Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tja, allt beror ju på hur man tolkar saker och ting. Och vilken inställning man har. Är man negativt inställd till en person så tror man nog lättare på skitsnack än om man är positivt inställd. Bara en allmän betraktelse!
Många förordar ju samsovning och säger att det är det bästa men det har ju visat sig att det också är en ökad risk för psd om man samsover. Kanske skulle psd minska ytterligare om man gick in och varnade för det. Vem vet?
.
Men blev som sagt full i skratt när Mandalaki tyckte synd om media när jag påpekade att media ofta förvränger och felciterar...
Hur lätt som helst. Man har tunna täcken och lägger barnet långt bort från kuddar...."man ska se till att barnet inte blir för varmt och får tjocka täcken över sig, och att det inte hamnar under kuddar och annat som kan göra det svårt att andas"
...Och hur lätt är det att kontrollera om man sover....
Tidigare sades att samsovning minskade risken för PSD men det kom ju en ny rapport i år (eller var det slutet av förra året) som sa tvärtom.Hur lätt som helst. Man har tunna täcken och lägger barnet långt bort från kuddar.
Jag har läst tvärtom, att samsovning minskar risken (om man inte är påverkad osv). Att det visat sig att när barnet tar ett längre uppehåll i andningen (sker utan att barnen slutar andas helt) så tar mamman ett djupare andetag och då drar barnet efter andan, som en härmning. Detta i sömnen hos båda alltså.
Är man en sån som sover som en stock oavsett vad som händer runtikring så vet man väl med sig själv att det inte är läge för samsovning. Varje familj måste göra SITT val utefter vad som passar just den.
Varför hitta saker det är fel på hos andra för att rättfärdiga det man själv valt?
Tidigare sades att samsovning minskade risken för PSD men det kom ju en ny rapport i år (eller var det slutet av förra året) som sa tvärtom.
Du skriver att man lägger dem långt ifrån kuddar och har tunna filtar.. eh ligger du så stilla när du sover? det gör inte jag iaf.
Magsömn ska kombineras med larm.
Jag menar, en rökande mamma som låter sin son dö i obehandlad lunginflammation - hur trovärdigt är det med henne som medicinsk rådgivare
Jag rättfärdiga inte något jag ville bara visa att det finns även andra saker som ökar risken men ändå fortsätter vi att välja det som passar oss bäst. Varför mitt barn fick sova på magen var för att hon inte KUNDE sova på något annat sätt och uppenbarligen har du aldrig haft ett sådant barn för om du hade då hade du förstått varför hon fick sova på magen.
Du skriver att man lägger dem långt ifrån kuddar och har tunna filtar.. eh ligger du så stilla när du sover? det gör inte jag iaf.
Glömde... jag tycker man ska göra valet efter vad som passar barnet och inte sig själv... men det är ju jag det.
Är inte det likt det du skrev i sista meningen?Madick skrev:Varje familj måste göra SITT val utefter vad som passar just den.
Nu har jag inte läst hennes bok för jag vill inte slänga ut så mycket pengar men kanske finns där bra råd.Jag har följt AWs råd gällande skötning, nattning och sömn för mina två pojkar och de har sovit som stockar båda två . MEN inte på mage utan på sidan eller rygg.
AW är ingen medicinsk expert men hur blir man expert på att SKÖTA barn? Genom att läsa en massa böcker eller genom att ha nio stycken? Jag tror inte att det första alternativet är bättre än det andra :smirk: .
Nu har jag inte läst hennes bok för jag vill inte slänga ut så mycket pengar men kanske finns där bra råd. .
Jag vill dock säga så här: Vem har mest koll på hur man sköter barn? En som utgår från 9 barn eller en BVC-sköterska som pratar med olika föräldrar om deras barn varje dag år ut och år in? Vem har fått lära sig mest om hur olika barn kan vara?.
Men jag stör mig mest på uttalandet att de som vetenskapligt jobbar för att minska spädbarnsdöd mest är intresserade av statistik. Jag tycker istället att statistik i det här fallet är ett bra mått på kvalite inom svensk sjukvård i det här fallet. Jag ser inget negativt att jobba för att förbättra statistiken.