Om allting vore annorlunda

Men finns det någon som faktiskt fattar honom? Tänker att alla låtsas. Det är helt orimligt.
Två tjejer i min klass nu AVGUDAR Foucault. Fullkomligt. De väljer att skriva varenda jäkla uppsats utifrån honom. Jag fattar nada.

Ett ex till mig avgudade också Foucault (och Fanon, vilket jag förvisso har större förståelse för) och han var världens mest pretentiösa människa. Så jag ställer mig ganska skeptisk till alla som hävdar att de gillar Foucault :p.

Jag älskar mitt yrke
Önskar bara jag hade vetat tidigare att jag kunde läsa med csn
Då hade jag sluppit datorteket och arbetslöshet och alla jävla män jag stötte på för att jg flyttade till Dalsland
Men jag blev lärare/förskollärare och jag stortrivs
Älskade ungar
Men hade jag varit smart hade jag köpt mammas och pappas gård när de levde som pappa ville

Två tjejer i min klass nu AVGUDAR Foucault. Fullkomligt. De väljer att skriva varenda jäkla uppsats utifrån honom. Jag fattar nada.

Ett ex till mig avgudade också Foucault (och Fanon, vilket jag förvisso har större förståelse för) och han var världens mest pretentiösa människa. Så jag ställer mig ganska skeptisk till alla som hävdar att de gillar Foucault :p.
En vän till mig använde 2 år av sin doktorsavhandlingstid åt Foucault. För att sen konstatera att han nog ändå inte passade in riktigt i texten...Den mannen är fan ansvarig för mycket han. Den enda franska bok som jag tagit mig igenom och som jag tyckte va bra är det andra könet av Beauvoir! På originalspråket förstås. (såklart inte men nu handlade tråden om drömmar)

Men du kan väl fortfarande satsa på skrivandet? Just skriva är väl om något en grej det aldrig kan bli för sent att börja med. Sätt dig ner och skriv på alla lediga stunder du har vettja, ge inte upp! ✍:up:

Absolut, det är ju aldrig försent :D Men jag inser att jag till 99% säkerhet kommer behålla skrivandet som en hobby. Jag saknar talangen att skriva långt, vet enbart hur man skriver kort :rofl: Men funderar på att gå en kurs i sommar!

Aldrig vetat att folk haft svårt för honom innan jag läste den här tråden.

Den enda franska bok som jag tagit mig igenom och som jag tyckte va bra är det andra könet av Beauvoir! På originalspråket förstås. (såklart inte men nu handlade tråden om drömmar)
Faktum är att jag har hört att just Beauvoir ska vara hyfsat lättläst på franska och att översättningarna ska vara väldigt missvisande. Så testa vettja :D.

Jag trodde nog att den nyare översättningen av Det andra könet är bra.

Den gamla är "i urval". Och urvalet är sånt att översättaren hoppade över allt svårt hen inte fattade.
Den jag talade med dissade inte bara den gamla, men sa att den nya var bättre. OBS att jag själv bara läst vissa kapitel på franska så jag har noll koll.

Jag har tyvärr ingen större talang att få ut mina idéer på papper, eller ens att komma på storslagna kreationer 🙄 jag har mitt eget företag inom sömnad bland annat, men tyvärr ger det knappt ens fickpengar, så några inspirationsresor blir det inte 😔
Förstår...men det är inte slut än. ;):D:bump:

Just nu känner jag på trådämnet att om inte Foucault funnits kanske jag skulle ha läst ännu fler kurser på högskola. Nu kommer jag aldrig kunna plugga igen pga honom.

Om inte om så hade jag varit man och då hade jag varit yrkesofficer på K1, tillbringat mina dagar med att peka med hela handen åt beväringar, ridit i täten för högvakten ibland och tävlat fälttävlan på fina fuxar som jag då hade haft fri tillgång till. :D

Om inte om så hade jag varit man och då hade jag varit yrkesofficer på K1, tillbringat mina dagar med att peka med hela handen åt beväringar, ridit i täten för högvakten ibland och tävlat fälttävlan på fina fuxar som jag då hade haft fri tillgång till. :D
Får inte kvinnor bli yrkesofficerare?

Jo självklart men det verkar sjukt mycket enklare att vara man i den miljön!
Eller de flesta miljöer för den delen... ;)
Alltså mina tankar går igång nu ... hur hade mina val sett ut om jag varit kille? Jag kan inte komma på det. Jag jobbar i ett väldigt mixat yrke men tror ändå inte att jag valt det yrket om jag varit man.

Åh, kom på något när @Killaloe nämnde marinbiologi. Jag har alltid varit vilt fascinerad av hängivenheten hos forskare som ägnar sin livsgärning åt att observera och filma något visst djur. Det kan vara en sällsynt ekorre i djungeln eller, förstås, allra helst något vattenlevande.

Det verkar som ett otroligt häftigt liv! Men jag läsa natur på gymnasiet? Fanns inte i min värld.
Alltså hade inte om varit och mitt alternativa liv varit aktuellt så är jag rätt säker på att maneter hade legat högt på listan över saker jag totalt snöat in på :angel:

Och ja, jag tycker också det är så häftigt och imponerande med människor som brinner för vissa djur. En lärare på gymnasiet var besatt av klumpfiskar och en på högskolan forskade på trollsländor - väldigt många andra lärare har bleknar bort men tack vare sin entusiasm känns det svårt att glömma just dessa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka