa ihop en annons. Hittar du en fodervärd se till att det du skrev ner, kommer med i kontraktet. Använd ett färdigt kontrakt och skriv bilagor, knåpa inte ihop någotpå egen hand. Ett färdigt kostar 50-lappen och besparar dig en massa risker och tid.
Även omdu lånar ut till nära familjemedlem eller kompis, skriv kontrakt. Med den erfarenheten jag ha skulle jag kräva min egen sambo på kontrakt om han skulle låna min häst. Du ska alltid vara rättsligt skyddad och sedan spelar det ingen roll om det är din egen syster eller om det är påven som lånar hästen. Kontrakts SKA finnas och uppstår det några problem så är det det som avtalats i kontraktet som gäller, inte något annat! Man skriver inte kontrakt för att "det hör till" som vissa tycks tro. Man skriver det för att ha något att stödja sig på i händelse av tvist.
Följ upp på din häst och kolla till denmed jämna mellanrum.
Jag har haft fem fodervärdar genom åren och två har varit hopplösa medan tre har varit supergoa.
Första fodervärden var en en strulpella och lämnade tillbaka hästen efter en och en halv månad. Eller rättare sagt ringde och sade att nu kan jag inte ha hästen för jag ska separera, efter det hörde jag aldrig mer av henne och jag fick betala hennes hyresskuld istallet. Jag hade då ett hemmaihopknåpat kontrakt som inte gav mig något stöd i något och 3500:- + kostnaderna för för att återigen ha häst när man lever på studiemedel är inte så ball.
Andra fodervärden var ett as av värsta sort, allt verkade så bra och jag skickade upp min häst. Allt var under en begränsad tid. Då jag var utomlands hade jag lite kontroll. När jag kom hem stod det ett benrangel i hagen och kontraktet som den fodervärden skulle ha skrivit på och skickat till min mamma här i sverige låg opåskrivet. det blev rättsligt av det med förlikning som resultat.
Tjejen som tog hand om det stackars benranglet var en pärla av sällan skådad sort och förde gamle hästen tillbaka från de döda. Hn kunde dock bara ha honom under kort tid och vi letade upp en ny fodervärd som även hon var supergullig och omtänksam, dock ansåg hon att det var min uppgift som hästägare att hålla hästen med grejor, hennes ekonomi var i gungning med resultatet att hon flyttade runt hästen en hel del under det året hon hade honom.
Nuvarande hästen blev jag tvungen att låna ut pgaskador på mig och hon står hos en fodervärd som jag håller under uppsikt, står i samma stad och jag åker och hälsar på - ofta. Brukar åka och titta på träningar och brukar rida de dagar fodervärden är överhopad av skolarbete och behöver ha hjälp.eftersom damen är klaustrofobisk så kör jag henne helst själv, vilket är uppoffring från min sida men jag vet att hon inte utsätts för något som hon skulle tycka är hemskt.
Jag har skickat med det jag har och tycker hästen behöver, vilket hästen har de täcken, schabrak och benlindor som jag hade bedömt som "1 säsong till håller de". Sadlar och träns har de också lånat och jag tar ansvar för att de passar, behöver de bytas ut,vilket snart dressyrsadeln måste så står jag för det. Man kan ju inte precis skälla på fv för att hon musklar upp hästen så väl åt mig att hon växer ur sadeln
Jag har valt att vara aktiv och engagera mig i min häst medan hon är utlånad. Det är frustrerande ibland och bra ibland sm i alla avtal.
Viktigaste rådet från mig är alltså, tänk igenom din egen roll idet hela, hur aktiv och passiv du vill vara och vilket ansvar du tänker ta och vilket ansvar du vill att de ska ta, ner till minsta tagelstrå och befäst det på papper
Det har jag gjort och det fungerar toppen!
Apo