Om att ifrågasätta en instruktör..

Calazirya

Trådstartare
.. självklart säger de flesta utan att tveka.

Men när man står där ensam med valpis och ett gäng okända hundägare + instruktör ..

Ja då blir det lätt så att man drar sig :crazy::(

Men just i denna stund sitter jag och försöker "tuffa" upp mig lite, för idag vill jag verkligen ha svar på följande:

Varför man ska ställa krav på 14 veckor gammal valp ?

Varför man måste avvisa valpen om den kommer för att mysa ?

Varför det känns som om valpkursen egentligen är en kurs i grundlydnad ?

Onödig tråd men frågan är om man ska ifrågasätta instruköten på plats eller låta det vara och bara göra det man själv känner är rätt ?

Svammeltråd :o:crazy:

Sv: Om att ifrågasätta en instruktör..

Jag skulle definitivt ifrågasätta instruktören på plats!
Även om DU väljer att inte lyssna på instruktören utan göra det som känns rätt så kanske de andra lyssnar och tror att allt är frid och fröjd.. Eller så tänker andra som dej men vågar inte säga något!

Tyvärr finns det sååå många dåliga instruktörer, och så många hundägare som tror att bara för att man är instruktör så måste man vara duktig:crazy:

Hejja dej!! :D *peppa peppa*

Jo jag vet, frågan är dock om man får ett konstruktivt svar eller om instruktören ställer sig i försvarsställning m.m

Hm....

Det beror på vad det är för typ av instruktör.
Vi är många på Buke som spenderat tider i vårat liv som ridinstruktörer.....jag har varit hopptränare i flera år och kör fortfarande ibland lite då och då. Jag gillar när mina "elever" ifrågasätter. Det gör att jag själv får tänka till och hålla mej uppdaterad. Man får inte slappna av på de lektionerna när man har frågvisa elever, och det är bra!
Jag lär mej massor när jag håller lektion, samtidigt som mina elever lär sej ännu mer.
Men det är ju jag!

Jag tycker defintivt att du ska ifrågasätta. Verkar instruktören vara väldigt traditionell eller kör de med lite mer mjuka metoder. Läs av instruktören och sen väljer du att ställa frågorna på ett sätt som får personen att inte verka konstig eller dum.

Får man fråga vart någontans du går på kurs?

Nej jag vill inte svara såhär öppet, då jag inte vill svartmåla någon...

PM:ar om det är ok !

jag tror att jag har svarat på de flesta av dina frågor, men tänkte tillägga att om du tycker att det är jobbigt att ifrågasätta instruktören inför alla så kan du ju prata med personen efteråt.

..

Varför man ska ställa krav på 14 veckor gammal valp ?

Varför man måste avvisa valpen om den kommer för att mysa ?

Varför det känns som om valpkursen egentligen är en kurs i grundlydnad ?

Onödig tråd men frågan är om man ska ifrågasätta instruköten på plats eller låta det vara och bara göra det man själv känner är rätt ?

Svammeltråd :o:crazy:

Nu blir jag lite konfunderad. Varför gå en kurs om bara valpen ska mysa. Jag skulle bli mycket sur om jag gick en kurs och valparna bara skulle larva sig.
En valp som är tre och en halv månad ska man absolut börja ställa krav på. Varför först låta valpen lära sig att göra som den vill, sedan försöka ta bort de ovanorna, och sedan lära in "verkligheten" på nytt.
Ställ krav och lär rätt från första dagen det är den skonsammaste och bästa metoden för valpen.

Jag skulle tro att du har svårt att få gehör för bara mys om det är en kunnig tränare som håller kursen.

Personligen har det känts bra för mig att ställa krav på min valp när vi började kursen (en vardagslydnadskurs) när hon var 12 veckor. Naturligtvis inte samma krav som de andra hade på sina vuxna hundar, men ändå krav. För mig har det känts rätt att lära in grunderna från början, så man slipper lära om hunden och kan lära in istället.

Avvisat min hund när hon vill kela har jag aldrig gjort,det låter konstigt.

Jag trodde att valpkurser var grundlydnadskurser?

Klart du ska fråga din instruktör om varför ni gör på ett visst sätt. Du kanske kan prata med h*n innan nästa pass och fråga om det är ok att du har lite lägre krav på din än de andra har på sina om du tycker att det känns bäst? Är det inte ok med instruktören kanske du ska byta kurs, du ska ju inte fortsätta om det inte känns rätt för dig. Det blir ju svårt att lyssna och ta in det instruktören säger om du inte har förtroende för h*n.

Nu blir jag lite konfunderad. Varför gå en kurs om bara valpen ska mysa. Jag skulle bli mycket sur om jag gick en kurs och valparna bara skulle larva sig.
En valp som är tre och en halv månad ska man absolut börja ställa krav på. Varför först låta valpen lära sig att göra som den vill, sedan försöka ta bort de ovanorna, och sedan lära in "verkligheten" på nytt.
Ställ krav och lär rätt från första dagen det är den skonsammaste och bästa metoden för valpen.

Jag skulle tro att du har svårt att få gehör för bara mys om det är en kunnig tränare som håller kursen.

*skakar i huvudet* vilken stolle!!

ställa krav på en 3,5mån valp är ju rena idiotin!!!

Senast ändrad:

Jo jag vet, frågan är dock om man får ett konstruktivt svar eller om instruktören ställer sig i försvarsställning m.m

Hm....

Är det en vettig instruktör så bemöter h*n säkert dig på ett proffsigt sätt utan att ställa sig i försvarsställning. Jag tycker som sagt du ska prata med h*n, det ska ju inte kännas jobbigt att åka dit och gå kurs.

Okej, jag funderade länge på om jag över huvudtaget skulle bemöta och svara dig men jag väljer att ändå svara..

Vem sjutton har sagt något om mys och larv ??
Du drog alltså denna slutsatts att jag bara vill larva runt med min hund och dessutom lär jag in henne fel bara för att jag inte vill ställa orimliga krav på henne?

Man kan ju för fn inte ställa krav på något som valpen inte ens lärt sig eller hur ?
Du kanske fyar din hund om den gör fel innan du lärt den vad ex kommandot betyder, ledsen men så gör inte jag!

Senast ändrad:

Istället för att tänka att du ska "ställa instruktören inför svars", tänk att du ska be instruktören "utveckla svaren och motivera sina metoder". Det blir lite mindre fientligt och lättare att komma till skott då tror jag.

Dessutom blir nog en instruktör mer benägen att vilja förklara om man frågar på det viset istället för att "attackera". :) Det blir mer en diskussion av det då, förhoppningsvis, vilket alltid är nyttigt!

Klart du har rätt att be dem om detta. Har instruktören inga svar på sådana frågor så skulle jag inte ha särskilt höga tankar om instruktörens metoder heller så...

Jo jag hade inte tänkt ställa "instruktören inför svars" och gjorde det inte heller..

Det var en givande kursgång iaf och hon förstod vad jag menade och höll med ...

Senast ändrad:

fast FÖRST lära in, sedan befästa och SIST ställa krav. en 3,5 mån valp har ju knappt hunnit lära sig något, än mindre befäst, hur ska man då kunna gå in med krav och tro att valpen förstår?

när jag tränar valpar börjar jag alltid med relationen, har inte föraren en bra relation till sin hund är det meningslöst att försöka träna nåt.

när jag gick min första (och enda...) kurs på brukshundklubben började vi direkt med förbudsövningar. vi skulle gå förbi utlagda köttbullar och hindra hundarna från att äta upp dem. för mig och min hund var inte detta något problem, han var äldre och kunde "nej", men för många av de unga hundarna var det jättesvårt. och hur kul är det att på sitt första kurstillfälle misslyckas med allt man gör?

ibland tänker jag lite elakt att kursledarna på detta sätt vill trycka ner deltagarna lite. ju mer desperat man är, desto villigare är man ju att ta till sig råd.

Jag känner precis likadant...

Så vi tränar det som jag anser att Zaga ska vara med på, är det en övning jag anser att Zaga inte är redo för så kliver vi utanför och tränar på sidan av ..

ställa krav på en 3,5mån valp är ju rena idiotin!!!
Men du kan ju inte avfärda kravställandet helt! Krav kan vara olika saker.
Jag har krav från första början att valpen ska ha ögonkontakt, men jag har ju inga krav på klockrena apporter!
Det är skillnad på vad olika människor kallar för krav.

Visst kan man ha krav på en valp, men vad som för en kallas krav för en heter självklarhet för en annan!

Men innan valpen förstår att det är ögonkontakt du vill ha, vad för krav har du på valpen då & hur korrigerar du det om valpen gör fel?

Jag tror att ordet krav inte är definierat i den här tråden, därav de olika åsikterna...

Hoppas jag iaf :crazy: då "krav" för mig inte ska ställas på en så ung hund, det ger ju ingen grund för fortsatt inlärning.

Krav i min träning hör ihop med befästa beteenden.
Jag kräver att Kamelskrället ska gå fot i min takt (och inte titta på fåglarna, sacka eller ngt annat strunt). Jag kräver ju för att han kan det. Tog mig alldeles för lång tid att ställa riktiga krav, därigenom kom vi inte heller framåt.
Däremot kräver jag inte att han ska krypa, utan bara fatta tanken, för tillfället, då vi just börjat med momentet.

Inga krav är inte samma sak som att den får göra som den vill, som ngn skrev.
Ang mys, så tror jag väl inte att du sitter hela passet och myser och kelar med din hund? Eller?:angel:

Nyfiken, Vad var det instruktören ville att du ska kräva av din valpis?
(Har aldrig gått valpkurs...)

Instruktören ville att vi skulle gå ihop två och två ( med hund )

Så skulle vi gå emot varann och stanna när det var ca 1 meter kvar, där skulle valpen sitta på vänster sida och sitta kvar medan vi förare skulle mötas upp och hälsa..

Överkurs för mig och Zaga ( som är mycket yngre än de övriga valparna )

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 507
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har gått valpkurs i ett par veckor nu (idag var gång 4 av 6) hos brukshundklubben. Har från första start känt att det inte känns...
2
Svar
23
· Visningar
5 644
Senast: vallhund
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat