Om Anna Wahlgrens bok

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Egentligen vet jag inte om hon själv kallat sig expert, men folk här på Buke påpekar hela tiden att hon INTE är det...

Ja visst är BVC sköterskan expert, men om man lever dygnet runt med 9 barn och uppfostrar dem under många år (det blev säkert 30 år innan yngsta var vuxen..) så lär man sig säkert en hel del. Att sedan kunna omsätta kunskapen i skrift är inte nåt som alla kan men det har hon gjort jättebra i Barnaboken. Har du läst den?

Jag vill inte ha åsikter om AW egentligen för jag har inte läst någon bok av henne men angående detta med hennes råd och huruvida hon är expert eller ej... Jag har frågat er på Buke:barn om diverse saker angående min lilla son, och läser, tar del av och tar till mig det jag vill av era råd och tips. Andra gör likadant. Jag har ingen aning om vem de flesta av er är, vad ni kan, vad ni inte kan, om ni har barn, hur många barn ni har etc. Jag väljer också att inte slaviskt följa allt BVC säger trots att de är "experter".
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Jag läste AW:s egna ord och blev mörkrädd över hur hon resonerade då. Precis som man blir mörkrädd över rökande föräldrars beteende.

Därför anser jag att man faktiskt inte kan använda NÅGON person med så lite kunskap om barns sjukdomar just som medicinsk referens.

Jag hoppas att folk i allmänhet inte tar till sig av lekmäns medicinska råd om tex barn och rökning eller barn och medicinska risker utan föredrar vetenskap och beprövad erfarenhet.

Det är skillnad på att vara referens som MAMMA för att man har många erfarenheter på hur man får en barngrupp att fungera, och att vara någon form av MEDICINSK referens.


Helt rätt!

Anna Wahlgren har många bra tips och idéer om barnuppfostran, men någon medicinsk auktoritet är hon inte. (Dessutom är hon väl kategorisk i vssa fall, tex när det gäller dagis farlighet. Sannolikt har hon rätt i att henns egna barn inte skulle mått bra av att gå på dagis och få många olika vårdare, men vi som inte flyttar ofta och byter pappa till våra barn varje år( som AW) utan har mer stabila hemförhållanden vågar kanske ändå låta utbildade förskollärare passa våra barn medan vi arbetar.) Jag har för övrigt också läst AW:s berättelse om hur hon tog med sina små barn och flyttade till Egypten med en ung man hon förälskat sig i, och bodde i en by under primitiva förhålladen, där hennes lille son insjuknade och dog i brist på akdekvat vård.

Däremot vill jag också påpeka att medicinska auktoriteter också kan vara ute och cykla ibland. På 80-talet var den allmänna rekommendationen att barn skulle sova på mage, för om de låg på rygg kunde de kvävas om de rapade eller kräktes! Min son behandlades dessutom för en misstänkt höftledsluxation, och skulle absout ligga i "grodställning" på mage även av den anledningen! Att sovställningen kunde orsaka plötslig spädbarnsdöd visste i alla fall inte svenska läkare och BVC på den tiden!
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

*kl*
På min tid (hu vad gammalt det låter) så blomstrade AW och hennes råd var mycket nyttiga för BVC (!!!) och andra här i livet. Mina flickor är 19 och 15.
AW förde in ett "sunt förnuft-begepp" som saknades på många BVC. Då var det i min kommun/region en väldigt förstenad, fyrkantig inrättning.
EX: Jag infann mej inte på BVC dagen efter hemkomst utan väntade tills dag 2. Ajabaja!
Jag valde att åka till BVC, hon kom inte inom mina dörrar, eftersom jag haft alldeles för mycket med henne att göra när hon var kund i affären där jag jobbade.) Det innebar att jag hade en stor röd ring i Hannas journal. (efterträdaren berättade att det betydde att jag var obstinat :angel: )
När jag fick Hanna (19 nu) skulle man väcka på nätterna och ge mat oavsett. Det vägrade jag. Hanna vägde drygt 4 när hon föddes och hade aldrig behov av mat på natten. Hon växte så det knakade ändå.

Råden var många! Det är inte lätt med barn, alla har åsikt!

AW var eller är ingen supermänniska, och har aldrig sagt sej vara det, men hon har är en realistisk människa i vardagen. Hon har delat med sej av sin värld, ingen svart/vit rätt värld utan den hon levt och den hon lever i. Hon är en människa som har en stor, full ryggsäck.

Råd om barn från "storebror" och forskning är nyttiga och bra MEN man måste använda sunda förnuftet också. Du kan ju få fram forskning med helt skilda resultat utan större problem och vilket ska du då lyssna på? AW har gett debatter och det tycker jag är jättebra.

Det är väl vårt största gissel, vad ska man lyssna på? Annars hade vi förmodligen inte haft en massa rökande föräldrar.. :eek:

PS! Trots min positiva inställning här är jag ingen större beundrare av henne som person... dock respekterar jag hennes mod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp