Om allting vore annorlunda

Om allt hade varit annorlunda vad gäller skoltrötthet/utmattning och dödsfall med efterföljande elände hade jag (tråkigt?) nog antagligen gjort samma karriärval som nu, men jag hade påbörjat det hela en sisådär tio år tidigare. Jag misstänker dock att jag i så fall inte träffat min man och inte blivit kvar i den stad där jag bor nu, så jag hade antagligen bott längre söderut i landet eftersom jag vill minimera min kontakt med allt som kan kallas vinter.

Det som dyker upp mest i huvudet är ju tänk om jag inte hade haft min grava hörselskada ... Oj vad annorlunda allt hade varit! Jag misstänker starkt att det påverkat även min personlighet då min sociala förmåga påverkas ju kraftigt av det. Det kan kännas synd ... alltså, det sociala.

Får man tolka ämnet lite annorlunda? *hör niphredil säga Javisst!*

Jag kunde bott kvar i småstad, jobbat som läkarsekreterare (som det hette då), varit gift med dåvarande pojkvännen och haft ett par barn.

Men så, när jag sa till mamma att jag tänkte söka till den en termin långa läkarsekretarutbildningen, jag hade ju jobbat med med administration på sjukhuset under tio månader nu efter gymnasiet och både mamma och min syster jobbade med samma - så sa mamma bara: Men ska DU verkligen göra det? Du som har sånt läshuvud.

Det var allt. Men det fick mig att söka några universitetsutbildningar, valde en - och sex år senare jobbade jag med det som varit mitt drömjobb under hela gymnasietiden, men vars utbildning jag inte kommit in på. Jobbar fortfarande i yrket, bor i storstad, är singel, har inga barn.

Jag tänker ofta på hur den lilla, lilla pushen från mamma faktiskt styrde om mitt liv.
Jag kollade just upp dåvarande pojkvännen på facebook. Han ser fortfarande lika snäll och trevlig ut, bor kvar i stan, har hus, fru, barnbarn, labrador, tränar på Friskis och gillar fortfarande fotboll.

Och honom dumpade jag för att ÄNTLIGEN få ha sex med en kurskamrat på termin 1. (Sexet var inget vidare och sängen brakade ihop. Pappa fick komma och spika ihop den 😳)

Får man tolka ämnet lite annorlunda? *hör niphredil säga Javisst!*

Jag kunde bott kvar i småstad, jobbat som läkarsekreterare (som det hette då), varit gift med dåvarande pojkvännen och haft ett par barn.

Men så, när jag sa till mamma att jag tänkte söka till den en termin långa läkarsekretarutbildningen, jag hade ju jobbat med med administration på sjukhuset under tio månader nu efter gymnasiet och både mamma och min syster jobbade med samma - så sa mamma bara: Men ska DU verkligen göra det? Du som har sånt läshuvud.

Det var allt. Men det fick mig att söka några universitetsutbildningar, valde en - och sex år senare jobbade jag med det som varit mitt drömjobb under hela gymnasietiden, men vars utbildning jag inte kommit in på. Jobbar fortfarande i yrket, bor i storstad, är singel, har inga barn.

Jag tänker ofta på hur den lilla, lilla pushen från mamma faktiskt styrde om mitt liv.

Men vad nyfiken man blir - vad ar dromyrket?

Åh en annan dröm jag haft då och då är ett liv med slädhundar! :love:
Men samtidigt vet jag att jag hade aldrig orkat med det livet eller ens trivts med det, det är ju den där romantiska bilden av en släde med lyckliga hundar :love: Samtidigt som jag avskyr IS - inte så lyckad kombination :angel:

Om allting vore annorlunda så hade jag mognat tidigare i stället för att jag behövde fylla typ 28 innan jag slutade vara en förvuxen tonåring som prompt var tvungen att testa precis allt och gör alla misstag man bara kan i världen SJÄLV för att lära mig någonting. Som min moder en gång sa; "Veoux, man kan lära sig av andras misstag också man behöver inte göra alla själv". Jo då, det skulle jag tydligen. Såhär med facit i hand så hade det ju varit nice att vara en mogen 20-åringen som redan där hade kunnat göra någonting vettigare av åren 20-28 utöver att dricka tequila och testa gränser. Men jag var varken mogen eller särskilt intelligent vid den åldern så jag får väl stå ut med att jag får börja ta lite mer strategiska beslut från och med nu :D

OBS! Aningens överdrivet, det gick ändå rätt bra.

I ett annat liv hade jag även fötts på typ Skånska landsbygden och stannat kvar där med stor gård, hundar och hästar :love:

Om jag inte hade blivit kvar i England så länge som jag blev och börjat plugga där och sedan blivit kvar ännu längre hade jag antagligen pluggat till lärare eller bibliotekarie i Sverige. Idag kan jag ibland tänka att det hade varit härligt att ha något av de yrkena, men så träffar jag en av mina bokcirklar som nästan bara består av lärare och bibliotekarier och inser att yrket som jag hamnat i via bananskal passar mig bättre :)

Om allting vore annorlunda hade jag valt min yrkesutbildning redan i gymnasiet istället för att behöva hå komvux massa år senare. Jag hade jobbat utomlands och blivit riktigt duktig istället för den medelmåtta jag är nu. Och om jag hade haft läshuvud/funkat med skolan skulle jag pluggat vidare till kostekonom eller liknande när jag ledsnat på att jobba praktiskt. Sen hade jag gärna haft bättre sociala skills och ett stabilare mående.

Om jag inte hade blivit kvar i England så länge som jag blev och börjat plugga där och sedan blivit kvar ännu längre hade jag antagligen pluggat till lärare eller bibliotekarie i Sverige. Idag kan jag ibland tänka att det hade varit härligt att ha något av de yrkena, men så träffar jag en av mina bokcirklar som nästan bara består av lärare och bibliotekarier och inser att yrket som jag hamnat i via bananskal passar mig bättre :)
Åååh, bo i England! Eller resa runt på landsbygden där iallafall :love: Min inre anglofil skulle bli lycklig iallafall :D

Apropå annorlunda liv ... det här huset:love: Jag skulle aldrig i livet trivas med att behöva städa det huset :wtf::rofl: men bo där som rik författare och ett eget stall på gården så ... :angel::p
Dessutom skulle jag inte kunna hålla det snyggt, jag skulle lämna saker överallt, plottrig till tusen :cautious: jag är till 99% säker att jag skulle lyckas med det även på 12 rum :rofl:

Apropå annorlunda liv ... det här huset:love: Jag skulle aldrig i livet trivas med att behöva städa det huset :wtf::rofl: men bo där som rik författare och ett eget stall på gården så ... :angel::p
Dessutom skulle jag inte kunna hålla det snyggt, jag skulle lämna saker överallt, plottrig till tusen :cautious: jag är till 99% säker att jag skulle lyckas med det även på 12 rum :rofl:
Du är ju rik, du har såklart en egen städerska! 😁

Alltså det är fint och så får man den där romantiska bilden av snö i norrland osv ... men sen får jag nästan ångest med tanke på all snö som behöver tas undan :nailbiting::nailbiting::arghh::rofl:
d507341a64c0d81a35e7c43844f68d72.jpg

https://www.hemnet.se/bostad/gard-8rum-knavland-sundsvalls-kommun-knavland-110-15727317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka