Om Anna Wahlgrens bok

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Tja, allt beror ju på hur man tolkar saker och ting. Och vilken inställning man har. Är man negativt inställd till en person så tror man nog lättare på skitsnack än om man är positivt inställd. Bara en allmän betraktelse!
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Tja, allt beror ju på hur man tolkar saker och ting. Och vilken inställning man har. Är man negativt inställd till en person så tror man nog lättare på skitsnack än om man är positivt inställd. Bara en allmän betraktelse!

Jag tyckte då inte artikeln innehöll ett spår av skitsnack eftersom den skrev ganska så exakt sånt som dels Anna W har sagt och skrivt och dels vad forskarna har sagt och skrivit... Så jag förstår inte problem, antingen tror man på forskningen eller oxå så tror man på AnnaW, vilket som är rätt är ju upp till en själv att avgöra..
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Nu menar jag iofs rent allmänt, vilket jag skrev från allra första början. Tänker inte ta ställning i just den här diskussionen. Men blev som sagt full i skratt när Mandalaki tyckte synd om media när jag påpekade att media ofta förvränger och felciterar...

Det är ju lite inne och trendigt att hoppa på och förlöjliga och dissa Anna Wahlgren. Men att svälja råd från BVC/de sk experterna går hur bra som helst! T.o.m. när de ger rekommendationen att det är bättre för bebisen om mamman röker och ammar än att hon röker och ger flaska...trots att all forskning visar att nikotin går över i bröstmjölken. Men vad vet jag...det är ju de som är experterna och de har ju aldrig fel!!!
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Vad aftonbladet skriver ger jag inte mycket för....

Sedan vill jag påpeka att inget barn av de hundratals som AW hjälpt har dött av psd pga magläge. Hon har däremot fått många att använda andningslarm och säger att man alltid ska använda det vid magläge. Sedan säger inte AW att alla barn ska sova på mage, hon struntar hur barnet sover bara det sover bra ,om det så är uppochned.

Många förordar ju samsovning och säger att det är det bästa men det har ju visat sig att det också är en ökad risk för psd om man samsover. Kanske skulle psd minska ytterligare om man gick in och varnade för det. Vem vet?

Min dotter vägrade sova om hon inte fick sova på magen så vad skulle jag göra?

Låt barnet avgöra hur det vill sova tycker jag.
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Ang Anna W så är det nog olika "läger"... Vissa dyrkar henne och allt hon säger, vissa hävdar att allt hon gör är fel och vissa, bla jag anser att hon har sina poänger även om jag inte köper allt...
Samma sak gäller BVC, jag är väldigt neggativ till dem för tyvärr har de allt som oftast inte varit till någon större hjälp... Jag hade en bra BVC sköterska, men tyvärr valde hon att sluta... Tyvärr är BVC sällan uppdaterat utan verkar få alla forskningsrapporter sist av alla.. :crazy: Och inte heller varit särskilt påläst om något annat... Självklart beroende på från BVC till BVC, på en del ställen verkar de vara väldigt alerta och bra... Men här är det tyvärr så att det är någon slags pensionsplacering...
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Många förordar ju samsovning och säger att det är det bästa men det har ju visat sig att det också är en ökad risk för psd om man samsover. Kanske skulle psd minska ytterligare om man gick in och varnade för det. Vem vet?

.

Fast det där med samsovning är ju en saning med modifikation... Samsovning korrekt utfört finns det ingen ökad risk för psd, däremot om man inte följer de säkerhets föreskrifter så är det en ökad risk. Dvs att man ska inte samsova i vattensäng, om någon av de som sover i sängen är påverkade av medicin, alkohol eller droger, man ska se till att barnet inte blir för varmt och får tjocka täcken över sig, och att det inte hamnar under kuddar och annat som kan göra det svårt att andas...
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

..."man ska se till att barnet inte blir för varmt och får tjocka täcken över sig, och att det inte hamnar under kuddar och annat som kan göra det svårt att andas"

...Och hur lätt är det att kontrollera om man sover....
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Men blev som sagt full i skratt när Mandalaki tyckte synd om media när jag påpekade att media ofta förvränger och felciterar...

Var det nån jag tyckte synd om så var det nog den som inte ens orkade googla...

Jag gillar mediekritik. Det finns företeelser i medierna som jag är mycket kritisk till. Men såna svepande, substanslösa uttalanden som ditt förstör för den seriösa kritiken. Vargen kommer-syndromet.

Jag reagerade eftersom jag ansåg det allmänt känt att a) AW tycker att barn ska sova på magen, b) forskningen säger emot henne på den punkten.

Eftersom den kunskapen nått ända till mig - som inte är särskilt insatt i PSD och inte ens har barn - då räknar jag det definitivt som vedertagen och allmänt spridd kunskap.

Och då tycker jag att det är slött att inte ens orka googla fram vad AW säger om sovande utan i stället påstå att AB nog ljuger.
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

..."man ska se till att barnet inte blir för varmt och får tjocka täcken över sig, och att det inte hamnar under kuddar och annat som kan göra det svårt att andas"

...Och hur lätt är det att kontrollera om man sover....
Hur lätt som helst. Man har tunna täcken och lägger barnet långt bort från kuddar.

Jag har läst tvärtom, att samsovning minskar risken (om man inte är påverkad osv). Att det visat sig att när barnet tar ett längre uppehåll i andningen (sker utan att barnen slutar andas helt) så tar mamman ett djupare andetag och då drar barnet efter andan, som en härmning. Detta i sömnen hos båda alltså.

Är man en sån som sover som en stock oavsett vad som händer runtikring så vet man väl med sig själv att det inte är läge för samsovning. Varje familj måste göra SITT val utefter vad som passar just den.

Varför hitta saker det är fel på hos andra för att rättfärdiga det man själv valt?
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Jag rättfärdiga inte något jag ville bara visa att det finns även andra saker som ökar risken men ändå fortsätter vi att välja det som passar oss bäst. Varför mitt barn fick sova på magen var för att hon inte KUNDE sova på något annat sätt och uppenbarligen har du aldrig haft ett sådant barn för om du hade då hade du förstått varför hon fick sova på magen.

Du skriver att man lägger dem långt ifrån kuddar och har tunna filtar.. eh ligger du så stilla när du sover? det gör inte jag iaf.

Glömde... jag tycker man ska göra valet efter vad som passar barnet och inte sig själv... men det är ju jag det.
 
Senast ändrad:
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Hur lätt som helst. Man har tunna täcken och lägger barnet långt bort från kuddar.

Jag har läst tvärtom, att samsovning minskar risken (om man inte är påverkad osv). Att det visat sig att när barnet tar ett längre uppehåll i andningen (sker utan att barnen slutar andas helt) så tar mamman ett djupare andetag och då drar barnet efter andan, som en härmning. Detta i sömnen hos båda alltså.

Är man en sån som sover som en stock oavsett vad som händer runtikring så vet man väl med sig själv att det inte är läge för samsovning. Varje familj måste göra SITT val utefter vad som passar just den.

Varför hitta saker det är fel på hos andra för att rättfärdiga det man själv valt?
Tidigare sades att samsovning minskade risken för PSD men det kom ju en ny rapport i år (eller var det slutet av förra året) som sa tvärtom.
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Tidigare sades att samsovning minskade risken för PSD men det kom ju en ny rapport i år (eller var det slutet av förra året) som sa tvärtom.

Pga av just det jag nyss skrev... Och som Maddic skriver är det inte så svårt att få till en fungerande samsovning... Ingen av mina ungar ville sova själv de första sex månaderna, för den sakens skull så har jag inte sagt någonting om att någon annan måste göra på samma sätt... Och jag har heller aldrig skrivit att barn absolut inte ska få sova på mage, men att det "allmäna" rådet är att man bör ha andningslarm...
Och Scilla; jag ligger alldeles för stilla när jag har någon av ungarna i sängen, det i sig blir ett problem för mig för jag blir stel och en av andledningar till att vi i dagsläget kämpar med att få Freddan att sova i sin säng... Så nej han löper ingen risk att hamna under täcket pga någon av oss... Och nu är han så pass stor att han fixar det oxå...
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Du skriver att man lägger dem långt ifrån kuddar och har tunna filtar.. eh ligger du så stilla när du sover? det gör inte jag iaf.

jag ligger så stilla när jag sover... och har dessutom haft mina barn på min sida mot väggen och inte mellan mig och maken - då blir det inte lika varmt.. däremot om man sover lika vilt som min man t.ex. så förstår jag om man inte vågar sova med barnen :D

tror dessutom att jag läste i artikeln (vet inte om det var samma, men det var om den norske läkaren i alla fall) att samsovning inte var farligt om man inte rökte, tog mediciner inte sov så djupt/vilt att man hamnade på barnen och såg till att barnen inte blev för varma...
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Magsömn ska kombineras med larm.


Jag menar, en rökande mamma som låter sin son dö i obehandlad lunginflammation - hur trovärdigt är det med henne som medicinsk rådgivare :crazy:

Jag har undrat vad som egentligen hände hennes son. Var det p.g.a. luninflammation? Varför obehandlad? Hur gammal var han?
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Ha! Vem är det nu som förvränger och felciterar? ;-)

Så här skrev jag: "Ingen som varit med om att media förvrängt, misstolkat och rent av kört med osanning ang "intervjuer" och "kommentarer" från folk? Vad är det som ens säger att AW blivit korrekt citerad? Jag bara undrar...."

Peka gärna ut exakt var jag påstår att AB ljuger!!!

Ditt svar på det jag skrev var "...Det lika lätt att hitta det som att kasta skit på medierna."

Ja fy så taskig jag var mot media och speciellt AP som jag tydligen pekade ut som lögnare. ;-) ;-)

Vet du Mandlaki, jag behöver inte Googla, jag känner redan till allt det där. Jag är nog dessutom bättre insatt i frågan än du. Men jag var inte intresserad av att lägga mig i diskussionen, mer än att *rent allmänt* komma med ett påpekande att media ofta förvränger och felciterar, speciellt de som drevet för tillfället är ute efter.

Jag anser att AW är felciterad just för att hon INTE propsar för absolut magläge. Som Sar(?) skrev ovan så sk***er hon i hur bebisar sover, om det så är upp och ner, bara de sover! God, ostörd, djup sömn är mycket viktigt för utvecklingen. Plus att hon anser att alla bebisar ska ha andningslarm, just för att det inte är själva magläget som dödar... Det är en kombination av faktorer, där rökning är den allra största faktorn. 50% av de som dog i PSD låg på mage, resten på rygg. Men enbart 2-3 fall hade föräldrar som INTE rökte. Alla andras föräldrar var nikotinister! DET säger så mycket mer tycker jag. Men rökare är ju så himla känsliga för kritik mot deras drogande...
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Jag rättfärdiga inte något jag ville bara visa att det finns även andra saker som ökar risken men ändå fortsätter vi att välja det som passar oss bäst. Varför mitt barn fick sova på magen var för att hon inte KUNDE sova på något annat sätt och uppenbarligen har du aldrig haft ett sådant barn för om du hade då hade du förstått varför hon fick sova på magen.

Du skriver att man lägger dem långt ifrån kuddar och har tunna filtar.. eh ligger du så stilla när du sover? det gör inte jag iaf.

Glömde... jag tycker man ska göra valet efter vad som passar barnet och inte sig själv... men det är ju jag det.

Oj vad du tolkar in mycket i det jag skriver! Dessutom helt felaktigt.

Jo, jag har haft en magsovare. Sov BARA på mage, vaknade vid minsta försök till ryggläge. Och ännu hemskare, jag hade inget larm, och jag samsov. Jag har inte på något sätt kommenterat att du gjort rätt eller fel som haft ditt barn på mage.

Och ja, jag ligger så stilla när jag sover och har barn bredvid mig. Lite får jag lida för det med stelhet, men det är mitt val för att det är så vi har sovit lugnast.

Madick skrev:
Varje familj måste göra SITT val utefter vad som passar just den.
Är inte det likt det du skrev i sista meningen?
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Jag har följt AWs råd gällande skötning, nattning och sömn för mina två pojkar och de har sovit som stockar båda två :D . MEN inte på mage utan på sidan eller rygg.

AW är ingen medicinsk expert men hur blir man expert på att SKÖTA barn? Genom att läsa en massa böcker eller genom att ha nio stycken? Jag tror inte att det första alternativet är bättre än det andra :smirk: .
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Nu har jag bara läst AW:s version och det för länge sedan så jag kanske inte minns alla detaljer. Men jag fick ont i magen och blev asförbannad när jag läste det som ändå var hennes egen version för det var så tydligt att hon visste bättre än svensk sjukvård och det kostade barnet livet.

Hon var typ på ökensemester och barnet var jättesjukt och allmänpåverkat med hosta, hög feber och blev blåare och blåare. Fast sjukvård, kan det behövas ? Det får ju inte andra ökenbarn....
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Jag har följt AWs råd gällande skötning, nattning och sömn för mina två pojkar och de har sovit som stockar båda två :D . MEN inte på mage utan på sidan eller rygg.

AW är ingen medicinsk expert men hur blir man expert på att SKÖTA barn? Genom att läsa en massa böcker eller genom att ha nio stycken? Jag tror inte att det första alternativet är bättre än det andra :smirk: .
Nu har jag inte läst hennes bok för jag vill inte slänga ut så mycket pengar men kanske finns där bra råd.

Jag vill dock säga så här: Vem har mest koll på hur man sköter barn? En som utgår från 9 barn eller en BVC-sköterska som pratar med olika föräldrar om deras barn varje dag år ut och år in? Vem har fått lära sig mest om hur olika barn kan vara?

Men jag stör mig mest på uttalandet att de som vetenskapligt jobbar för att minska spädbarnsdöd mest är intresserade av statistik. Jag tycker istället att statistik i det här fallet är ett bra mått på kvalite inom svensk sjukvård i det här fallet. Jag ser inget negativt att jobba för att förbättra statistiken.
 
Sv: Om Anna Wahlgrens bok

Nu har jag inte läst hennes bok för jag vill inte slänga ut så mycket pengar men kanske finns där bra råd. .

Förtydligande: Sova hela natten-boken har jag bara bläddrat i men henes Barnaboken har jag läst i ofta, ofta. Tycker att där finns massor av handfasta råd som man inte hittar nånannastans.

Jag vill dock säga så här: Vem har mest koll på hur man sköter barn? En som utgår från 9 barn eller en BVC-sköterska som pratar med olika föräldrar om deras barn varje dag år ut och år in? Vem har fått lära sig mest om hur olika barn kan vara?.

Båda två har ju mycket erfarenhet att falla tillbaka på.

Men jag stör mig mest på uttalandet att de som vetenskapligt jobbar för att minska spädbarnsdöd mest är intresserade av statistik. Jag tycker istället att statistik i det här fallet är ett bra mått på kvalite inom svensk sjukvård i det här fallet. Jag ser inget negativt att jobba för att förbättra statistiken.

Håller med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp