Om allting vore annorlunda

Alltså mina tankar går igång nu ... hur hade mina val sett ut om jag varit kille? Jag kan inte komma på det. Jag jobbar i ett väldigt mixat yrke men tror ändå inte att jag valt det yrket om jag varit man.

jag tror inte jag hade varit sportintresserad även om jag va man. Min pappa är grymt ointresserad av sport, innan jag och min bror föddes va visserligen mina föräldrar lite intresserade av Formel 1 men det har dom aldrig gått på senare, min pappas intressen är typ fotografering och konst, och bilar om han slipper skruva på dom.. hade jag gått mer i min fars fotspår tror jag att jag hade varit halvdryg snubbe med hög utbildning och mer intresse i hur mitt liv såg ut i andras ögon än hur jag trivdes i det.

Alltså mina tankar går igång nu ... hur hade mina val sett ut om jag varit kille?
Jag tror att jag som kille hade varit ganska jobbig faktiskt. Ibland när vi pratar barn hemma så tänker jag att om vi skulle skaffa barn och vi får en dotter så hoppas jag att hon blir som jag (gåpåig och pushig och tuff och PÅ) medan om vi fick en pojke skulle jag vilja att han var som min man, som är mjuk och rar och lugn. Jag som kille skulle nog vara en sån där riktigt typisk jävla kille, stor och brölig och fullkomligt unapologetic liksom. Så som jag förmodligen skulle vara även som tjej om inte samhällets alla skitnormer lugnat ner mig lite :p.

Min med! Den var inte jätterolig som tjej men pga något jag inte kan sätta fingret på så tror jag att den varit ännu värre som kille.
Jag tänker mig att det hade varit lättare som kille. Förutsatt att jag då varit hetero. Fy fan för att vara kille och bög/bi då och där jag växte upp!
I mitt fall tänker jag att det handlar till stor del om hur jag var. Om jag hade varit på samma sätt som kille, i samma miljö, tror jag att det hade varit tuffare. Jag var liksom lite i ett "mellanläge" sett till grupperingarna som var, tillhörde ingen men accepterad av alla, om man säger så. Jag brydde mig liksom inte om att försöka passa in och hade min närmsta barndomsvän som var likadan och vi kunde hänga lika mycket med "innegängen/fjortisarna" (majoriteten spelade fotboll och/eller handboll, vilket vi också gjorde) som med "nördarna". Och det var större gråzon på tjejsidan, troligtvis mycket eftersom det var större blandning bland de sportande, och alla i laget var ju fullt accepterade oavsett "tillhörighet". På killsidan såg det annorlunda ut, uppdelningen var egentligen större och tydligare och de mindre macho som spelade fotboll var inte lika accepterade utanför planen. Dessutom hade jag extremt lätt för mig i lärandet och sågs som väldigt duktig i skolan och DET tror jag hade varit mindre accepterat som kille?

Det är ju jättesvårt att säga, såklart, jag kanske hade hamnat mer tydligt i någon gruppering som kille, men jag tvivlar på det och som lite tystare, bra i skolan, inte brydde mig om "tillhörighet" tror jag att det i den miljön hade varit tuffare. Men då var ju jag i ett läge där jag hade det rätt lätt som tjej också, så det har ju betydelse såklart.

Jag tror att de är så sammankopplade att de inte går att åtskilja. Är helt säker på att jag gjort andra val som kille. Pappa var aktiv inom fotboll och släpade med mig på matcher för att få mig intresserad, förklarade spelet osv. Fast jag var mest intresserad av varmkorven som såldes i pausen.
Hos oss var det lite tvärtom - jag och min bror har alltid följt med pappa på fotboll och han har varit engagerad i alla våra lagidrotter på samma nivå för både mig och min bror. Det har alltid varit jag som haft det större intresset (ingen talang dock) och som fortfarande följer med pappa på fotboll och spenderar helgerna med premiere league medans min bror är totalt ointresserad. Men, jag tror att om jag hade varit kille så hade jag antingen spelat både fotboll och handboll längre eftersom resurserna inom föreningen var extremt snedfördelade och herrarna/killarna fick så mycket mer. Eller så hade jag slutat tidigare eftersom det också var en tydligare ”toppning” på laget. Men ja, det intresset lyckades min pappa verkligen sälja in till mig men inte min bror - trots att han haft fler kompisar med fotboll/handboll som intresse :)

Jag tror att jag som kille hade varit ganska jobbig faktiskt. Ibland när vi pratar barn hemma så tänker jag att om vi skulle skaffa barn och vi får en dotter så hoppas jag att hon blir som jag (gåpåig och pushig och tuff och PÅ) medan om vi fick en pojke skulle jag vilja att han var som min man, som är mjuk och rar och lugn. Jag som kille skulle nog vara en sån där riktigt typisk jävla kille, stor och brölig och fullkomligt unapologetic liksom. Så som jag förmodligen skulle vara även som tjej om inte samhällets alla skitnormer lugnat ner mig lite :p.
Men fy! Som kille hade jag också varit sån.

Mvh
”Du borde le lite mer och jag är inte den enda läraren som tycker det” sa ett as till lärare till mellanstadiemandalaki.

Hos oss var det lite tvärtom - jag och min bror har alltid följt med pappa på fotboll och han har varit engagerad i alla våra lagidrotter på samma nivå för både mig och min bror. Det har alltid varit jag som haft det större intresset (ingen talang dock) och som fortfarande följer med pappa på fotboll och spenderar helgerna med premiere league medans min bror är totalt ointresserad. Men, jag tror att om jag hade varit kille så hade jag antingen spelat både fotboll och handboll längre eftersom resurserna inom föreningen var extremt snedfördelade och herrarna/killarna fick så mycket mer. Eller så hade jag slutat tidigare eftersom det också var en tydligare ”toppning” på laget. Men ja, det intresset lyckades min pappa verkligen sälja in till mig men inte min bror - trots att han haft fler kompisar med fotboll/handboll som intresse :)
Förstod du offside? Som min pappa slet med det. Till ingen nytta.

Mvh
”Du borde le lite mer och jag är inte den enda läraren som tycker det” sa ett as till lärare till mellanstadiemandalaki.
Åh, vi hade kunnat vara bröliga snubbar tillsammans <3.

Ja, jag fick höra liknande saker i skolan. Åh vad jag tyckte för mycket, var för tvärsäker, behövde tona ner mig etc etc. Idioter :rage:.

Åh, vi hade kunnat vara bröliga snubbar tillsammans :heart.

Ja, jag fick höra liknande saker i skolan. Åh vad jag tyckte för mycket, var för tvärsäker, behövde tona ner mig etc etc. Idioter :rage:.
Menar du det? Du är ju så mycket yngre än jag men de höll fortfarande på sådär? Det är ju fruktansvärt!

Menar du det? Du är ju så mycket yngre än jag men de höll fortfarande på sådär? Det är ju fruktansvärt!
Ja! Eller snarare så var det en lärare som höll på så, när jag gick i fyran och femman. Som tur var hade jag bra föräldrar som parerade det hemifrån :up:.

Haha ja tänk att jag gör det :D Det har aldrig varit svårt för mig, så tycker offside-regeln fått oförtjänt dåligt rykte som svår ;)
Be mig förklara den nån gång så kommer du att förstå vad som är svårt!

Det är nånting med att en spelare som inte har bollen inte får springa framför en motståndare förrän en lagkamrat har ... eeeh.

Mvh

Min mellanstadielärare sa till mig på kvartssamtal i sexan: "du hörs för mycket och tar för mycket plats i klassrummet" och "kan du inte FÖRSÖKA att vara lite mer tjejig!?" Jag funderade på att skalla gubbfan, som jag var längre än redan då, men hade väl fått nackspärr av att skalla så lågt :meh:. Så jag nöjde mig med att säga glöm det! Jag är stolt över att jag redan då sa att jag inte tänkte ändra på mig för att någon annan tyckte att jag skulle det!

:love: till mitt 12-åriga jag som redan då stod på sig och :love: mitt stackars 13-15-åriga jag som pga att jag stack ut, hördes och syntes och vägrade vara tyst blev gravt mobbad och fritt villebråd för hela högstadiet, men fan inte vek sig och ändrade sig utan fortsatte vara som jag ville trots detta :heart!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka