Om att ha ensam katt...

Ferrari

Trådstartare
... vad säger ni om det? :bow:

När man köper 12 veckor gammal kattunge så sägs det att den fortfarande är i ett stadie då den behöver en annan katt att umgås med. :)

Men tänk om man bara har möjlighet att ha en katt? :cool:

Mår katten mycket dåligt utav det? Kan man ha en hund istället för kattkompis om det är så?

Om man umgås mycket med katten och ger den mycket kärlek kompletterar inte det en kattkompis? De flesta hem som jag sett har två katter så har jag märkt att katterna undviker varann... :crazy:

Berätta för mig

Sv: Om att ha ensam katt...

Jag har nästan alltid haft en katt och de har mått bra och verkat trivas. DOCK så har jag alltid haft katter som HAFT MÖJLIGHET ATT GÅ UT SOM DE VILL. Och det kan säkert gjort att de trivts bättre som ensam katt än om de varit rena innekatter.

Nu har jag TRE katter och jag kan ju bara säga: VARFÖR skaffade jag inte fler katter innan? de stormtrivs, och fra,mförallt umgås de väldigt mycket med varandra. Sover ihop, äter ihop, kelar med varandra och LEKER.

Det är faktiskt dubbelt så kul med två katter som en! Och inte direkt mer jobb, man får tömma lådan oftare bara. Visst, det blir dubbelt så dyrt (två katter som ska ha mat, kattsand, vaccineras, försäkras, kastreras, idmärkas etc) men tittar man på rena pengar så är det ändå billigt.

Så, kan du bara ha en katt så kommer det nog fungera utmärkt, katter brukar trivas bra själv om de bara har möjlighet att aktivera sig eller man aktiverar den. Men har du möjlighet - SKAFFA TVÅ! Jag lovar att du inte kommer ångra dig, okej att du kanske får sätta häftmassa under saker du är rädd om :devil: men du kommer dagligen ha mycket nöje av att studera katterna tillsamman. Kolla min tråd om varför mitt TV-tittande sjunkit.

Ang om två katter undviker varann eller ej - mina ligger nästan alltid ihop och leker mkt, men visst vill de ha tid för sig själva med.

http://hem.passagen.se/xyplex/ytkel.htm Två av katterna, som sagt, det är bättre än TV ;)

Men, kan du bara ha en katt så oroa dig inte, det är ingen fara. Och en hundkompis är bättre än ingen kompis (om de nu blir kompisar :angel:).

Min är ensamkatt (vuxen) och trivs super. Han får ju uppmärksamhet, stimulans och lek av mig så mycket han vill ha. :) En till katt skulle i nuläget förmodligen bara bli en konkurrent.

Jag har haft ensamkatt i många år, men han var vuxen när jag fick honom, och har aldrig varit hemma ensam mer än ett par timmar per dag, Har jag någon gång varit borta 8-9 timmar har det varit en mycket missnöjd katt hemma. Någon eller några timmar om dagen har ägnats åt honom, med lek, borstning (enbart av sociala skäl) osv. Nu har jag två, och jag skulle ärligt talat inte vilja sälja en kattunge som ensamkatt. De leker många timmar om dagen (trots att den gamle är 12 år) och den stimulansen kan inte en mnniska ersätta.
En gammal katt som alltid varit ensam, ok, men inte en unge...

:o Min katt går bara och lägger sig när han är ensam. :o

Det gör min med, och har man då varit borta länge har han ju inte fått leka på flera timmar. Nu sover de i en mysig katthög när de är ensamma, även om de helst sitter var för sig när de är vakna. Det var en chansning att skaffa sällskap åt en 11-årig katt som dessutom varit känd för att vara elak mot andra katter tidigare, men det syns verkligen att han har kul med en kattkompis att brottas med. Vad Maja beträffar tror jag hon hade blivit riktigt uttråkad, och haft risk för beteendestörningar, om jag lämnat henne ensam på dagarna.

Jo, men leka med bollar är inte alls lika kul som att brottas och jaga varandra genom lägenheten. De håller på många timmar om dagen, och själv kunde jag kasta bollar och leka med vippan kanske en timme om dagen, plus att han lekte en halvtimme ensam. Kattkompis är alltså det enda alternativet om man är en riktigt aktiv kisse (och det är därför jag inte vill se ensamma kattungar, alla katter är ju lekfulla som ungar, men många vuxna är fullkomligt nöjda med att slå till en boll i förbifarten)

Jag hade min förra katt som ensamkatt (eftersom hon vägrade acceptera att jag skaffade en katt till). Jag försökte vid ett par tillfällen skaffa en kompis till henne, men hon vägrade gå med på det.

Nu när hon inte finns kvar längre och jag skulle skaffa ny katt, valde jag att skaffa två nästan samtidigt (en månad mellan dem bara). Jag kan bara instämma med ovanstående - varför skaffade jag inte två katter tidigare?! (Eller jag vet ju varför, hon ville ju inte ha någon kompis), men när jag ser hur otroligt mycket utbyte mina två har av varandra nu...

De leker ihop jättemycket och de ligger ofta och sover ihop och tvättar varandra. Mindre nu än när de var riktigt små iofs, men de har ändå otroligt mycket sällskap av varandra när jag inte är hemma. Man märker dessutom att de får trygghet av att vara två, t ex när de är ute och reser. Åker de i varsin bur, är de mycket mer oroliga och jamar. Åker de i samma bur är de alldeles lugna hela vägen.

Kom på en sak till. Vi hade en ensamkatt i många år. Han var 18 år när lillkatten kom. Var lite osäker på hur han skulle reagera. Men jag hade inte behövt oroa mig, efter ett par månaders skepsism blev katten tio år yngre! Han som aldrig visat intresse av att leka 'på gamla dagar' hade brottningsmatcher med kattungen/ungkatten och de låg nästan alltid och sov ihop. Han levde verkligen upp!

Dagen innan han avlivades pga sjukdom, över 20 år gammal, så gav han lillkattan en brottningsmatch.

När han dog blev lillkattan betydligt stillsammare av sig, lugnare skulle man kunnat kalla det, men jag ansåg det vara mer sorgsen. Så nya katter införskaffade soch nu har jag som sagt TRE.

Men jag har sett både ensamkatt och katt med kompis/ar och okej att ensamkatterna inte vantrivs, utan verkar trivas ganska bra. Men har man sett SKILLNADEN som ofta blir när de har kompis de tycker om (det FINNS dock katter som vill vara ensamkatter) så inser man att det är skillnad på att må bra och att må utmärkt.

Och som sagt, det är snarare MINDRE jobb med två katter, de roar sig själv väldigt mycket, med varandra.

Jag har Oliver som ensamkatt här hemma. Att det bara blev en berodde på att jag inte har haft katt tidigare och ville därför börja med en och dessutom ville jag se att jag inte var allergisk, Oliver fick jag med löfte om att kunna lämna tillbaka om så vore fallet. Även om jag hade önskat att ta två ungar ur kullen så hade det blivit svårt, en hane flyttade tidigt och de två resterande dog tyvärr innan 10 v ålder.

Jag brukar ägna en hel del tid åt Oliver när jag är hemma så att han inte ska känna sig understimulerad, har precis köpt ett stort klösträd som han älskar. Men ibland så känner jag att det kanske skulle vara bäst med två katter, så nu när sambon blev fd. sambon förra helgen så funderar jag på att kanske skaffa en katt till.

Troligtvis blir det inte förrän till hösten då jag nu först måste se om jag kan bo kvar i lägenheten och betala hela hyran eller om jag måste flytta. Jag hade tänkt att se om det kanske kommer några nya kattungar till våren ute på gården som Oliver föddes på (honorna går på p-piller men jag vet inte hur exakt dessa ges) annars så tar jag kontakt med djurhemmet som finns här i stan. Om jag, mot alla odds, hittar lite pengar undangömda någonstans så kanske jag slår på stort och köper mig en britt. :angel:

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
896
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 833
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 906
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skoning
  • Köpa eller hyra?