Om allting vore annorlunda

Jag orkar inte tänka i de banorna.

Hade jag inte haft min diabetes som spökade under hela tonårstiden från 10-19 år ålder hade jag 1 - kunnat hänga med i skolan, 2 -fått chans till utbildning 3 orkat med och kunnat satsa mer på min sport

I dagsläget trivs jag med vart jag är och vad jag har gjort.

Jag tänker ibland att jag skulle haft ett mer praktiskt jobb. Typ målare? Eller ett jobb där man får vara ute mycket, röra på sig mycket! En sån väg hade jag nog kunnat gå om jag inte hade halkat in på universitetet. Jag hade nog varit glad och nöjd så, det kanske också hade varit lättare att hitta ett jobb utan så mycket pendlingstid. Det är förstås inte för sent än.

Alltså jag är ju bara 21 men jag svarar ändå :) Om jag gjort ett annat val så hade jag satsat på hästar/djur. Jag hade antingen utbildat mig till hippolog eller djursjuksköterska. Stannat på landsbygden, om än i en annan del av Sverige, och nog levt ett ganska tryggt liv med djur och nära till familjen. Istället utbildar jag mig till modejournalist och vet att chansen till ett stabilt yrkesliv är minimal. Jag kommer flytta utomlands inom något år, för att läsa min master och "starta" yrkeslivet, och jag räknar inte med att komma hem igen. Vansinnigt spännande och vansinnigt läskigt :D Ja just det... Om saker vore annorlunda hade jag nog blivit en rock n' roll star, men den drömmen har jag inte helt gett upp än :angel:

Och jag håller med om att Foucault är en pain in the ass, tacka vet jag Bourdieu :love:

Om allting vore annorlunda hade jag blivit sjuksköterska. Jag hade älskat att lära mig något så praktiskt och konkret, något så tydligt och så otroligt värdefullt. Jag hade jobbat utomlands i flera år, för Läkare utan gränser eller Röda Korset, och sedan kommit tillbaka och bosatt mig i Sverige i nån fin och trevlig liten stad och jobbat på det lokala sjukhuset. Det hade varit ett fint och bra liv tänker jag mig.

Men jag är livrädd för blod och kan knappt höra om sjukdomar eller skador. Jag vill inte se sår eller blod eller någonting som är det minsta obehagligt och blir helt yr bara folk beskriver minsta lilla kroppsliga bekymmer. Så sjuksköterska är det sista jag skulle kunna bli :D.

Vad hade du gjort, om allt var annorlunda? :)

Om jag fick gå om gymnasiet hade jag gått fordonsprogrammet med allt vad det innebär (innebar då). Körkort för alla slags fordon samt mek-kunskaper.

Jag gick nåt så värdelöst som Media i gymnasiet. Detta var på tiden då det var helt legitimt att (och vi kallade oss själva för det med) kalla oss "media-horor".

(Och alla som gick fordon var inavlade bönder med epa-traktorer)

Alltså mina tankar går igång nu ... hur hade mina val sett ut om jag varit kille? Jag kan inte komma på det. Jag jobbar i ett väldigt mixat yrke men tror ändå inte att jag valt det yrket om jag varit man.

Det där är ju en häftig tanke. Jag vill tro att mitt hästintresse hade varit lika starkt, men frågan är om det varit accepterat? Tror att jag skulle fortsatt med skidåkningen om jag var kille, kanske blivit rätt hyfsad (inte elit, men säg distriktsmästare?) och så småningom bytt ut skidåkningen mot skoter. :rofl:

Jobb skulle varit nåt med motorer, typ bilmek eftersom min pappa skulle uppmuntra att jag grejade med alla traktorer. Jag har alltid varit nyfiken på hur saker funkat, så jag tänker att jag hamnat på mek-sidan. Förmodligen gått fordon på gymnasiet och varit allmänt dreggig. :D

Jag gick nåt så värdelöst som Media i gymnasiet. Detta var på tiden då det var helt legitimt att (och vi kallade oss själva för det med) kalla oss "media-horor".

Jag gick också Media och håller med om att det var en värdelös gymnasielinje Det var andra året som den gick och det var en romantiserad bild om att man skulle kunna bli filmare, fotograf, journalist m.m. efter det. Ingen berättade dock att Journalisthögskolan tar in ett dussin personer per år (då iaf) och att det är sjukt svårt att försörja sig som t ex fotograf. Inte var den högskoleförberedande heller så när jag insåg att jag måste plugga vidare för att få ett rimligt jobb så fick jag svettas på KomVux på kvällstid samtidigt som jag jobbade på dagarna. Kan inte rekommendera den linjen även om jag hade kul under studietiden. Fick springa runt och filma och fota och redigera ihop filmer och framkalla bilder. Tror iofs inte den finns kvar i samma tappning längre heller.

Det där är ju en häftig tanke. Jag vill tro att mitt hästintresse hade varit lika starkt, men frågan är om det varit accepterat? Tror att jag skulle fortsatt med skidåkningen om jag var kille, kanske blivit rätt hyfsad (inte elit, men säg distriktsmästare?) och så småningom bytt ut skidåkningen mot skoter. :rofl:

Jobb skulle varit nåt med motorer, typ bilmek eftersom min pappa skulle uppmuntra att jag grejade med alla traktorer. Jag har alltid varit nyfiken på hur saker funkat, så jag tänker att jag hamnat på mek-sidan. Förmodligen gått fordon på gymnasiet och varit allmänt dreggig. :D
Ja, visst är det en häftig tanke. Jag hade nog gillat fotboll i stället för hästar, min pappa var aktiv inom fotboll. Men jobbmässigt vet jag fortfarande inte.

Alltså mina tankar går igång nu ... hur hade mina val sett ut om jag varit kille?
Kul tanke! Jag själv tror, eller vill tro, att de viktigaste faktorerna för mina beslut och livsval har varit (och är) mina personliga egenskaper och intressen och i mindre grad mitt kön. Även om jag inser att de förmodligen inte går att frikoppla helt från varandra. Utifrån det tror(!) jag att jag hade valt ungefär samma vägar som jag redan gjort, men haft betydligt mer uppförsbacke i yrkeslivet.

Kul tanke! Jag själv tror, eller vill tro, att de viktigaste faktorerna för mina beslut och livsval har varit (och är) mina personliga egenskaper och intressen och i mindre grad mitt kön. Även om jag inser att de förmodligen inte går att frikoppla helt från varandra. Utifrån det tror(!) jag att jag hade valt ungefär samma vägar som jag redan gjort, men haft betydligt mer uppförsbacke i yrkeslivet.
Jag tror att de är så sammankopplade att de inte går att åtskilja. Är helt säker på att jag gjort andra val som kille. Pappa var aktiv inom fotboll och släpade med mig på matcher för att få mig intresserad, förklarade spelet osv. Fast jag var mest intresserad av varmkorven som såldes i pausen.

Om jag haft killkompisar omkring mig och identifierat mig med dem hade jag antagligen blivit lika fotbollstokig som de var. Växte upp i en industristad, fotboll var STORT.

Yrkesmässigt vet jag dock inte. Pappa jobbade inom industrin och jag har svårt att se mig där, oavsett kön. Men kanske, om han i begynnelsen ordnat sommarjobb åt mig där osv. Tanken svindlar faktiskt.

Jag tror att de är så sammankopplade att de inte går att åtskilja. Är helt säker på att jag gjort andra val som kille. Pappa var aktiv inom fotboll och släpade med mig på matcher för att få mig intresserad, förklarade spelet osv. Fast jag var mest intresserad av varmkorven som såldes i pausen.

Om jag haft killkompisar omkring mig och identifierat mig med dem hade jag antagligen blivit lika fotbollstokig som de var. Växte upp i en industristad, fotboll var STORT.

Yrkesmässigt vet jag dock inte. Pappa jobbade inom industrin och jag har svårt att se mig där, oavsett kön. Men kanske, om han i begynnelsen ordnat sommarjobb åt mig där osv. Tanken svindlar faktiskt.
Jag tror mitt liv hade sett otroligt annorlunda ut som kille. Är ju väldigt tveksam till att jag satsat på ridsporten i tonåren, även om jag haft intresset. Jag spelade ju fotboll då också, plus lite handboll och så ett tag, men valde bort det till fördel för hästarna, känns ju troligt att valet hade sett annorlunda ut om jag var kille, vilket då även lett till att jag inte jobbat med hästar i 10 års tid...

Inte den blekaste aning om vad jag hade gjort istället dock, och jag är övertygad om att min tonårstid hade varit hemsk! :rofl:

Jag tror mitt liv hade sett otroligt annorlunda ut som kille. Är ju väldigt tveksam till att jag satsat på ridsporten i tonåren, även om jag haft intresset. Jag spelade ju fotboll då också, plus lite handboll och så ett tag, men valde bort det till fördel för hästarna, känns ju troligt att valet hade sett annorlunda ut om jag var kille, vilket då även lett till att jag inte jobbat med hästar i 10 års tid...

Inte den blekaste aning om vad jag hade gjort istället dock, och jag är övertygad om att min tonårstid hade varit hemsk! :rofl:
Min med! Den var inte jätterolig som tjej men pga något jag inte kan sätta fingret på så tror jag att den varit ännu värre som kille.

Som kille hade jag ju troligen inte börjat rida. Jag kände en enda jämnårig kille som red under mina ridskoleår. Jag har verkligen ingen aning om hur det i övrigt hade blivit, och jag kan liksom inte se mina föräldrar uppmuntra sånt som fotboll, motorintresse eller allmän händighet.

Risken är nog stor att jag hade blivit en rätt självgod och dryg kulturman av något slag.

Som kille hade jag ju troligen inte börjat rida. Jag kände en enda jämnårig kille som red under mina ridskoleår. Jag har verkligen ingen aning om hur det i övrigt hade blivit, och jag kan liksom inte se mina föräldrar uppmuntra sånt som fotboll, motorintresse eller allmän händighet.

Risken är nog stor att jag hade blivit en rätt självgod och dryg kulturman av något slag.
@Petruska Horace:cautious:

Om allt hade varit annorlunda hade jag kanske inte varit mobbad i grundskolan, och kanske då haft en bättre självbild och mer kompetens kring hur man hanterar relationer. Jag hade då kanske inte varit singel så stor del av mitt liv, och även troligen haft ett mer intensivt socialt liv med vänner.

Ett helt annat liv känns det som - allt på grund av en liten nyinflyttad kille i klassen med problem som måste tas ut på någon annan...

Jag tänker mig att det hade varit lättare som kille. Förutsatt att jag då varit hetero. Fy fan för att vara kille och bög/bi då och där jag växte upp!
Jag tänker mest inom familjen och ens interna hormonraseri. Där tror jag att jag haft det ännu värre som kille faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka