Om att låna ut sin häst på foder

P

Phlipp

Jag har länge funderat på att låna ut min halvblodsvalack på foder, och har efter ett himla velande kommit fram till att det vore det bästa för oss båda just nu.

Problemet är bara att jag är så himla orolig för vad som skulle kunna hända. Har hört så många skräckhistorier om hästar som farit illa, om fodervärdar (och ägare) som helt plötsligt brutit kontraktet, försvunnit med hästen mm mm :eek:

Det största problemet just nu är att jag vill ha en häst som jag kan utvecklas med, som jag kan tävla och göra allt som min något begränsade lille kille inte har kapacitet för. Jag letar alltså efter en ny häst, men liksom inte till vilket pris som helst, eftersom jag först och främst vill se till att den jag har får ett bra hem... Har helt enkelt inte råd att ha två hästar.

Av flera olika anledningar är sälja är inget alternativ, dels eftersom han har varit allvarligt skadad, dels för att jag inte är beredd att släppa honom helt.
Eftersom han har haft en komplicerad knäskada är det endast lättare klasser dressyr och rida ut som gäller, vilket ju är något som inte direkt höjer värdet på honom. Och frågan är om han ens går att låna ut, eller rättare sagt VÅGAR jag?

Så, ni som har häst på foder och till er hästägare som har er häst utlånad; hur har det fungerat för er? Någon som har liknande situation att dela med er utav eller någon som har lust att bara berätta hur det har gått för era foderhästar?

Suuupertacksam för svar! :)

Sv: Om att låna ut sin häst på foder

Hej!

Förstår att det är jobbigt beslut för dig att ta, men jag lovar att det känns skönt när beslutet väl är taget.

Jag har ganska stor erfarenhet av att både ta häst på foder (är inne på den fjärde) och låna ut hästar på foder (har lånat ut två).

Nu har jag foderhäst och min egen utlånad på foder, just av den anledningen att min egen inte har kapacitet för det jag vill göra men jag vill inte sälja honom utan att veta att hemmet är det rätta (liknande situation som din alltså).

Man hör skräckhistorier om fodervärdar, men jag har bara haft problem en gång (se nedan) och det var ett specialfall.. Helst skulle jag undvika allt vad fodervärd heter, just pga riskerna det faktiskt innebär, men som min situation och ekonomi ser ut nu så har jag inget val.

Den enda gången jag upplevt problem i samband med fodervärd var när jag hade min ponny på foder, som ägdes av min moster. Vi hade inget avtal och i och med detta så blev det tjaffs om uppsägningstid och tillbakalämning, men hade vi haft avtal så tror jag aldrig det hade blivit några problem (har alltid haft kontrakt sedan dess). Dessutom tror jag faktiskt att det är större risk för bråk om de två parterna känner varann sen innan.

När jag nu skulle lämna ut min lill-kille på foder så var det STORT intresse, trots att han skulle lånas ut som promenad-/sällskapshäst för ev. senare lättare träning. Många underbara människor som vill ha en okomplicerad häst men som inte har råd/vill köpa en.

Fråga gärna mer om du undrar något, hinner inte skriva mer nu :)

Ullis

Jag har en halvblodsvalack på foder just nu, och jag stortrivs, både med häst och hästägare, vilket känns jätteskönt!

Har dock haft mindre bra exempel tidigare, mitt eget fel då hästen ej besiktigades, hade det gjorts, hade jag aldrig begått det misstaget, så där lägger jag över ansvaret på mej själv.
Sedan att hästägaren i fråga lade ut en annons och överhuvudtaget tänkte tanken på att låna ut en häst som ridhäst, som inte är ridbar, kändes visserligen inte speciellt schysst.

Hursom helst, att låta hästen du överväger att låna ut på foder stanna i det stall där du kommer stalla upp din nya häst, kanske kan vara ett alternativ om möjligheten finns?
Men med en fodervärd som tar allt ansvar, kostnader osv för hästen.
Känns definitivt tryggare för dej som hästägare, då du kan hålla lite "koll" på hur det fungerar, men även för fodervärden.

Jag har det så just nu, tjejen som äger min foderhäst, har sina andra 2 hästar i samma stall, och eftersom det inte är min häst och jag helst inte gör alltför stora grejer utan att kolla om det är ok med ägaren först, så känns det skönt att hon finns tillgänglig i stallet och kan hjälpa till och tar sitt ansvar, om det skulle vara något.

Sedan, det viktigaste om du bestämmer dej för att låna ut hästen, skriv ett ordentligt kontrakt, som tar upp allt.

Om du vågar, kan bara du avgöra! :)

Jag tycker something gav dig många bra råd som är värda att tänka på.

Jag själv är fodervärd åt en hlb valack. Och det jag ville ha letade jag efter och hittade det också. Sen så fick jag och ägaren bra kontakt också. Vi bestämde oss ganska tidigt att jag skulle få ta honom. Men jag skulle ta klart mitt körkort förts så det dröjde ett tag innan jag tog honom.
Men det var bra för då fick jag och ägaren en bra kontakt. Sen att ni har en prövotid så att det finns möjlighet för dig och fodervärden att ångra sig.
Finns säkert mer att tänka på. Har du frågor pm:a om det är något. Bättre att fråga för mycket. Men gör ett bra kontrakt så ni vet vadsom gäller om det händer något.
Lycka till

Jag har min ponny utlånad och jag hade aldrig gjort det om de inte hade haft kvar hästen i stallet så jag kan kolla till honom. Så det är absolut ett förslag för man har mer koll på hästen då och kan lättare "ta hem" hästen om man tycker att något inte stämmer. Samt att det inte känns så snokande att slänga in ett öga i boxen när man går förbi, man ska ju ändå vara i stallet och ta hand om sin andra häst.

Nu har vi nog hittat en av de bästa familjerna man kan ha, de är noggranna och ponnyn mår som en prins och tycker det är jättekul att få vara läromästare och leka på LC-LB-nivå och ta massa rosetter.

Sen ska man ju skriva ett bra kontrakt också ifall det skulle uppstå något problem är det så skönt att ha ett kontrakt att falla tillbaka på.

Jag har också lite erfarenhet från att ha ut häst på foder.

Jag skulle ha ut min varmblodsvallack (12 år) på foder för minst två år, eventuellt längre. Alltså så att jag kan plugga klart med min minimala budget och sen ta ett bättre jobb så att vi kan fortsätta träna och tävla som vi gjorde flitigt innan jag började på skolan och separerade osv. I min annons stod det att han behöver tränas mycket nu för att komma igång ordentligt, men att det är en bra ridhäst i övrigt. Jag hade ju sålt transporten ett halvår innan jag kom till insikt med att hästen måste bort för några år. Därför var han inte så tränad senaste halvåret.
Ok, där hade jag satt nivån. Mina krav var att han skulle få träna och förhoppningsvis tävla under tiden, då han mår väldigt bra av det.

Jag lämnade även min instruktör som referens. Nu tycker jag att jag har satt nivån och talat om hur länge han bör få stanna hos fodervärden.

Inte nog med att småflickor sms:ar och mailar urfåniga brev, så ringer det direkt otrevliga människor som inte verkar fatta att det är mitt lilla barn som ska bort ifrån mig. Ja, visar dålig respekt för både mig och häst i telefon. En tant ringde och frågade om honom lite grann, sen så frågade jag vad de hade att erbjuda honom. Då blev hon jättetvär och kunde inte förstå varför jag behövde fråga sånt. Sen så sa hon att hon ville komma och kolla och sa att då kan de väl ta med sig transporten på en gång. Nej tack, sa jag och förklarade att min häst är nog inget för dem. Gissa om hon blev sur??

Nåväl. Fick till slut tag på en tjej som verkade bra. Hon ville dessutom att han skulle stå kvar i sitt gamla stall! Gissa om jag var glad?? Men efter några dagar in på hennes fodervärdstid, så går de omkull efter att ha rusgalopperat på blött gräs, utan brodd!!!. Hon lyckades bryta foten på 4 (!) ställen. Då bad hon oss hjälpa henne över sommaren, så skulle hon ta över helt igen i aug. Det gick vi med på. Men sen så hörde jag väldigt lite ifrån henne. Sen började stallägaren fråga mig om det var jag som skulle betala stallhyran för juni, det var det inte. Hon blev ännu svårare att nå och sedan så stängdes hennes telefon av helt. Lyckades till slut få tag på hennes kompis, som var den enda vettiga personen i den här historien. Hon gav mig fodervärdens hemnummer till hennes mamma. Lite mer jakt och min pappas advokat inblandad, brevskrivande och efter att stallägaren förklarat för tjejens mamma vad det innebär att inte betala en skuld osv (prickar i register osv) så fick han in pengarna för juni och juli.
Naturligtvis revs kontraktet, men är än idag himla glad för att vi skrev ett sånt.

Dessutom hade jag, min idiot, ringt över min försäkring på hästen till henne, som hennes mamma bara hade ring till Agria och sagt upp den! Gissa om jag gick i taket när jag fick höra det! Men de på Agria hade full förståelse för mig och lappade ihop alla oförsäkrade dagar, så han har nu stått på mig hela tiden och alltid fullt försäkrad:bow:

Det mest frustrerande är att jag tycker att jag har handlat rätt från början, allt från kontrakt till att tala om vad hon får och skall använda honom till. Tjejen var över 18 år och hade jobb, så jag frågade inte efter föräldrar, men det skulle jag ha gjort. Hade jag fått prata med mamman innan allt var klart, så hade jag backat ur garanterat. Hade jag också ringt hennes referens, som jag kände till ganska bra, så hade jag nog också fått höra att allt inte stod rätt till.

Sedan var det dags för annonsvända nr 2. Då mailar det sammanlagt 3 utbildade ridinstruktörer som var superintresserade av mitt lilla varmblod. Första som kom ut och tittade vägde ca 120 pannor :eek:
Hur förklarar man för en så att hästen går av om hon sätter sig på honom? Men hon var så kaxig att hon klarade av alla sorts hästar, så det var inte intressant att rida honom...Tackade nej, behöver jag förklara varför?

Nåväl, nu står han hos en familj utanför stan som är helt underbara:banana:

Han är deras gullegris och hela familjen är involverade i min lilla pålle. Har nog inte kunnat sluta bättre!
Pust, mycket skrivning, men snälla, gör inte samma misstag som jag! Kräv referenser, och tag KONTAKT med denne också. Var hård och fråga om jobb, ekonomi, stall mm mm
För tänk såhär, du kan väl svara på såna frågor, då kan de som kollar på din häst också göra det!
Sen köper man ett färdigt konrakt från ridsportbutikerna där det står att om fodervärden messar till saker så går hästen omedelbart till ägaren igen, utan att passera gå!

Önskar dig verkligen lycka till!!

Tack SNÄLLA för alla tankevärda svar!

Det här är verkligen jättesvårt!
Känns ändå som om jag kommer att ge det hela ett försök, men jag kommer nog att vända ut och in på eventuella spekulanters liv när den dagen väl kommer... ;)

Har förvisso sålt hästar förut, men det känns liksom som en helt annan sak...

När det kommer till utrustning, vad är rimligt att skicka med? Tycker det känns jättehemskt att behålla alla hans mysiga täcken till nya hästen... :crazy: Men självklart inser jag ju att exempelvis sadeln knappast kommer passa den nya hästen då den är utprovad etc.

Kan man skriva in i kontraktet att hästen tex enbart får användas till dressyr och uteritt eller promenadridning och dyl?

Japp! Det är väldigt bra utformat det kontraktet nämligen. Där får man bestämma vad hästen skall användas till.
Jag skrev en lista på vad jag skickade med, som vi båda skrev under. Jag hivade med allt från borstar till täcken och sadel. Men jag ville ju bli av med alla saker eftersom jag bor i stan och inte har plats för sakerna annars. Vi bestämde att de får gärna nöta ut sakerna, men att det ska ersättas med liknanade. Jag ska få tillbaka vad jag gav ut helt enkelt.

Fråga om det är någe mer du undrar om, jag har 7 uppsatser till som jag kan skriva:)

När jag letade fodervärd hittade jag en jättebra tjej som hade precis de förutsättningarna som jag hade önskat att jag hade. Nu är hästen död och hon letar ny foderhäst.

*Kontaktförmedling*:angel: :angel: :idea:

Jag är hästägare och har ägt flera hästar även tidigare, men även varit fodervärd. De 2 hästar jag hade på foder hade jag vardera ett par år, det funkade kanon både från min och ägarnas synpunkt.

det man ska vara noga med både från ägarens och fodervärdens sida är att man verkligen är överrens runt "grund synen" på hästhållning och det som hästen skall "användas" till. skiljer det sig där från början så är det att förvänta sig trassel och konflikt utan undantag förr eller senare.

sen ska man vara noga med som alla som svarat sagt att SKRIVA kontrakt i minsta detalj rörande vad som förväntas , tiden för fodervärd skap osv. Det är lika viktigt för BÅDA. En BRA fodervärd är ju lika mån om hästen som du är, och då finns en grund trygghet även från dennes sida om premisserna som han/hon lånar hästen på. Det största misstaget man kan göra tycker jag, är att låna ut utan att skriva till någon för att man är nära vänner/bekanta, eller bekantas bekant/vän osv. Då är det ÄNNU viktigare att skriva tycker jag, för det är oherhört hur saker annars kan gå snett, även mellan "blodsban" och de bästa relationer annars.

Hästarna jag hade på foder var som mina egna. I det ena fallet var jag bekant med ägaren, och hon bodde nära, kom ofta och hälsade på, red när jag behövde hjälp, skjutsade på träningar och tävlingar osv. Aldrig upplevde jag att jag "bara" lånade hästen utan vi hade ett samarbete- det var oerhört bra och något jag kommer ihåg med glädje även många många år efteråt idag. Den andra hästen var ägaren inte alls involverad men det fungerade super ändå, hon litade på mig och visste att hästen fick bästa tänkbara omhändertagande. Undantaget var då hästen blev utdömd i min vård pga svår spatt, då fick jag ta hand om den processen, hon ville inte var involverad då hon tyckte det var för jobbigt, och jag var för ung för att säga ifrån och inte ta hela ansvaret själv, det var jobbigt.

Som ÄGARE känner jag likadant som du, skulle oroa mig gränslöst för att låna ut. Men med lite distans så får man försöka påminna sig och inse att det finns MASSOR med seriösa och duktiga fodervärdar som kommer ta hand om din häst precis lika bra som du.

det viktiga är att hitta den personen och inte nöja sig eller "chansa" på mindre, och som sagt, att detaljerat KOMMUNICERA sina förväntningar och även skriva.

Önskar dig varmt lycka till.

Jag har en bekant som fodervärdade ut sin häst, efter några månader så ville hon komma och hälsa på men fick inte för fodervärden. Ägaren åkte dit iaf och upptäckte massa fel (vill inte gå in på detalj). Hon kontaktade fodervärden och sa att hon ville ta hem hästen omedelbart. Fodervärden nekade och sa att ägaren inte hade rätt att hämta hem hästen. Vilket är riktigt man får inte gå in på annans egendom hur som helst- egenmäktigt förfarande (?).
Så mitt tips är att skriva in i kontraktet att du har rätt att närsomhelst hämta hem hästen och om hästen står på någon annans gård är det fodervärdens skyldighet att informera fastighetsägaren att hästägaren har rätt till detta.
Ett annat tips är att fotografera sadel o ev annan utrustning som lämnas med, sedan skriver fodervärden på att h*n sett bilderna och att de överensstämmer med hur utrustningen ser ut vid överlämnandet.
Och så tycker jag absolut att ägaren ska stå för försäkringen, om man som ägare inte vill betala för försäkringen så kan fodervärden betala föräkringssumman till ägaren.

Lycka till!

Det är ju därför man ska köpa ett färdigt, väl beprövat, kontrakt. Där framkommer det att om fodervärden inte sköter hästen, så går hästen omedelbart tillbaka till ägaren igen.
Jag tycker att ägaren skall stå kvar på försäkringen, men att fodervärden skall betala denna. De som har min häst nu, får fakturan av mig, så vet jag att den är betald + att jag står som försäkringstagare.
Men det gör man ju upp hur man vill göra. Bara man inte gör samma misstag som jag då, gällande försäkringen, som höll på att sluta riktigt dyrt!:idea:

Jag har min gammelpålle utlånad på foder, nu sedan flera år tillbaka. För att inte behöva skriva ett jättelångt inlägg varför jag är nöjd, så nöjder jag mig med att säga: :bow: :bow: :bow: :bow: om fodervärden! :D

Jag hade pållen i fråga utlånad till olika vänner flera ggr. Det för att jag kände jag ville ha koll att han hade det bra.
Det slutade i katastrof alla ggr! Trots att jag hade honom i samma stall som jag hade min tävlingshäst!
Jag är än idag förvånad över hur fodervärdarna kunde föra mig bakom ljuset, och att de hade mage att ljuga som de gjorde när jag ställde mig frågande till hästens skick mm.
Som värst så blev hästen så förstörd att det kostade mig X antal tusen i behandlingar att få honom frisk igen!

Men jag insåg till min förtvivlan att jag inte kunde ha två hästar! Dels för att jag inte hade råd, men jag hade inte tid heller!
Och att sälja pållen som då var över 20 år, det kändes inte rätt! Och att ta bort en fullt frisk häst enbart pga ålder, det var uteslutet! Han är alltså än idag så fräsch att han är FULLT brukbar, fullt musklad osv.
Veterinärbesiktigad ua INKL böjprov som 22-åring! En sådan häst tar man INTE bort anser jag! Speciellt inte om man älskar honom och har haft honom sedan -89...

Nåväl, jag började läsa "foderhäst sökes" annonser. Annonserade ut honom på foder, men klarade inte av att låna ut honom "så". Men att läsa "foderhäst sökes" kändes av ngn underlig anledning mer rätt?!:confused:

Hittade en annons där den hugade fodervärden skrev hon ville ha just MIN häst! ;)
Hon provred, det var perfekt!

Så mitt tips är att du läser "foderhäst sökes" annonser!
Sedan lånar ut hästen mot kontrakt en viss tid, så du kan se vad som händer, om du och fodervärden är ense om hur din häst ska ha det.
Lycka till!

De allra allra flesta tar hand om den lånade hästen som den guldklimp den är.

Men det är ju inte de historierna man skriver av sig utan de som gått åt h*lvete. En väldigt liten del alltså.

Reebok skrev:
Det är ju därför man ska köpa ett färdigt, väl beprövat, kontrakt. Där framkommer det att om fodervärden inte sköter hästen, så går hästen omedelbart tillbaka till ägaren igen.

Men det står inte att ägaren får gå in på annans egendom och hämta sin häst.

Men de fodervärdar som brutit mot kontraktet och inte skött hästen väl, de anmäler knappast "intrånget".
För ägaren kan ju då lätt kontra med "sänkt värde" eller vad som helst.

Illa skrev:
Men det står inte att ägaren får gå in på annans egendom och hämta sin häst.

Nej det gör det faktiskt inte. Men då har man ju ingen möjlighet att följa upp kontraktet. Så att hästen sköts vill säga.
Men det borde finnas nån bra paragraf så att ägaren visst får kolla. För som jag har blivit informerad om, så får eventuella spekulanter gå i i det stall där en intressant häst står och göra böjprov osv UTAN ägarens närvaro!! Höll på att dö när jag fick höra det! Det var länge sedan incidenten inträffade (story från RL ) så lagen kanske har ändrats. Men i och med det tycker jag att det borde finnas nån bra lag så att hästägaren kan gå in i stallet och kolla hästen.

Svarar mig själv lite.
Diskuterade med mor min huruvida man som hästägare har tillåtelse att gå in privat mark och kolla så att hästen man äger är ok. Hon trodde också att det innebär med att man har skrivit under fodervärdsavtalet, att man också tillåter ägaren att föjla upp hästen. Vilket då innebär att gå in på privat mark. Det tyckte hon var underförstått. Men det är ju bara så som vi resonerar.
Hur gick det förresten, fick vännen din hem hästen? Det är ju trots allt det viktigaste!!

Jag lånade ut min vblvalack på foder. Det fungerade tyvärr inte särskilt väl, eftersom jag inte kollade upp fodervärdens ekonomi ordentligt och det hela slutade med att jag fick betala både hö och skoningar ändå. Mitt tips är att verkligen ta reda på om den blivande fodervärden verkligen har råd att ha häst. Lycka till!

kopparberg skrev:
Men de fodervärdar som brutit mot kontraktet och inte skött hästen väl, de anmäler knappast "intrånget".
För ägaren kan ju då lätt kontra med "sänkt värde" eller vad som helst.

Tror inte att det är så enkelt. För det finns väldigt många definitioner på att "sköta hästen väl".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 912
Senast: warg
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 281
Senast: Mumfie
·
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
3 164
Senast: Eldbollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama